Astra vijf alweer?!

Opel heeft hem af: de nieuwe Astra. Wist je dat dit alweer de vijfde generatie Opel Astra is waar we kennis mee mogen maken? Tijd voor een kleine opfrisser: we zetten alle generaties even voor je op een rijtje.

Waardige Kadett-opvolger

De introductie van de eerste Opel Astra is nu 24 jaar geleden. De compacte middenklasser kwam de Opel Kadett aflossen. Dat model stond al jaren onaangetast te glimmen op de eerste plaats van het podium der Nederlandse autoverkopen. Ook met het in ons hart sluiten van de eerste Astra hadden we weinig moeite: in het eerste volledige verkoopjaar (1992) was de Astra met ruim 40.000 registraties gewoon weer het bestverkochte model. De Astra F kwam er als drie- en vijfdeurs hatchback, sedan en stationwagon. Ook een door Bertone ontworpen cabriolet behoorde tot de mogelijkheden. De lekkerste van het stel: dat is de Astra GSI driedeurs met 125 pk sterke 1.8. Een Astra F kopen? Een paar honderd euro is genoeg.
Het is goed zoeken, maar ze zijn er nog: goed geconserveerde, originele Opel Astra GSI’tjes.

Het is goed zoeken, maar ze zijn er nog: goed geconserveerde, originele Opel Astra GSI’tjes.

Tweede erg behouden

In 1998 kwam er een nieuwe generatie Astra. Het ontwerp is, laten we zeggen, behoudend. De populariteit is er in de eerste drie jaar nog wel, maar in 2003 is het dan opeens de Volkswagen Golf die het stokje overneemt. Sindsdien heeft de Astra nooit meer op de nummer 1-positie gestaan. Misschien was de Astra wel te saai geworden? Hoe dan ook: deze Astra stond in de showroom als driedeurs, vijfdeurs, sedan en stationwagon. Ook bracht Opel ons een, wederom door Bertone opgetekende, cabriolet en coupé. Op het zelfde platform was er bovendien een (behoorlijk populaire) Zafira: een compacte SUV. De dikste Astra G? Die heette OPC (van Opel Performance Center) en had 160 of 200 pk.
De degelijk vormgegeven Astra G kon de nummer 1-positie niet veilig stellen.

De degelijk vormgegeven Astra G kon de nummer 1-positie niet veilig stellen.

Nummer drie: spannender

Van nietszeggend en saai naar uitgesproken en geslaagd: Opel had het met de derde generatie Astra (de H, sinds 2004) ontwerptechnisch een stuk beter begrepen. Dit model heeft smoel en spreekt ook een jongere doelgroep aan. De sedanversie kregen we niet: Opel zag in dat deze modelvariant in ons deel van Europa weinig liefhebbers meer heeft. Geheel in stijl met de mode kwamen de Duitsers ook met een coupé-cabriolet: de Astra TwinTop. Ook was er nog een wulpse coupé, GTC genaamd. Een geslaagde variant daarop was de versie met panoramische voorruit: het glas loopt zonder stijl door het dak in. Ook van deze Astra was er een OPC-uitvoering en die had met 241 pk een tikkie meer power dan zijn voorganger.
De leukste versie van de Astra H is toch wel de GTC.

De leukste versie van de Astra H is toch wel de GTC.

Dát is nog eens een voorruit: de panoramische ruit van de Astra GTC.

Dát is nog eens een voorruit: de panoramische ruit van de Astra GTC.

Lijkt op Insignia: nummer 4

De huidige versie van de Opel Astra rijdt rond sinds 2009. Deze generatie heet J, want de letter I werd door Opel overgeslagen. Uiterlijk deelt deze Astra veel kenmerken met zijn grotere en zeer geliefde broer, de Insignia. Qua maatvoering beweegt het model ook naar een hoger segment. Is de hatchback al een forse auto, de stationwagon is met een laadruimte van 500 tot 1.550 liter een van de grootsten in zijn klasse. De GTC is eveneens weer leverbaar. Na wat jaren van afwezigheid kwam bovendien de sedan weer terug. De coupé-cabriolet verdween. Alhoewel: Opel heeft nog wel een cabriolet op basis van de Astra, maar die heet nu Cascada. Een Astra van het laatste model is er vanaf zo’n 6.000 euro. Er staan ook exemplaren met minder dan 1.000 kilometer op Marktplaats. Voor een 1.4 ben je zo’n 18.000 euro kwijt.
Slagen groter, vooral als je ‘m vergelijkt met de eerste Astra: dit is het huidige model.

Slagen groter, vooral als je ‘m vergelijkt met de eerste Astra: dit is het huidige model.

Nieuwste parkeert zelf in

En nu is dan de allernieuwste generatie klaar. Verrassend genoeg is de vijfde Astra kleiner dan zijn voorganger: zo’n 5 centimeter korter en bijna 3 cm lager. Wel belooft Opel dat de auto meer beenruimte biedt dan het huidige model. Wie van connectiviteitsmogelijkheden houdt, zit goed in de nieuwe Astra: het model is onder meer uit te rusten met een 4G-wifispot. Druk bezig zijn met social media is prima te combineren met naadloos inparkeren in deze C-segmenter: parkeren doet-ie, mits de juiste uitvoering, autonoom. Opel heeft alvast een prijs vrijgegeven van de nieuwe Astra: begin volgend jaar is-ie er voor nét geen 20.000 euro. Een ruime stationwagon is inmiddels ook aan het publiek gepresenteerd op de IAA in Frankfurt. Ook die verwachten we in het eerste kwartaal van 2016.
De goedkoopste variant wordt aangedreven door 1,0-liter motor en kost 19.995 euro.

De goedkoopste variant wordt aangedreven door een 1,0-litermotor en kost 19.995 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam