Devalueert het merk Porsche? Deel 2 van een analyse

Porsche gaat als een speer. Over de hele wereld breekt het merk verkooprecords, vooral door een verbreding van het modellenaanbod met SUV's. Spreekt het moderne Porsche door dit soort mainstream modellen nog wel tot de verbeelding? De eerder genoemde poster van een Porsche 911 Turbo domineerde vroeger mijn kamer. Ik denk dat – naast de prestaties en het uiterlijk - de exclusiviteit van de modellen ook een rol speelde bij de wens ooit eens zo'n sportauto te bezitten. Zo herinner ik me bijvoorbeeld dat het feest was als ik, gezeten op de achterbank van mijn vaders auto, een Porsche zag. Ik fantaseerde dan hoe het zou zijn om in zo'n mooie, snelle auto te rijden, keek wie de gelukkige achter het stuur was (oude mannen – dat viel dan altijd weer een beetje tegen, want betekende dat ik kennelijk nog lang moest wachten) en pakte het autojaarboek erbij om de gegevens van het betreffende type te achterhalen. Tegenwoordig is het merk nauwelijks nog exclusief te noemen – afzonderlijke (top)versies zijn dat uiteraard nog wel – en met SUV's en een sportieve hatchback spreekt het modellenaanbod mij veel minder tot de verbeelding.

Tweedehands Porsche voor een prikkie

wk 04 Porsche_Cayenne_S_2004_Seite

Van de eerste generatie Porsche Cayenne staan op Marktplaats al diverse exemplaren voor zo'n 8.000 euro te koop.

Naast de verwaterde exclusiviteit speelt er nog iets anders. Door de eerdergenoemde volumemodellen en de grotere verkoopaantallen van de 911, staan tweedehands Porsches inmiddels voor historisch lage prijzen op Marktplaats. Mindere goden als de 924 en de 944 zijn in matige staat al langer voor enkele duizenden euro's te koop, maar een veel modernere Boxster heb je tegenwoordig al voor een mille of zeven. Verder 'doet' de goedkoopste Cayenne momenteel 8.000 euro en een 911 is er al voor twaalf mille. Toegegeven, met die goedkoopste exemplaren kan wat mis zijn (zo zie ik bij een van de voordelige Boxsters op Marktplaats een rechts stuur – een Engelse uitvoering dus – en dat drukt de waarde), maar met een iets groter budget verbetert het aanbod recht evenredig.

Oudere 911's zijn waardevaster

Wat te denken van de auto die voor velen Porsche belichaamt, de 911? Voordat het merk met SUV's mainstream ging, kostte een tweedehands 911 minimaal 20.000 euro. En voor dat geld had je geluk als hij goed reed en niet rot was. Door de grotere productieaantallen is het verschil met de prijzen van destijds veel scherper geworden. Van de vierde generatie 911, ook wel Porsche 993 genoemd, zijn tussen 1994 en 1998 een kleine 69.000 exemplaren geproduceerd. Zijn opvolger, de Porsche 996, verliet tot 2004 bijna 186.000 keer de fabriek. Op Marktplaats kun je zien dat dit forse verschil zich in de restwaardes wreekt. Daar gaan de goedkoopste exemplaren van de 996 (met zo'n 250.000 kilometer op de klok) nu voor bedragen tussen de tien en vijftien mille, terwijl de minst kostbare 993, ouder en met nog altijd bijna twee ton op de klok, 36 mille (!) moet opbrengen. Gelukkig zijn er, ondanks de grote productieaantallen van de 911 en de andere modellen, nog steeds exclusieve droomauto's als de 911 Turbo, de 911 GT3 en de 911 GT2. Het merk weet donders goed dat het met dit soort modellen de eer hoog houdt. Wat er nu in tienerkamers hangt weet ik niet. Mij kunnen deze sportieve hoogstandjes in ieder geval nog steeds bekoren. Maar Porsche, wees gewaarschuwd: de dag dat jullie stoppen met de 911 is de dag dat ik die poster van de muur trek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam