Aankooptips occasions: Hyundai Tucson (2005-2010)

Auto's die eruit zien alsof je er moeiteloos onherbergzame gebieden mee kunt bedwingen, blijven stijgen in populariteit. Deze keer lichten we daarom in Aankooptips de Hyundai Tucson door. Komende week wordt op de AutoRAI de tweede generatie van de Hyundai Tucson (spreek uit: Toeson) geïntroduceerd, Hyundai's SUV/crossover uit de compacte middenklasse. De hier besproken eerste generatie van dit model, die in 2010 werd opgevolgd door de Hyundai ix35, is technisch verwant aan de tweede generatie Kia Sportage (2004-2010). Het was daarom destijds dus eigenlijk geen compleet nieuwe auto.

Vooral show

Kopers konden de Hyundai Tucson bestellen met voor- of (permanente) achterwielaandrijving. Omdat de Tucson, zoals vrijwel alle SUV's, vooral een showbink is, moet je geen al te grote verwachtingen hebben van zijn prestaties in het terrein. De daarvoor noodzakelijke technische uitrusting, zoals inschakelbare vierwielaandrijving met een lage overbrenging, ontbreekt.

Vier- en zescilinders

Hyundai leverde vier- en zescilinder benzinemotoren in de Tucson met vermogens van 141 tot 175 pk. Diesels waren er alleen als vierpitters met een vermogensspectrum van 113 tot 150 pk. De benzinemotoren hebben een gemiddeld verbruik van 10 tot 12 l/100 km, de diesels zijn met gemiddeld 8 l/100 km een stuk zuiniger.

ESP niet leverbaar

Voor die tijd leverde Hyundai een matige veiligheidsuitrusting in de Tucson. In het basismodel, ActiveVersion genaamd, hield het met twee airbags en ABS wel zo'n beetje op. ESP was zelfs helemaal niet leverbaar. Op het gebied van comfort was het met vier elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling en airco beter voor elkaar. Ook het relatief ruime interieur draagt daar aan bij. De bagageruimte heeft een inhoud van 325 liter, die met het neerklappen van de achterbank is te vergroten tot 1.375 liter.

Lekke benzineleidingen

De wegenwacht weet te melden dat Hyundai Tucson-rijders wel eens gestrand zijn door met olie besmeurde koppelingen. Suizende versnellingsbakken komen ook voor. Echt opvallend zijn lekkende benzineleidingen. Bij de 2,0-liter diesels springt bouwjaar 2008 er negatief uit door een bovengemiddeld aantal schades aan de turbo. Dit is tijdens een proefrit te constateren door een gebrek aan trekkracht. Twijfelt u of deze zijn werk doet, laat de auto dan voor aankoop door een onafhankelijke partij controleren. Zoals bij veel auto's komt een defecte accu vaak voor. Bij de apk vallen versleten lagers aan de wielophanging op. Dit defect is te constateren door een klapperend geluid bij het rijden over oneffenheden. Ook bovengemiddelde slijtage aan de remmen, een slechts aan één kant werkende handrem en kapotte koplampverstelling kwamen bij keuringen naar voren.

Conclusie

De Hyundai Tucson is ruim en heeft een goede comfortuitrusting, maar op het gebied van veiligheidsuitrusting laat hij wel punten liggen. Vier van de vijf sterren bij de botsproeven van EuroNCAP leveren daarentegen wel een voldoende op. Er zijn een aantal potentiële gebreken te noteren, maar desondanks is een Hyundai Tucson een bovengemiddeld betrouwbare auto. Op Marktplaats staan momenteel ruim 200 exemplaren te koop met prijzen vanaf 3.000 euro. Als u naar een tweedehands SUV op zoek bent, kunt u ook een van de concurrenten van de Tucson overwegen. Dit zijn onder meer de Ford Kuga, de Toyota RAV4, de Nissan X-Trail, de Honda CR-V en de Mitsubishi Outlander. wk 16 Hyundai Tucson achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam