Prijzen Mercedes-Benz CLA en CLA Shooting Brake bekend

Op de New York Auto Show onthulde Mercedes onlangs de facelift van zijn CLA-modellen. En nu zijn ook de prijzen bekendgemaakt. Vooral dieselen in een CLA Coupé of Shooting Brake wordt een stukkie voordeliger. Het doet bijna denken aan oude tijden… De CLA Coupé staat sinds 2013 op de modellenlijst en de CLA Shooting Brake pas sinds 2015. Hij staat qua ontwerp, focus en concept mijlenver af van wat Mercedes-Benz ooit was, maar goed: bij welk Duitse merk is dat tegenwoordig niet zo? Bij Mercedes-Benz vonden ze het nu al nodig om de sedan (die dus Coupé heet) en de stationwagon wat op te frissen. De Duitse ontwerpers hebben zich wel beperkt tot kleine wijzigingen. Zo hebben de bumpers een sierlijst gekregen in zwart, chroom of zilverkleur. En over ‘voor de sier’ gesproken: de glimmende stukken van de uitlaten zijn nu in de achterbumper verwerkt en de neus heeft voortaan standaard de ‘diamond’-grille (nee, die geeft geen licht in het donker). Ook zijn er nieuwe sets lichtmetalen wielen verkrijgbaar. Vanbinnen vallen vooral de nieuwe stoelbekledingen en de verchroomde bedieningselementen op. Maar het echte nieuws is te vinden onder de motorkap én op de prijslijst.
De CLA is bijna letterlijk een klasse apart.

De CLA is bijna letterlijk een klasse apart.

Alle diesels 21% bijtelling

Het motorenpalet van de Mercedes-Benz CLA wordt uitgebreid met een extra zuinige diesel genaamd: 180d BlueEFFICIENCY. Doet een beetje denken aan de aloude 190D, qua naam. Die had 75 pk, een koppel van 121 Nm en een topsnelheid van 160 km/uur. De schone CLA is goed voor 106 pk, 260 Nm én hij heeft een uitstoot van 89 gram CO2/km. Daarom krijgt de nieuweling een bijtelling van maar 21%. Zijn prijs valt hierdoor lager uit: 35.995 euro. Wel is ‘ie begrensd op 190 km/u en hij staat op 15 inch wielen. Dat is de tol die je betaalt voor een zo laag mogelijk verbruik (gemiddeld 1 op 20). Aan de andere kant: de 190 ging niet harder dan 160 km/u, maar scoorde vergelijkbare verbruikscijfers (al was dit met hogere uitstootwaarden). Overigens is het opvallend dat elke CLA met een dieselmotor die lage bijtelling heeft. Kies je echter voor een versie waarmee je ook op jacht kunt gaan, de CLA Shooting Brake 180d met DCT-automaat en de 200d met zesbak, dan scoor je 25% bijtelling.
Lijkt op de CLA 180d BlueEFFICIENCY qua naam, verbruik en topsnelheid: de Mercedes-Benz 190D.

Lijkt op de CLA 180d BlueEFFICIENCY qua naam en verbruik: de Mercedes-Benz 190D.

Mercedes me

Maar goed, bij een Mercedes moet het tegenwoordig toch vooral gaan over luxe en comfort. Vanzelfsprekend biedt Das Haus de CLA aan met allerlei pakketten vol extra's. Met het Businesspakket (995 euro) krijg je navigatie met Mercedes Me (een verbinding tussen de auto, je smartphone en het internet) en Live Traffic Information. Wil je ook led-koplampen, cruise control, een lederen stuur en parkeersensoren? Dan kies je het Ambition-pakket à 2.495 euro. De opgefriste CLA's zijn vanaf april te bestellen. Rond juli vergezellen ze dan de A-, B-, GLA-, C- en alle andere -klasses bij de dealer. Het is dus even zoeken tussen een ruim aanbod auto’s met zo ongeveer hetzelfde neusje, maar nogmaals: bij welk Duitse automerk is dat tegenwoordig niet zo? Het vernieuwde duo is er voortaan vanaf 34.295 euro.
De nadruk ligt ook in het interieur vooral op comfort.

De nadruk ligt ook in het interieur vooral op comfort.

Tweedehands CLA

De Mercedes-Benz CLA is bijna letterlijk een klasse apart. Het is een vierdeurs coupé die tussen de A- en C-klasse is geplaatst. De enige auto die mogelijk in de buurt komt, is de Audi A5 Sportback, maar die is stukken duurder. Zoals gezegd is de Mercedes sinds 2013 in ons land beschikbaar. De CLA Shooting Brake (het stationmodel) zelfs pas sinds 2015. Er zijn opvallend veel goede tweedehands CLA's te vinden. Modellen waar zogezegd de kop van af is. Voor rond de 25.000 euro heb je al een CLA met minder dan 50.000 kilometer op de teller en een waslijst aan opties. Een echte Benz dus! Ja, tenzij je alleen Benzen van voor 1993 een echte Benz kunt noemen. Zulke mensen heb je ook (ik ben er stiekem één van). In dat geval kun je altijd nog gaan voor een 190D. Die zijn sinds de invoering van een handjevol compleet ridicule milieu-, belasting- en symboolregels immers voor een habbekrats van de markt te plukken… Succes!
Voor rond de 25.000 euro heb je al een exemplaar met zo’n 50.000 kilometer op de teller.

Voor rond de 25.000 euro heb je al een exemplaar met zo’n 50.000 kilometer op de teller.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam