Terug… maar anders (deel 1)

Hij is terug van weggeweest: de Fiat Tipo. De Italianen hadden deze typebenaming in de jaren 80 en 90 ook al in hun gamma. De drie- of vijfdeurshatchback schopte het zelfs tot Auto van het jaar 1989. De nieuwe lijkt in weinig opzichten op zijn ‘voorganger’. Zulke gevallen komen stiekem vaker voor dan we denken...

Nieuw type Tipo

De eerste Fiat Tipo kwam als opvolger van de Fiat Ritmo. Hij had als een van de eerste in grote serie geproduceerde auto’s een compleet digitale snelheidsmeter. Die was wel voorbestemd voor de DGT-versie (waarvan er nu één op Marktplaats te vinden is in de rubriek oldtimers!), de rest moest het met een analoog exemplaar doen. De Fiat Tipo had ook een sedanbroertje: de Tempra. Heel af en toe zie je nog een exemplaar voorbij komen uit deze modelgeneratie. Er is ook nog een tijdje een stationwagonversie van de Tempra leverbaar geweest. Op het moment van schrijven staan er van de Tipo en Tempra respectievelijk vier en nul stuks op Marktplaats te koop. Wil je toch graag een grote hoeveelheid Tempra’s zien, dan raden we je een vakantie naar Turkije aan: de Tofas Tempra (hetzelfde model in licentie gebouwd) rijdt er nog met bosjes rond, veelal in de kleur geel met op het dak een Taksi-bordje.
Hoekig, kloek en hooggewaardeerd in zijn tijd: de eerste Fiat Tipo.

Hoekig, kloek en hooggewaardeerd in zijn tijd: de eerste Fiat Tipo.

En nu is er dus een nieuwe Tipo. Hij is er als sedan en als stationwagon. Het merk uit Turijn liet al eens eerder een model uit het verleden reïncarneren als stationwagon: dat was de Croma, leverbaar van 1986 tot 1996 (als hatchback) en van 2005 tot 2011.
Zoek de overeenkomsten met de eerste generatie Tipo. Zelfs het merkembleem is compleet anders geworden…

Zoek de overeenkomsten met de eerste generatie Tipo. Zelfs het merkembleem is compleet anders geworden…

Waar is de space?

Nog een model waarvan het typeplaatje je een heel andere associatie geeft dan de auto zelf: dat is de nieuwste generatie Renault Espace. In de afgelopen drie decennia liet Renault ons kennismaken met vier modelseries van de Espace. Dat waren allemaal MPV's met handige reisfeatures als klaptafeltjes achter de voorstoelen, imperials die tevens dienst deden als dakspoiler en autoradio’s met afstandbediening. Nu vinden we opeens de grotere monospace-modellen te busjesachtig. Ofzo. In elk geval: de Chrysler Voyager, de Opel Sintra en de Peugeit 807: ze zijn allemaal van de markt. Ford biedt nog wel een geslaagde optie in deze markt met de Galaxy. Ook de huidige VW Sharan en Seat Alhambra zijn nog redelijk bij de tijd.
De Renault Espace zoals die bij velen in het koppie zit: als ruime MPV.

De Renault Espace zoals die bij velen in het koppie zit: als ruime MPV.

Nu is er wel een nieuwe Espace, maar die doet qua model en hoogte meer denken aan de Renault Avantime. Hij is vrij laag, lang gerekt en duidelijk niet geënt op een riant ruimteaanbod. Nee, lekker met zeven man vol bepakt op zomervakantie: doe mij dan maar een van de eerdere Espace-modellen als occasion. Die zijn ook wel lekker te betalen trouwens. Waar de nieuwe Espace een instapprijs kent van 43.990 euro, zijn de eerste vier generaties tweedehands te vinden vanaf een paar honderd euro.
Met zijn zessen op de wintersport met de nieuwste Espace? Veel succes!

Met zijn zessen op de wintersport met de nieuwste Espace? Veel succes!

Meer voorbeelden

Automerken doen het nog veel vaker hoor: bestaande modelnamen opeens gebruiken voor iets behoorlijk anders. Binnenkort zetten we er daarom nog eens drie op een rij voor je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam