De apk deel 1 – noodzakelijk kwaad

De - in veel gevallen – jaarlijkse brief voor de apk voelt als een verplicht examen waarvoor je niet kunt studeren. Een uiteenzetting in drie  delen, met tips and tricks, over de algemene periodieke keuring (apk).

De apk is een in Europa verplichte algemene keuring voor voertuigen. Hij is in het leven geroepen om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. Om die reden moeten benzineauto's en elektrische auto's van na 1 januari 2005 na vier jaar op voor hun eerste keuring, daarna twee keer om het jaar en vervolgens ieder jaar. Voor diesels (en hybrides met dieselmotoren) en auto's op gas is het regime wat strenger. Zij moeten na drie jaar al op vanwege de hogere kilometrages die vaak met deze typen motoren worden gereden. Voertuigen ouder dan 30 jaar hoeven nog maar eens per twee jaar naar de keuring, omdat hiermee vaak aanzienlijk minder kilometers worden gereden. Auto's van voor 1960 zijn zelfs van de keuring vrijgesteld.

Meer dan 160 punten

Het boven beschreven examengevoel komt voort uit het feit dat de apk de techniek van de auto betreft waarvan maar weinig mensen kaas hebben gegeten. Als je al weet welke van de meer dan 160 (!) punten worden gecontroleerd, dan nog kun je van een aantal geen hoogte krijgen. Zelfs niet als je technisch onderlegd bent, omdat voor zaken als de samenstelling van de uitlaatgassen en het verschil tussen de remkracht links en rechts geavanceerde apparatuur noodzakelijk is die alleen het garagebedrijf heeft. Als mankementen boven komen, kunnen kostbare reparaties noodzakelijk zijn. Voor goedkope, oudere auto's kan het dan zelfs de vraag zijn of reparatie nog wel loont. Soms is afscheid nemen financieel verstandiger, waarna de zoektocht naar een occasion weer moet beginnen.

Zelf thuis controleren

Een groot deel van de auto's wordt echter afgekeurd op punten die je, ook als je twee linkerhanden hebt, heel goed zelf thuis kunt controleren. Meer daarover in deel twee over de apk.

 
Afstelling koplampen

Een onjuiste afstelling van de koplampen is een belangrijk punt van afkeuring. Gelukkig kan dit vaak eenvoudig worden verholpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam