Marktplaats Pro-tip: koop een uitloper!

In de markt voor een tweedehands auto? En geen idee wat voor exemplaar te kopen? Dan hebben we hier dé tip: ga voor een uitloopmodel. Wat het precies is en waarom je er wat aan kunt hebben? Laten we even door de levenscyclus van een automodel heen lopen. Dan weet je vanzelf wat we bedoelen…

Bestickerde nieuwelingen

Ieder jaar brengen (de meeste) autofabrikanten nieuwe modellen op de markt. De eerste exemplaren zie je rondrijden met vrolijke, soms schreeuwerige, maar in elk geval opvallende stickers over de hele auto. De autojournalisten rijden hun testronden, de dealer levert met een bloemetje het eerste exemplaar in de stad af, terwijl de fotograaf van het lokale sufferdje een foto trekt en na verloop van tijd heeft een van de buurmannen trots ‘de nieuwe Huppeldepup Nogwat XL’ op zijn oprit staan.

Kleine kinderziektes

Die eerste fase net na de marktintroductie is bij veel autokenners niet het meest populaire moment om een auto nieuw aan te schaffen. Waarom niet? Het antwoord is simpel: kinderziektes. Tuurlijk, fabrikanten maken vele duizenden testkilometers voordat de eerste auto’s de balzalen inrollen, maar pas als er honderden tegelijk op de wegen rondrijden komen de echte ‘kleine dingetjes’ naar voren. De elektrische ramen gaan haperen, de koplampen blijven niet op dezelfde hoogte, de stabilisatorstangen moeten wat dikker: dat soort dingen.

Hick-ups eruit

Auto’s worden natuurlijk al lang niet meer met de hand in elkaar geknutseld. Er gaat heel veel met robots. En toch: de straat waarin een carrosserie verandert tot auto, die moet, hoe gemechaniseerd ook, wel even wennen aan het nieuwe model. De hick-ups zijn er na een paar maandjes pas helemaal uit. De fabriek heeft dan zijn routine gevonden en de auto’s zitten een stuk beter in elkaar. Als een auto in het laatste jaar van zijn productie zit: op dat moment heeft iedereen die aan de auto werkt in de fabriek de truc tot in de puntjes in de vingers. Technisch staat de boel nu dus als een huis. De auto’s vanaf het tweede volle productiejaar zijn daarom al een stuk interessanter om tweedehands te kopen.

Populariteit neemt af

Zo’n drie tot vier jaar na introductie volgt veelal de facelift, ofwel de vernieuwingskuur van het model. De laatste puntjes worden op de i gezet en het model is weer wat verder naar het modernste niveau getrokken. En dan weer een paar jaar later komen de eerste plaatjes van de nieuwe generatie in omloop. De eerste autospotters zetten een ingepakt model op de kiek en op de autobeurs staat een ‘concept car’ die overduidelijk voor 90% het nieuwe model is. Wat gebeurt er dan? Juist ja. De populariteit van ‘het oudje’ neemt af. Consumenten wachten dan liever nog even, zodat ze kunnen shinen met (of genieten van) het nieuwe model.

Handige tactiek

Fabrikanten hebben een tactiek om niet met een lading oude modellen te blijven zitten: ze maken een uitzwaaimodel. Een leuk geprijsde versie helemaal vol gehangen met leuke opties. De knopjes van de automatische airco moeten immers toch op. Hetzelfde geldt voor die specifiek voor dit model gemaakte koplampwissers… Een uitloopmodel is dus vaak een auto met een rijke uitrusting. Ze zitten gewoon goed in elkaar, omdat de heren en dames fabrieksmedewerkers al jaren hebben geoefend op dit model. En vaak zitten er dus allemaal leuke knopjes op die de tweedehands versie van het nieuwe model niet heeft. Terwijl die laatste toch een stuk duurder is, want ja: nieuw model.

Sterke uitlopers

Volkswagen Pacific VvBSterke uitlopers waar ik zelf een goede ervaring mee heb zijn VW Golfjes uit 2002 en 2003. De laatsten heetten Ocean en Pacific. Je herkent ze aan iets andere achterlichtjes. De Volvo Polar-versies mogen er ook zijn. De Volvo 240 is in productie geweest van 1974 tot 1993 en toen mocht-ie nog even afscheid nemen als Polar. Ja, en zo zijn er nog veel meer. Wat je gewoon het beste kan doen is even kijken wanneer het nieuwe model kwam en dan zoeken naar auto’s in het jaar daarvoor. Overigens: soms blijft een model ook nog een tijdje in productie naast de nieuwe. De oude heeft bijvoorbeeld nog teveel liefhebbers. Dit was ook zo bij de Peugeot 206. Die kreeg de neus van de 207 en werd tijdelijk nog verkocht als 206+ (zie foto bovenaan).

Populaire auto’s op Marktplaats

Hieronder de meest populaire auto’s op Marktplaats met daarbij de ‘aflosjaren’. Bij de Volkswagen Golf zijn dus de jaren 97 en 98 als je een III wilt en de jaren 2002 en 2003 onze aanrader als je voor een IV gaat. Volkswagen Golf: 1974, 1983, 1991, 1998, 2003, 2008, 2012 Volkswagen Polo: 1975, 1981, 1990, 1994, 2001, 2009 BMW 3-Serie: 1977, 1983, 1991, 1998, 2005, 2012 Opel Corsa: 1983, 1993, 2000, 2006 Opel Astra: 1991, 1998, 2004, 2009, 2015 Peugeot 206: kijk eens naar een 205 uit 1997 Audi A4: 1995, 2001, 2007, 2015 Audi A5 VvB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam