Op zoek naar een middenklasser voor minder

Uit het novembernummer 2015 van Auto Review Tekst: Bart Smakman In ons magazine vergelijken we zes middenklassers met een dieselmotor. Nieuw kosten ze ruim veertigduizend euro. Dat moet tweedehands fors goedkoper kunnen. We zoeken hun betaalbare voorgangers van maximaal tien jaar oud, voor maximaal 10.000 euro. Het klinkt zo leuk: maximaal 10 jaar oud en maximaal 10.000 euro. Maar kan dat wel? Daalt een middenklasser in tien jaar tijd genoeg in waarde? Een eerste verkenning op Marktplaats.nl leert ons: ja, dat kan. Er is keus uit sedans en stationwagons met een benzine- of dieselmotor. Dus we kunnen de insteek van de vergelijkende test in ons magazine hanteren: middenklasse sedans met een dieselmotor van BMW, Citroën, Infiniti, Jaguar, Mazda en Mercedes. Dat belooft een leuke mix te worden.

Geschiedenisles

Voordat de zoektocht begint, graven we even in het geheugen. Tien jaar geleden bestonden de BMW 3-serie, de Mazda 6 en de Mercedes C-klasse al, maar wat zijn de voorgangers van de DS 5, de Infiniti Q50 en de Jaguar XE? Het automerk DS bestaat nog maar een jaar, dus dat wordt een Citroën. De Citroën DS 5 is sinds 2012 op de markt en het allergoedkoopste gebruikte exemplaar kost 15.950 euro. We moeten verder terug in het verleden en richten ons op de C5. De Infiniti Q50 vervangt de Infiniti G37, dus gaan we daar naar op zoek. De Jaguar XE volgt de tussen 2001 en 2009 gebouwde X-Type op. Onze shortlist is compleet.

Zoeken

Op Marktplaats.nl vinden we snel wat we zoeken. We kiezen het merk, selecteren het model, noteren '2005' als bouwjaar en gebruiken '11.000' als maximumbedrag. De echte bovengrens is tienduizend euro, maar we willen geen interessante auto's mislopen die toevallig iets meer kosten. Die paar honderd euro praten we wel van de prijs af. Tot slot klikken we links in de kolom op 'Diesel' en 'Sedan'.

De zes

Tijdens het zoeken komt een kink in de kabel: de Infiniti G37 is zo zeldzaam dat er maar één exemplaar op Marktplaats.nl wordt aangeboden en de vraagprijs is te hoog. Niets aan te doen. We schrappen de auto van de lijst en gaan op zoek naar de vijf andere modellen.
bmw_3_11. Bijna alle betaalbare 3-series hebben meer dan 200.000 kilometer gelopen. Ze kosten acht à negenduizend euro. Daar bedanken we voor, we gaan wel afdingen. Uiteindelijk hopen we deze donkergrijze 320d Business Line met handgeschakelde zesbak en braaf 16-inch lichtmetaal op de kop te tikken. De relatief kleine wielmaat doet ons vermoeden dat de auto van 'goed volk' is. Er staan ook 3-series met 17, 18 of 19 inch te koop. Onze 320d met een 163 pk sterke turbodiesel ziet er op de foto's netjes uit, heeft climate control en parkeersensoren. Merk: BMW Type: 320d Bouwjaar: 2008 Prijs: 10.990 euro Nieuwprijs toen: 43.017 euro Kilometerstand: 165.954 km Motor: 1.995 cc, viercilinder turbodiesel, 163 pk Topsnelheid: 225 km/h 0-100 km/h: 8,3 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 382 euro Apk tot: 2 mei 2016 Plus en min + Lage kilometerstand, nette auto – Veel occasions met veel kilometers, eigenlijk te duur
Citroen C5_1
2. Met tienduizend euro kun je een Citroën C5 van de tweede generatie (vanaf 2008) aanschaffen. De kilometerstand schommelt rond de anderhalve ton. Wat betreft het motorvermogen is het aanbod beperkt. We nemen voor onze 1.633 kilo wegende comfortsedan genoegen met de 2,0-liter HDiF-turbodiesel met 138 pk en 320 Nm. Een ongemakkelijk sprintje naar 100 km/h duurt 12,8 seconden. Dankzij het actieve hydropneumatische veersysteem (Hydractive 3+) glijd je zijdezacht over de snelwegen. De zestraps automaat neemt het schakelwerk uit handen. De Ligne Business-uitvoering heeft standaard navigatie, climate control, parkeersensoren en 17-inch lichtmetaal. Merk: Citroën Type: C5 2.0 HDiF Bouwjaar: 2008 Prijs: 9.445 euro Nieuwprijs toen: 37.390 euro Kilometerstand: 167.156 km Motor: 1.997 cc, viercilinder turbodiesel, 138 pk Topsnelheid: 201 km/h 0-100 km/h: 12,8 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 455 euro Apk tot: 21 oktober 2016 Plus en min + Hydropneumatisch veersysteem, C5 van de tweede generatie (mooi!) – Weinig vermogen, zwaar
Jaguar
3. Er staan pakweg tien exemplaren van de Jaguar X-Type op Marktplaats. Er is er één die aan onze hoge eisen voldoet. Hij komt uit 2006 en ziet eruit als nieuw. De Jaguar heeft een zwartleren interieur, een handgeschakelde zesbak en een kilometerstand die de nieuwe eigenaar over de 100.000 mag tillen. De 150 pk sterke 2,2-liter dieselmotor is de krachtigste variant die op de X-Type werd geleverd. Onze rode Jag weegt 1.405 kilo en de 0-tot-100-tijd bedraagt 8,9 seconden. Naast climate control, parkeersensoren en cruise control heeft deze X-Type ook stoel- en voorruitverwarming, xenonkoplampen en een sportonderstel. Een aandachtspunt: de verkoper belooft een NAP-kilometerstand, maar Marktplaats toont niet het bekende, gele NAP-icoontje bij de advertentie. Dus controleer de papieren goed. Merk: Jaguar Type: X-Type 2.2 D Bouwjaar: 2006 Prijs: 8.450 euro Nieuwprijs toen: 42.200 euro Kilometerstand: 97.106 km Motor: 2.198 cc, viercilinder turbodiesel, 150 pk Topsnelheid: 220 km/h 0-100 km/h: 8,9 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 382 euro Apk tot: 11 februari 2016 Plus en min + Originele keuze (zeker in het rood), lage kilometerstand, nette auto – De meeste X-Types kosten 4.000 euro ...
Mazda6_1
4. Er worden een heleboel Mazda's 6 aangeboden, maar niet de juiste. Van de 144 occasions voldoen er maar twaalf aan onze wensen (diesel, sedan). De prijzen variëren enorm. Voor 3.750 euro rijd je al een prima Mazda 6 uit januari 2005, met airco en navigatie. De 2,0-liter turbodiesel levert 121 pk vermogen en 310 Nm koppel. De handbak heeft vijf versnellingen. De kilometerstand is acceptabel (238.707 km). Als het moet, kun je wel degelijk het hele budget van 10.000 euro investeren in een Mazda 6. Maar wat krijg je dan méér? Een model van de tweede generatie (2008 - 2012) bijvoorbeeld, met meer vermogen (140 pk), een zesde versnelling en een lagere kilometerstand (167.685 km). Wij kiezen toch voor de goedkopere 6. Merk: Mazda Type: 6 2.0 CiTD Bouwjaar: 2005 Prijs: 3.750 euro Nieuwprijs toen: 29.430 euro Kilometerstand: 238.707 km Motor: 1.998 cc, viercilinder turbodiesel, 121 pk Topsnelheid: 198 km/h 0-100 km/h: 10,8 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 382 euro Apk tot: 8 augustus 2016 Plus en min + Goedkoop, veel opties, van de eerste eigenaar – Weinig aanbod
Mercedes
5. Een C-klasse sedan met meer dan 300.000 kilometer op de teller wordt vaker aangeboden dan een geschikte Mazda 6. De laagste kilometerstanden vind je bij de W203-modellen uit 2005 en 2006. De W203 is het model met de ronde koplampen, waar veel taxichauffeurs nog steeds hun brood mee verdienen. Wij investeren liever in een moderne W204 (vanaf 2007), maar dat is best moeilijk. 10.000 euro is de gangbare bodemprijs voor die generatie en dus mag je niet te veel verwachten. Ziehier onze keuze: een Mercedes C 320 CDI 4Matic met 321.420 kritiekloze kilometers op de teller. De 3,0-liter zescilinder turbodiesel levert 224 pk en heeft een stevig EU-verbruik van 1 op 12,5. Merk: Mercedes Type: C 320 CDI 4Matic Bouwjaar: 2008 Prijs: 9.900 euro Nieuwprijs toen: 62.840 euro Kilometerstand: 321.420 km Motor: 2.987 cc, V6 turbodiesel, 224 pk Topsnelheid: 250 km/h 0-100 km/h: 6,7 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: - Belasting (3 mnd.): 492 euro Apk tot: 1 december 2015 Plus en min + Jonge generatie (W204), 3,0-liter V6 – Hoge kilometerstand, W204's zijn nog duur