Oudgediende: Fiat Punto

Wat is er met de Fiat Punto aan de hand? Hij wordt maar niet vervangen door een nieuw model. Sterker nog: de eerste officiële presentatie van de Grande Punto is deze week precies tien jaar geleden. Daarmee is Fiats B-segmenter een van de oudste modellen op de markt. De Jeugd van Tegenwoordig staat nog in de hitlijsten met Watskeburt, Hurricane Katrina maakt er een janboel van in de States en prinses Alexia wordt geboren: we hebben het over de zomer van 2005. Het voelt als lang geleden en dat is het ook. Best verkopende auto tien jaar geleden in Nederland is de pas gefacelifte Peugeot 307, maar ook de Opel Astra en de Volvo V50 vinden nog gretig aftrek. Eind juli 2005 trekt Fiat voorts het doek af van een nieuw, belangrijk model: de Fiat Grande Punto.

Stap voorwaarts

In veel opzichten is de nieuwe Fiat een stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. De auto, mede ontworpen door Giugiaro’s Ital Design, is bijna 20 centimeter langer dan de Fiat Punto en uit te rusten met allerlei features die uitzonderlijk luxe zijn voor zijn klasse, zoals navigatie met een schermpje in de binnenspiegel. Het model is zo anders geworden dat de oude generatie Punto nog een jaar of vier leverbaar blijft naast de nieuweling. De Grande Punto is ook fors groter dan de Opel Corsa, Ford Fiesta en Peugeot 206. De concurrenten komen al snel ook met grotere B-segmenters. De resulterende Corsa deelt veel techniek met de Grande Punto.
Een tweedehands Grande Punto kopen? Ze zijn er vanaf zo’n 3.000 euro.

Een tweedehands Grande Punto kopen? Ze zijn er vanaf zo’n 2.300 euro.

Plastic paneel

Vier jaar later gaat de Grande Punto verder onder een andere naam: Punto Evo. Opvallendste wijzigingen: een groot zwart plastic paneel op de voorbumper, waardoor de eerst zo stoere grille een stuk minder indruk maakt, maar ook led-achterlichten en een strakgetrokken interieur. Nog weer twee jaar later haalt Fiat de originele naam ‘Punto’ weer van stal: de oude versie is dan inmiddels toch niet meer leverbaar. Scheelt verwarring. Als eerste auto in zijn klasse is de Punto er ook met een zeer zuinige tweecilindermotor.
Minder stoere neus, maar wel led-achterlichten: de Fiat Punto Evo.

Minder stoere neus, maar wel led-achterlichten: de Fiat Punto Evo.

Inzetten op 500

En nu is-ie dus alweer bijna tien jaar in productie. Alle Europese concurrenten zijn sindsdien vernieuwd, hetzelfde geldt voor segmentgenoten uit Japan en Korea. Fiat introduceert het ene na het andere nieuwe hoofdstuk op het Fiat 500-succes, maar van een nieuwe Punto is nog geen sprake. De reden daarvoor is dan ook de modellenstrategie van de 500, waar Fiat vooral op inzet. Een nieuwe Punto hoeven we dus niet meer te verwachten. Jammer wel. Er zijn meer oud-gedienden op de automarkt. Exoten als de Rolls-Royce Phantom en Donkervoort, maar ook wat meer gangbare modellen. Er komen er snel nog wat voorbij, hier op het Marktplaats Autojournaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam