De Fairzekering is unfair

Ik geef het toe: ik wantrouw vrijwel alles waarbij blindgevaren wordt op de betrouwbaarheid & feilloosheid van computers, software en ICT. Maar wat de club, die zich met een tenenkrommende woordspeling de ‘Fairzekering’ noemt, automobilisten aanbiedt, grenst aan volksverlakkerij. Mag ik dat zo zeggen? Ja dat mag ik ook van Mart Smeets (ik mis je!) zo zeggen. Want zij pretenderen aan de hand van een paar stuitend eenvoudige parameters vast te kunnen stellen hoe veilig, dan wel onveilig je rijdt en geven je bij ‘veilig’ rijden korting op je premie. Om voor de premieverlaging in aanmerking te komen, moet je door de verzekeraar in kwestie een ‘zwart doosje’ in je auto laten plaatsen dat slechts drie gedragingen registreert. Het houdt bij hoe hard je remt, hoe hard je accelereert en hoe vaak je harder rijdt dan toegestaan. Als ik het allemaal goed heb begrepen, houdt het apparaat (uit privacy-overwegingen) niet bij met hoeveel km/u je snelheidslimieten overschrijdt. Hoe hard je door bochten gaat, wordt evenmin gemeten. Dat is raar, omdat klaarblijkelijk wèl g-krachten in langsrichting kunnen worden gemeten (vertragen en versnellen). Hard door bochten rijden lijkt me voor de gemiddeld begaafde bestuurder hachelijker dan een keertje stevig gas geven als het verkeerslicht op groen springt. En hard remmen (voor een overstekende oma met kleinkind…) levert dus ‘strafpunten’ op. Te zot voor woorden natuurijk. Het probleem is juist dat veel automobilisten niet hard genoeg (durven) remmen. Als ze dat wèl zouden doen (en dusdoende optimaal van het anti-blokkeer remsysteem gebruik zouden maken) zou dat heel veel ongevallen schelen. Desondanks zit het oefenen van een ABS-noodstop nog steeds niet in het standaard autorijles-programma en gaan rijschoolhouders met een Fairzekering daar zéker niet mee beginnen… Maar we zijn er nog niet qua oneerlijkheid. Want dat Fairzekeringskastje ziet niet dat je voortdurend met je smartphone in de weer bent tijdens het rijden (wat juist veel voorkomt bij de jeugdige doelgroep waar de Fairzekering zich op richt…) en registreert al helemaal niet of je regelmatig dronken/stoned achter het stuur zit. Het aanbod van Fairzekering zou wat mij betreft verboden moeten worden. Omdat het werkelijk niets doet waar de verkeersveiligheid mee is gediend. Integendeel: het zou er zelfs toe kunnen leiden dat de gebruikers van deze dienst - denkend aan hun verzekering - niet hard remmen als dat hard nodig is. Er is maar één goede manier om vast te stellen of iemand een goede/slechte automobilist is. En dat is de goeie ouwe bonus/malus regeling, waarbij je verzekering goedkoper wordt naarmate je langer schadevrij rijdt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam