Top 3 ideale youngtimers uit de hoofdklasse

Het zat al even in de pijplijn, maar na de aankooptips en de lessen in het maken van de ideale proefrit, volgt hier de eerste lijst met youngtimers. Deze auto's bieden bij zakelijk gebruik veel financieel voordeel. We starten met het segment dat de voordelen van het rijden in een youngtimer het beste illustreert. Dat is de hoofdklasse waarin bijvoorbeeld de BMW 7-serie opereert. Niet het goedkoopst om te rijden vanwege het hoge brandstofverbruik en de dito wegenbelasting, maar vanwege het grote verschil tussen de nieuwwaarde en de economische waarde wel interessant. Door de hiermee samenhangende lage bijtelling kun je voor relatief weinig geld zakelijk een zeer luxueuze auto rijden.

1. Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klasse

De keuze voor een van deze drie dikke Duitsers laten we graag aan de lezer over. Alle drie bieden ze degelijkheid, luxe en comfort. Het onderscheid is een kwestie van smaak en stijl. Een voordeel ten opzichte van de Lexus en de Jaguar, die alleen beschikbaar zijn met een benzinemotor, is dat deze Duitse limousines ook met een dieselmotor zijn geleverd. Als youngtimer zijn de volgende modellen het meest interessant: de eerste generatie Audi A8 (1994-2002), de derde generatie BMW 7-serie (1994-2001) – ook bekend als BMW E38 – en de derde- (1991-1998) en vierde generatie (1998-2005) Mercedes S-klasse.

2. Jaguar XJ

Wil je iets anders dan de toch wel geijkte keuze voor een van de Duitse topmodellen, dan is deze aristocratische Brit een optie. Dan moet je het echter wel zonder dieselmotor en met minder degelijkheid stellen. Meest interessant zijn de vijfde en zesde generatie, geproduceerd tussen 1994 en 2003.

3. Lexus LS400

De absolute underdog. Hoe verklaar je anders dat je voor enkele duizenden euro's een dijk van een auto met een zijdezacht draaiende V8 kunt kopen? Nog gebouwd door een van 's werelds meest betrouwbare fabrikanten (Toyota) ook. Dat blijkt onder meer uit de kilometerstanden die soms astronomisch (richting een half miljoen) zijn, waarbij de auto's zowel van binnen als van buiten vaak nog een verrassend goede indruk maken. Optisch dan, want ook hier blijven een uitgebreide historie en het maken van een doorwrochte proefrit van belang. Ga voor de tweede generatie LS400, gebouwd van 1994 tot 2000.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam