Aankooptips occasions: Opel Agila (2008-2014)

De Opel Agila B ziet er door een lagere daklijn en rondere vormen een stuk moderner uit dan de eerste generatie.
Deze week in de Aankooptips: de Opel Agila. We geven informatie over de tweede generatie van de Agila (ook wel Opel Agila B genoemd) en daarbij doen we uit de doeken wat de sterke en zwakke punten van deze tweedehands stadsauto zijn. De tweede generatie Opel Agila loste zijn voorganger halverwege 2008 af. Designtechnisch maakte Opels goedkoopste een enorme sprong: van hoekig naar rondere, vriendelijker vormen. Hierdoor komt de Opel Agila B meer over als een soort mini-MPV-versie van de Opel Corsa, waarvan ook een deel van de techniek afkomstig is. Verder komt de Agila onderhuids vrijwel geheel overeen met de Suzuki Splash. De Duitsers hebben het model in samenwerking met de Japanners ontwikkeld.

Groter, maar minder ruimte

De Opel Agila B is een stuk groter dan zijn voorganger; maar liefst 20 cm langer (3,74 m) en zes cm breder, maar wel lager, wat het silhouet ten goede komt. De afgenomen hoogte zorgt echter wel voor een kleinere bagageruimte (van 240 naar 225 liter en met de achterbank neergeklapt van 1.250 naar 1.050 liter). Je kunt je echter afvragen in hoeverre de extra liters van de Opel Agila A in de praktijk van pas komen, omdat die uitsluitend in de hoogte zitten. Bruikbaarder is bijvoorbeeld de ruimte voorin en die voldoet goed. Op de achterbank daarentegen is het behelpen, maar dat mag in deze klasse geen verrassing zijn. De ruimte van de kofferbak is variabel te gebruiken dankzij de in delen neerklapbare achterbank. Pak echter niet de basisversie (de Opel Agila Essentia), want daarvan is de achterbank niet in delen neerklapbaar.
Het in samenwerking met Suzuki (de Splash) ontworpen model heeft voorin genoeg ruimte, maar achterin wat weinig. Verder valt zijn goede weggedrag op.

Het in samenwerking met Suzuki (de Splash) ontworpen model heeft voorin genoeg ruimte, maar achterin wat weinig. Verder valt zijn goede weggedrag op.

Goed onderstel

Op dynamisch gebied vallen het goede onderstel en de ongecompliceerde bediening van de Agila B op. Op veiligheidsgebied laat Opel echter wel wat liggen. ABS en airbags voor en opzij zijn weliswaar standaard, maar hoofdairbags en het anti-slipsysteem ESP waren slechts tegen meerprijs leverbaar. Als u hier prijs op stelt, loont het om te zoeken naar een tweedehands Opel Agila die juist deze opties heeft. Op het basismodel 'Base' na, beschikken overigens alle uitvoeringen van het zustermodel Suzuki Splash wel over hoofd-/gordijnairbags. Mede hierdoor bereikte dit model bij de botsproeven van EuroNCAP vier van de vijf sterren.

Benzine en diesel

Technisch bestaat het aanbod van de tweede generatie Opel Agila uit drie- en viercilinder benzinemotoren (65 tot 94 pk) en een viercilinder diesel (de 75 pk sterke 1,3-liter bekend uit de Suzuki Swift). Een automaat was leverbaar op de 1,2-liter benzinemotor. Zoals in andere modellen heeft Opel in de Agila eveneens haar extra zuinige Ecoflex-motoren aangeboden (uitsluitend op benzine of gas). Het gemiddeld verbruik van de benzinemotoren ligt zo rond de 6 l/100 km, de diesel doet 5 l/100 km.

Apk

Bij de apk presteert de Opel Agila B in de categorie 50- tot 100.000 kilometer iets beter dan gemiddeld (score: 62,7 procent). De remmen zijn het zwakste punt van de Duitse Japanner, dus het loont om voor aanschaf in het bijzonder te (laten) letten op de staat van de remblokken en -schijven. Andere voorkomende problemen betreffen het elektrisch systeem en de verlichting. Op Marktplaats staan ruim 600 Opel Agila occasions te koop, waarvan de helft van de hier besproken tweede generatie. Prijzen starten momenteel zo rond de 3.500 euro. Komende week staat in deze rubriek een directe concurrent van de Agila centraal: de Kia Picanto...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam