Zelfrijdende auto’s: Volvo, doe het niet!

Volvo wil in 2017 honderd autonoom rijdende XC90's op de weg zetten. De ontwikkeling past in de visie van de Zweden om in 2020 auto’s te produceren waarin je niet meer zwaar gewond kunt raken (laat staan sterven). De computergestuurde Volvo’s nemen in de Drive Me-stand alle taken van de chauffeur over. Die kan op zijn beurt een krantje gaan lezen. Vriendelijk verzoek aan Volvo: doe het niet. Stop met het vernielen van de kunst van het autorijden. Marcus Rothoff, directeur van het Drive Me-programma zegt het echt: “Bestuurders hoeven niet meer mee te kijken en kunnen dus andere dingen gaan doen.” De krant lezen, Facebooken, een stukje kantklossen, you name it. De futuristische XC90’s (van het modeljaar 2016) zullen worden verdeeld onder honderd innovators, die er een stuk van zo’n 50 km weg in de buurt van Götheborg mee gaan bevolken. Het principe is afkomstig uit de luchtvaartindustrie: de kapitein van de XC90 stuurt zijn auto zelf de weg op en schakelt vervolgens de automatische piloot in, mission accomplished. De details ontbreken nog, maar ik stel me voor dat de auto aan het eind van de geprepareerde weg een signaal afgeeft dat de chauffeur het stuur weer in handen dient te nemen. Klinkt allemaal ideaal toch? Terwijl de auto zichzelf bestuurt, kunnen er in principe geen ongelukken gebeuren en de chauffeur bereidt ondertussen zijn volgende bespreking voor; iedereen blij. Goed, laten we dat even aannemen. Ik ga deze column dan ook niet gebruiken om alle beren op de weg te benoemen. Over wie er aansprakelijk is als het systeem uitvalt bijvoorbeeld. Of wat dit gevoel van veiligheid doet met de rijvaardigheid van automobilisten, waarover ik eerder al dit schreef. Waar ik het wél even over wil hebben: deze ontwikkeling zaagt aan de poten van de autonomie van de autorijdende mensch. En dat moet stoppen. ‘Maar je kunt er toch ook voor kiezen de autopiloot niet in te schakelen,’ hoor ik je zeggen. Zeker kan dat. Nú nog wel. Maar als deze innovatie vaste voet aan de grond krijgt en andere autoproducenten het voorbeeld van Volvo gaan volgen (onder meer Renault, Mercedes en Audi werken eveneens aan zelfrijdende auto’s), is het nog slechts een kwestie van tijd voor wetgeving volgt: ‘Op deze weg is tussen 7.00 en 18.00 uur Drive Me verplicht’. En daarmee raakt deze ontwikkeling aan de kunst van het autorijden, aan het ultieme plezier voor iedere zichzelf respecterende autobezitter. Zelf autorijden, let op mijn woorden, is hard op weg om de sigaret van de 21-ste eeuw te worden: je mag het dan misschien lekker vinden, maar het wordt op steeds meer plekken aan banden gelegd. Omdat de statistiek nu eenmaal zal bewijzen dat er minder mensen omkomen als computers ons van A naar B brengen. Kortom, laten we er van genieten nu het nog kan. Ik ben nog even een rondje rijden in mijn Volvo V70. Heerlijke auto, die gelukkig alleen naar mijn voet luistert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam