De apk deel 2 – tips and tricks

De - in veel gevallen – jaarlijkse brief voor de apk voelt als een verplicht examen waarvoor je niet kunt studeren. Een uiteenzetting in drie delen, met tips and tricks, over de algemene periodieke keuring (apk). Tijdens de apk controleert de keurmeester de auto op verschillende onderdelen die voor de veiligheid en het milieu van belang zijn. Dit zijn de verlichting, de banden, de wielophanging (speling, overmatige slijtage), de besturing (speling) en de remmen (niet zozeer de slijtage, maar of de remdruk links/rechts niet teveel verschilt). Maar ook dragende delen (roest), de voorruit (op beschadigingen die het zicht belemmeren), de ruitenwissers, de werking van de claxon en de veiligheidsgordels worden nagelopen.

Zelf controleren

Veel auto's worden afgekeurd op onderdelen die gemakkelijk thuis, zonder enige autokennis, te controleren zijn. Het van tevoren nalopen van deze punten kan verrassingen en een onnodige extra rit naar de apk voorkomen. Je kunt dan bijvoorbeeld besluiten de betreffende onderdelen zelf te vervangen (zoals versleten ruitenwissers of kapotte lampen) of voor andere zaken zoals banden, een uitlaat of remmen een goedkoop adres zoeken. We lopen deze punten even langs:   1. Verlichting Functioneren het groot- en dimlicht, de knipperlichten, de remlichten, de mistverlichting achter en de kentekenverlichting? Gek genoeg is de achteruitrijverlichting geen apk-punt. De mistlampen voor zijn dat ook niet, maar als een daarvan kapot is, moet je de ander vervangen/repareren of de goede onklaar maken, want verlichting moet links-rechts gelijk zijn.   2. Banden De banden moeten op spanning zijn volgens de fabrieksgegevens. Zie hiervoor de tabel in de binnenkant van het bestuurdersportier. De profieldiepte van de langsgroeven moet minimaal 1,6 millimeter bedragen. Ook mogen er geen droogtescheurtjes in het rubber zitten en mag de band geen beschadigingen hebben waardoor het karkas (het binnenste van de band dat het rubber zijn stevigheid geeft) zichtbaar is.   3. Ruitenwissers en ruitensproeier Werken de ruitenwissers en zijn de wisserbladen niet versleten? De ruitensproeier moet functioneren en het reservoir moet vloeistof bevatten.   4. Uitlaat De uitlaat moet gasdicht zijn. Een lekke uitlaat kun je horen door met draaiende motor aan de zijkant onder de auto te luisteren.   5. De veiligheidsgordels Controleer alle aanwezige gordels (dus ook die van de middelste achterpassagier op de achterbank – deze is vaak onder de bank weggewerkt) op werking en beschadigingen.   6. De voorruit Deze mag geen beschadigingen hebben in het zicht van de bestuurder.

Tip: diesels aanbieden met warme motor!

Nog een tip voor dieselrijders. Om de roetmeting uit te voeren moet de apk-keurmeester de motor onbelast even op hoge toeren laten draaien. Zorg er om overmatige slijtage te voorkomen altijd voor dat je je auto vlak voor het afgesproken tijdstip met een warme motor ter keuring aanbiedt.

Merkdealer, fastfitter of 'mannetje'

Voor alle zaken rond de apk kun je uiteraard bij de merkdealer terecht en zogenaamde fastfitters (garageformules zoals Kwik-fit en Euromaster) zien je ook graag komen. Zelf geef ik de voorkeur aan een mannetje. Een kleine garage met weinig personeel waar je een relatie mee opbouwt. Vanwege die vertrouwensband hoef je bijvoorbeeld niet op zoek naar een goedkoop adres voor bepaalde onderdelen. Je weet dat hij bij reparaties graag meedenkt over een voordelige oplossing en als dat niet kan, gun ik een enthousiaste eenpitter de handel meer dan een groot, onpersoonlijk bedrijf. Meer over de voordelen van een mannetje in het derde en laatste deel over de apk.
img_1357

Mijn mannetje werpt een kritische blik op de achterremmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam