Budgetbijteller: Audi

Audi is een van de grootste favorieten van de Nederlandse leaserijder die zichzelf wil verwennen. Vijftien jaar geleden al had het merk uit Ingolstadt een selectie prettige modellen in de showroom staan. Deze auto’s zijn nu te rijden met een vriendelijke bijtelling. Immers: waar je op een nieuwe auto bijtelling betaalt over een percentage van de nieuwprijs, is dat bij een auto van vijftien jaar of ouder 35% over de (huidige) aanschafprijs.
A3

De eerste Audi A3. Inmiddels staat de derde generatie in de showroom.

Op dit moment heeft Audi een heel ruim modellenaanbod. Het gaat van de A1 tot de A8, via drie Q-modellen naar een serie exoten met de R8 als uitschieter. Eind jaren ’90 was het modellengamma van het premiummerk een stuk, laten we zeggen, overzichtelijker. Het kleinste model was vanaf 1996 de Audi A3. Drie jaar later kwam hij ook als vijfdeurs. Van een Sportback hadden we toen nog nooit gehoord. Een tweedehands Audi A3 is er al vanaf een paar honderd euro. De meest gepeperde versie was de S3 met 210 pk. Die kost nu nog rond de 6.000 euro.

Ruim aanbod Audi A4

S4

De Audi S4 is lekker snel, maar dat valt hem ook wel aan te zien…

De Audi 80-opvolger hebben we al sinds 1995. Hij is er als sedan en als stationwagon, bij Audi traditioneel Avant genaamd. De 1.6 en 1.8 zijn de benzinemotoren die we het meeste tweedehands tegenkomen, maar hij was er ook met keus uit meerdere prettige TDI-motoren. Prijzen variëren van een zo’n 500 euro voor een niet al te strak 1.6’je tot ongeveer 5.000 euro voor een S4 (265 pk).  In 2000 kwam de tweede generatie Audi A4 op de markt. De eerste exemplaren van dat model worden dus pas vanaf volgend jaar bijtellingsvriendelijk.  

Populair: Audi A6 Avant

A6

In 1999 was een Audi A6 Avant ook al zo populair.

Met een A6 uit 1999 rijd je anno 2014 niet voor gek. De tweede generatie van de luxe zakensedan kwam in 1997 en had een opvallend modern ontwerp (voor zijn tijd). De Avant-versie was mateloos populair en dat is ‘ie eigenlijk nog steeds. Een Audi A6 is (als je de goede hebt) voorzien van zo’n beetje alle luxe die de zakelijke rijder van nu zich kan wensen. Een echt nette A6 met een lage kilometerstand, veel opties en uit het eind van de jaren ’90 heeft een vraagprijs van zo’n 8.000 euro, maar ze zijn er ook voor veel minder. Er was ook een S6, maar naar een net exemplaar van voor 2000 moet je goed zoeken.

Goedkoop zakelijk rijden

TT2

Maximaal stijlstatement, minimale bijtelling: Audi TT uit '99.

Wie echt voor honderd procent premium wil gaan, heeft dan nog keus uit de A8. Daarbij is ook de Audi TT nu te rijden met een lage bijtelling. Dat betekent dat je elke benzinebon, elke garagerekening, álle kosten dan als ondernemer van de winst kunt aftrekken. Dus: stel je koopt een Audi uit 1999 voor 5.000 euro: dan tel je per jaar slechts 1.750 euro (35%) bij de winst op. In de hoogste belastingschijf (52%) kost de bijtelling over zo’n heerlijke Ingolstädter slechts 76 euro per maand!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam