De apk deel 3 – zelf klussen bij je mannetje

De - in veel gevallen – jaarlijkse brief voor de apk voelt als een verplicht examen waarvoor je niet kunt studeren. Een uiteenzetting in drie delen, met tips and tricks, over de algemene periodieke keuring (apk). Zoals al eerder betoogd is een 'mannetje' ideaal voor auto-onderhoud en dus ook voor de apk. Daarnaast vind ik het prettig om de persoon die aan mijn auto sleutelt te leren kennen. Bij een groot dealerbedrijf heb je vaak alleen met de receptionist of de chef werkplaats te maken. Maar mijn mannetje biedt nog andere voordelen. Zo denkt Antoon, want zo heet hij, desgevraagd mee over voordelige oplossingen. Een voorbeeld daarvan is het vervangen van een onderdeel door een gebruikt exemplaar in plaats van een nieuw onderdeel. Ook het nog een periode doorrijden met zaken die grote dealerbedrijven maar al te graag snel vervangen, zoals schokdempers of een uitlaat (die er met wat goed gericht laswerk soms zo weer een jaar tegen aan kan) is daarvan een voorbeeld.

Zelf sleutelen

Maar het allermooiste van de relatie die ik met mijn mannetje heb opgebouwd, vind ik dat ik zelf een beetje mee kan sleutelen, zoals bij de laatste apk van mijn auto. Niet dat ik dan geld bespaar, doordat het met twee paar handen sneller gaat. Een sleuteltechnische opleiding heb ik helaas niet en ook het genoegen van een brommer om aan te werken heb ik in mijn tienertijd niet mogen smaken, dus alles wat ik doe kost Antoon minstens evenveel tijd om het voor te doen of uit te leggen. Maar als liefhebber van auto's, en de techniek die ze doet voortbewegen, vind ik het geweldig om het voertuig waarin ik rijd meer te doorgronden. De auto die je van A naar B brengt gaat voor mij 'leven' als ik weet wat er gebeurt als ik het gas, de koppeling of het rempedaal bedien.

Nieuwe remschijven en -blokken

Voor deze apk moesten twee banden worden vervangen evenals de remschijven en -blokken voor en de remblokken achter. Ook was het tijd voor de jaarlijkse oliewissel. Aan de 'remmerij' ben ik deze keer helaas niet toegekomen, simpelweg, omdat Antoon te snel werkt en ik hem in dit specifieke geval zou ophouden. Daarom heb ik me deze keer toegelegd op de banden.
NIeuwe remschijf

Een fonkelnieuwe remschijf. Links de remklauw die tijdens het remmen aan beide zijden de remblokken tegen de schijf drukt.

Grof geweld

Niet dat ik zijn hulp daarvoor uiteindelijk niet nodig had. Vanwege het rijkarakter van mijn auto (een BMW 328i touring met af-fabriek een M-sportonderstel) had ik een sportief bandentype gekozen (Continental Sport Contact). Een doorsnee band floept normaal gesproken met een beetje handmatige druk wel onder de velgrand, terwijl hij op de bandenmachine ronddraait. Het karkas (het binnenwerk dat een band zijn stabiliteit verleent) van deze sportieve band bleek echter zo stug, dat Antoon grof geweld en twee bandenlichters moest gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Zelf (proberen te) sleutelen is leuk, maar mijn mannetje blijft daarbij onmisbaar.
Nieuwe band

Antoon gaat los op een nieuwe band.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam