Aankooptips occasions: tweede generatie Saab 9-3 (2002-2011)

De tweede generatie Saab 9-3 volgde in 2002 het oorspronkelijke model op, dat in 1998 op de markt kwam. Hij is verschenen als sedan, als cabriolet (2003) en als stationwagon, Saab 9-3 Sport Estate genaamd (vanaf 2005). De Coupé, die bij de eerste 9-3 nog wel in het programma zat, werd geschrapt. Concurrenten van de Saab 9-3 zijn de Volvo S40 en V50, de BMW 3-serie en de Audi A4. De Saab 9-3 was in productie tot de Zweedse fabrikant van markante personenauto's eind 2011 failliet ging. Op Marktplaats staan nog ruim 450 Saab 9-3 occasions van de tweede generatie te koop. Net als zijn voorganger is hij gebaseerd op Opel-techniek, omdat General Motors, het moederbedrijf van Opel, Saab destijds in bezit had.

Sportief

Met de 9-3 mikte Saab op de sportief ingestelde automobilist. Het onderstel is dan ook vrij stevig geveerd. Om dezelfde reden is de Saab 9-3 Sport Estate meer op lifestyle dan op ruimte ingericht. De kofferbak heeft een inhoud van slechts 419 liter. Met de achterbank neergeklapt, groeit dit naar 1.273 liter. Saab heeft ook een variant van de 9-3 stationwagon afgeleid, de Saab 9-3 X die in 2009 op de markt kwam. Deze staat hoger op zijn wielen en heeft rondom kunststof beschermpanelen voor een 'ruige' uitstraling. Uiteraard kan vierwielaandrijving dan niet uitblijven en daarvoor staat dan ook de X in de typeaanduiding.

Toonaangevende veiligheid

Geheel in de traditie van het merk had de Saab 9-3 ten tijde van zijn introductie een toonaangevende veiligheidsuitrusting. Denk hierbij aan airbags voorin, opzij en zelfs hoofdairbags. Tractiecontrole was standaard, maar ESP was op de meeste uitvoeringen optioneel. Bij de botsproeven van EuroNCAP loste de Saab 9-3 met de hoogste score van vijf sterren keurig de verwachtingen in.

Techniek

Saab heeft de 9-3 geleverd met viercilinder turbodiesels, in vermogen variërend van 120 tot 180 pk. Kopers van benzinemotoren hadden keuze uit vier- of zescilinders met vermogens tussen 122 en 280 pk. Saab heeft ook enkele uitvoeringen geschikt gemaakt voor bio-ethanol. Deze Saab 9-3 Biopower is erg zeldzaam, maar op Marktplaats staan enkele van deze tweedehands Saabs te koop. Het gemiddeld verbruik van de benzinemotoren bedraagt ongeveer 10,5 l/100 km, de diesels doen het met 2 liter minder.

Onderdelenvoorziening

De wegenwacht is positief over de betrouwbaarheid van deze generatie Saab 9-3. Zoals bij veel andere moderne auto's kunnen af en toe wel elektronicaproblemen optreden, maar dat is niets om je als potentiële koper zorgen over te maken. Wat wel opvalt is dat de zescilinders van de bouwjaren 2006-2009 vaker dan gemiddeld lekkende koelvloeistofreservoirs hebben. Bij de diesels komt een defecte uitlaatgasrecirculatieklep voor. Als er eens iets vervangen moet worden, hoe zit het dan met de onderdelenvoorziening van een failliete fabrikant? Europese wetgeving op dit gebied is er niet, maar autofabrikanten en toeleveranciers moeten wel onderdelen blijven leveren zolang er nog een redelijk aantal exemplaren in omloop is. In de praktijk komt dit neer op zeker vijftien jaar na het beëindigen van de productie.

Conclusie

De Saab 9-3 is een goed uitgebalanceerde auto. Met de kanttekening dat slechts het rijcomfort door het stevig afgestemde onderstel wat te wensen over laat. Sterke punten zijn het veiligheids- en afwerkingsniveau. Jammer is dat ook Saabs niet zonder elektronicaproblemen zijn. Tenslotte is het brandstofverbruik wat aan de hoge kant. wk 21 Saab 9-3 Sport Estate

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam