Aankooptips occasions: Toyota Prius II (2004-2009)

De tweede Toyota Prius was een van de eerste in grote aantallen geproduceerde hybride modellen op de Nederlandse markt. Hij volgde vanaf 2004 de oorspronkelijke Prius (leverbaar vanaf 2000) op. De tweede Prius concurreerde met andere hybride-auto's als de Honda Civic Hybrid en de Honda Insight. Het voornaamste koopargument voor de Toyota Prius is een laag verbruik, vooral in stadsverkeer. Om dat te bereiken beschikt de auto naast de benzinemotor over een elektromotor, een combinatie die we hybride noemen. De benzinemotor heeft een vermogen van 78 pk. De elektromotor doet daar nog eens 35 pk bij, waarmee het gezamenlijk vermogen op 113 pk uitkomt. De voor de elektromotor benodigde accu's kunnen bij dit model echter nog niet via het stopcontact worden opgeladen (bij de in 2012 geïntroduceerde Toyota Prius Plug-in Hybrid kan dat wel). In plaats daarvan worden ze door de benzinemotor en door regeneratief remmen (energie opwekken tijdens het remmen) opgeladen.

Het zuinigst in stadsverkeer

Om het brandstofverbruik te verminderen ondersteunt de elektromotor de benzinemotor in situaties waarbij veel aandrijfkracht nodig is, zoals bijvoorbeeld bij accelereren. Toyota geeft als gemiddeld verbruik 3,9 l/100 km op, maar in de praktijk valt dit een stuk hoger uit. Reken op zo'n 5 à 6 l/100 km. Winst valt vooral te behalen in stadsverkeer. Door het hoge gewicht lonen lange snelwegritten verbruikstechnisch minder.

Onderscheidingen

Vanwege zijn trendsettende eigenschappen is de Toyota Prius beloond met vele onderscheidingen op het gebied van milieuvriendelijkheid. Ook op veiligheidsgebied deed de Prius het goed: hij behaalde het maximum aantal van vijf sterren.

Smal interieur

Omdat Toyota het frontale oppervlak van de Prius klein wilde houden voor een zo klein mogelijke luchtweerstand, is het interieur van de Japanner vrij smal. De vorm van de Prius verkleint zijn praktische bruikbaarheid enigszins, want het model heeft een steil aflopende daklijn die de ruimte van de achterpassagiers in de hoogte beperkt. Ook de kofferbak valt met een inhoud van 408 liter niet bijster groot uit.

Uitstekende betrouwbaarheid

De wegenwacht beoordeelt de tweede generatie Toyota Prius als zeer goed. De fabrieksgarantie bedraagt acht jaar of 160.000 kilometer, maar daarvan hoeft volgens de nationale pechhulpdienst nauwelijks gebruik te worden gemaakt. Volgens de statistieken is deze Prius een van de meest betrouwbare auto's op de markt. Ook de apk-keurmeesters zijn te spreken over de Japanner. Het model werd bijvoorbeeld in 2010 in Duitsland verkozen tot auto met de minste gebreken, waarmee hij de Porsche 911 van de troon stootte. De enige minpunten die zijn genoteerd, waren de af en toe kapotte verlichting en een slecht werkende handrem. Geen punt voor de apk, maar wel voor de sfeer onderweg is de matige afwerking van de tweede generatie Prius: hij kan nogal eens rijgeluiden produceren.

Toyota Prius occasions

Op Marktplaats staan momenteel zo'n honderd Toyota Prius occasions van de tweede generatie te koop. Prijzen starten op dit moment vanaf 4.000 euro. wk 31 Toyo Prius achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam