Primeurs op de Los Angeles Auto Show

De Los Angeles Auto Show heeft afgelopen vrijdag (18 november) haar deuren geopend. Tot 27 november zijn daar vooral auto's te zien die Europees asfalt nooit zullen aandoen, maar er staan ook enkele voor ons interessante modellen die vanwege de belangrijke Amerikaanse markt daar voor het eerst aan het publiek worden getoond.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Lang verwacht en toch gekomen, dat is in een notedop de Alfa Stelvio (concurrent voor de BMW X3 en Audi Q5). Al in 2003 toonde Alfa Romeo de Kamal Concept, een studiemodel van een SUV die eerst in 2008 en later in 2010 had moeten verschijnen, maar nu is dan eindelijk de Stelvio een feit. In Los Angeles hebben de Italianen meteen de Quadrifoglio gepresenteerd, in tegenstelling tot de Duitse concurrenten die topmodellen altijd na de mindere goden op de markt brengen. De Stelvio Quadrifoglio is voorzien van dezelfde 510 pk sterke 2.9 V6 als de Giulia Quadrifoglio. Dat resulteert in een vierwielaangedreven SUV met bijna absurde prestaties: een sprint van 0-100 km/u in 4 seconden en een top van 284 km/u. De Italianen lijken onder druk beter te presteren, want nu vrijwel al hun marktaandeel aan de concurrentie vergeven is, wacht ons naast de dit jaar geïntroduceerde Giulia en de Stelvio (begin 2017) een waar modellenoffensief. Alfa heeft voor de komende jaren eveneens een grote SUV (formaat BMW X5), een kleine SUV (BMW X1), een Giulia stationwagon en een opvolger van de Alfa Brera in de planning. wk-46-alfa-stelvio-voor wk-46-alfa-stelvio-interieur

Mercedes E63 AMG (S)

In tegenstelling tot Alfa roomt Mercedes – net als overigens BMW en Audi – de markt echt af. De nieuwe E-klasse staat al sinds april bij de dealers, maar dit topmodel wordt pas volgend voorjaar verwacht. Net als bij het vorige model komt Mercedes opnieuw met twee versies: een E 63 AMG met 571 pk en 750 Nm en een E63 S die daar met nog eens 41 pk en 100 Nm overheen gaat. Al dat vermogen komt uit een 4.0 twin-turbo V8 en leidt tot een sprint naar 100 km/u in 3,5 seconden (– 0,1 seconde voor de 'S'). Beide varianten hebben standaard vierwielaandrijving om alle krachten in de gewenste beweging om te zetten. Mercedes heeft echter wel aan driftliefhebbers gedacht, want in de 'Race'-modus gaat alle aandrijfkracht naar de achterwielen. wk-46-merc-e63-amg-voor wk-46-merc-e63-amg-int

Jaguar I-Pace Concept

Tot slot nog een studiemodel, maar dan wel een exemplaar dat volgens de fabrikant voor 90% het eindproduct voorstelt. De Jaguar I-Pace is het eerste volledig elektrisch aangedreven model van het merk. Hij is dan ook nieuw ontwikkeld en wordt onder de F-Pace gepositioneerd. Jaguar belooft 400 pk en een actieradius van 500 kilometer. De sprint naar 100 km/u kan straks in iets meer dan vier seconden wat de I-Pace meteen een van de snelst accelererende Jaguars maakt. De ontwikkeling vanaf een blanco vel papier heeft Jaguar in staat gesteld om een gewichtsverdeling van 50:50 te bereiken. Bovendien heeft de I-Pace een zwaartepunt dat volgens Jaguar twaalf procent lager ligt vergeleken met ditzelfde model als het met een verbrandingsmotor zou zijn uitgerust. Dit alles ten faveure van een sportief rijgedrag. Denk voor wat betreft het uiterlijk zaken als de weggewerkte handgrepen weg en stel kleinere wielen voor om een nog sluitender idee te krijgen van de productieversie die in 2018 op de markt komt. wk-46-jag-i-pace-concept-voor wk-46-jag-i-pace-concept-int

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam