Aankooptips occasions: Kia Picanto (2004-2011)

Eerder deze week namen we de tweedehands Opel Agila onder de loep. Nu focussen we op occasions van een directe concurrent: de Kia Picanto. De Kia Picanto kwam in 2004 op de markt als opvolger van de Kia Pride. Het Koreaanse merk introduceerde de tweede generatie Picanto in 2011. Net zoals de Opel Agila technisch overeen komt met de Suzuki Splash, is de Kia Picanto onderhuids gelijk aan de Hyundai Getz. Met een lengte van 3,50 meter is het een echte stadsauto, maar wel eentje die in vergelijking met zijn concurrenten wat meer op comfort gericht is. Ondanks zijn geringe lengte heeft de Picanto – net als overigens veel concurrenten – vier portieren, wat hem ideaal maakt om kinderen mee te vervoeren. Het interieur is verrassend groot voor zijn formaat, maar dat is wel ten koste gegaan van de bagageruimte. Die is slechts 236 liter groot, wat met de achterbank neergeklapt groeit naar een evenmin weinig indrukwekkende 868 liter. Vermeldenswaard is verder nog dat airco vanaf juni 2005 standaard was op de EX-uitvoering.

Motoren

Het motorenaanbod van de Kia Picanto bestond uit twee viercilinder benzinemotoren (1,0- en 1,1-liter) en een driecilinder diesel met een inhoud van 1,1 liter. De benzinemotoren waren standaard gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, maar een automaat was tegen meerprijs eveneens leverbaar. Dieselaars moesten dit schakelgemak ontberen en de zelfontbrander werd het laatste jaar zelfs uit het leverprogramma gehaald. De benzinemotoren van de Kia Picanto zijn redelijk luidruchtig en dorstig. Het gemiddeld verbruik van de benzineversies bedraagt ongeveer 6,5 l/100 km. De diesel is tevreden met gemiddeld 5 l/100 km.

Geen ESP

De veiligheidsuitrusting van de Kia Picanto is sterk afhankelijk van de uitvoering. Airbags voor en opzij, evenals ABS, zijn standaard, maar ESP was daarentegen niet eens tegen meerprijs leverbaar. De Kia Picanto is nooit aan een onafhankelijke botsproef onderworpen, maar zijn afgeleide, de Hyundai Getz, behaalde bij de botsproeven van EuroNCAP vier van de vijf sterren.

Defecte motor

De Wegenwacht beoordeelt de Picanto als betrouwbaar. Exemplaren met motorschade zijn wel eens gemeld, maar verder valt in de pechstatistieken weinig bijzonders op. De geregistreerde motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend krukastandwiel. Voertuigen waarbij dit probleem kan optreden zijn herkenbaar aan een zwarte in plaats van een zilveren bevestigingsschroef van het betreffende tandwiel. Ook het elektrisch systeem heeft wel eens voor pech gezorgd, vooral door defecte accu's. Een andere manier om de betrouwbaarheid te meten is door te kijken naar de problemen die bij de apk zijn gemeld, maar die hebben de meeste Picanto's in het verleden glansrijk doorstaan. Olielekkage van de motor komt wel voor. Verder kapotte verlichting, maar dat is meestal een gevolg van achterstallig onderhoud. Het grootste probleem betreft de remmen. Vastzittende remklauwen zijn bij de Picanto wel een punt van aandacht. Roest daarentegen is, op de uitlaat na, de Kia vreemd.

Conclusie

Net als bij de nieuwe Kia Picanto is prijs ook voor een tweedehands Kia Picanto een belangrijk verkoopargument. Het onderhoud is niet duur en opvallende problemen kent de kleine Koreaan ook niet. Vóór aanschaf is het wel van belang bovengenoemde zaken te laten controleren. Op Marktplaats staan bijna 600 Kia's Picanto van de eerste generatie te koop. Prijzen starten vanaf iets minder dan 2.000 euro. wk 12 Kia achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam