5 betaalbare lichtgewichten (voor wie geen Alpine of 4C kan betalen)

Normaal ben ik niet zo van de pk’s. Als het om auto’s gaat is mijn motto: het gaat niet om wat een auto kan, maar om hoe je je voelt als je erin rijdt (vrij naar ex-Top Gears Richard Hammond). Maar toen ik onlangs de eerste foto’s zag van de Alpine Vision, een ode aan de legendarische Alpine A110 die begin jaren 70 de rallywereld domineerde, kon ik een paar dagen alleen maar aan het begrip power-to-weight-ratio denken. Specifieker: sportauto’s die niet uitblinken in rauw vermogen, maar die door hun lage gewicht toch de klinkers uit de straat trekken. Voor dit artikel selecteerde ik vijf betaalbare alternatieven voor de Alpine. De Alpine Vision is naar verwachting vanaf 2017 af te halen bij het verkooppunt (de geruchten zijn dat Nederland maar één fysieke plek krijgt waar je een Alpine kunt bestellen), en als je het persbericht mag geloven, wordt het een raket op wielen. Wat we nu weten: de nieuwe Alpine wordt aangedreven door een viercilinder turbomotor, waarmee hij de sprint naar 100 km/u in 4,5 seconden afraffelt. Maar over het gewicht zwijgen de Fransen in alle talen. Het Engelse Autocar schat de productieversie op 1.100 kg, maar dat lijkt me wat aan de hoge kant voor een auto met (naar verwachting) 250 pk; als mijn (volstrekt selectief opererende) fotografische geheugen me niet de steek laat, heeft ook de Alfa Romeo 4C een sprint van 4,5 seconden in de viercilinder turbomotor. En de 4C weegt slechts 895 kg. alpine-vision Hoe het ook zij: het zijn beide corpulente creaties vergeleken met de eerste A110 uit 1964, die mede dankzij z’n uit glasvezelversterkte kunststof opgetrokken carrosserie gewogen werd op 620 kilo. Behalve het gebruikte materiaal was de A110 ook gewoon een extreem kleine auto. Ik ben er eens ingeklommen met m’n 1.96m. Geen goed idee, de brandweer heeft me er uiteindelijk uit moeten peuteren.

Niet goedkoop

We weten inmiddels wel dat de nieuwe Alpine niet goedkoop wordt. Dat ligt deels besloten in de beoogde doelgroep. Renault zal de Alpine in de markt zetten als een exclusieve auto, vermoedelijk in de dezelfde prijscategorie als de Porsche Cayman (vanaf €75.000) en de Alfa 4C (vanaf €72.000). Twee heel verschillende concurrenten als je het mij vraagt, want de met een zescilinder uitgeruste en bijna 1300 kilogram wegende Cayman kun je moeilijk een vedergewicht noemen. Des te opvallender dat de Fransen hem in hun aankondigingen tegenover de Duitser zetten; een vergelijking met de 4C lijkt me veel voor de hand liggender. Godzijdank bestaan er ook goedkopere lichtgewichten, auto’s die wij gewone autostervelingen ons kunnen veroorloven en waarvoor geen exclusieve wachtlijst bestaat. Ik zocht er alvast een paar uit, gerangschikt op de verhouding tussen gewicht en vermogen, oftewel het aantal kilo’s dat door één pk moet worden verplaatst.

5. Mazda MX-5 Skyactiv-G 160 GT-M (2015)

mazda-mx5 Gewicht: 990 kg Vermogen: 160 pk 0 - 100 km/h: 7,3 sec Topsnelheid: 217 km/u Verhouding gewicht/vermogen: 6,19 kg/pk Prijs gebruikt: vanaf 34.995 euro

4. Volkswagen Polo 1.8 TSI GTI (2015)

polo gti Gewicht: 1.170 kg Vermogen: 193 pk 0 – 100 km/h: 6,7 seconden Topsnelheid: 236 km/u Verhouding gewicht/vermogen: 6,06 kg/pk Prijs: vanaf 24.900 euro

3. Peugeot 208 GTI (2014)

208 gti Gewicht: 1.160 kg Vermogen: 208 pk 0 – 100 km/h: 6,5 sec Topsnelheid: 230 km/u Verhouding gewicht/vermogen: 5,58 kg/pk Prijs: vanaf 17.777 euro

2. Mini Coupé John Cooper Works (2015)

mini cooper Gewicht: 1.180 Vermogen: 231 pk 0 – 100 km/h: 6,3 sec Topsnelheid :246 km/u Verhouding gewicht/vermogen: 5,11 kg/pk Prijs: vanaf 37.950 euro

1. Ford Focus ST (2014)

focus st Gewicht: 1.225 kg Vermogen: 250 pk 0 – 100 km/h: 6,5 sec Topsnelheid: 248 km/u Verhouding gewicht/vermogen: 4,90 kg/pk Prijs: vanaf 36.299 euro Even ter vergelijking: een normale Volkswagen Polo 1.4 TDI met 90 pk (2015) heeft een ratio van 11,7 kg/pk, en een Ford Focus 1.5 EcoBoost met 150 pk (2014) moet het doen met 8,23 kg/pk. Dat scheelt dus flink in vergelijking met hun sportieve uitvoeringen hierboven. Daarentegen is de verhouding gewicht/vermogen van de Alfa Romeo 4C een indrukwekkende 3,73 kg/pk. Baas boven baas, jongens en meisjes. Het enige minpunt: voor een gebruikte 4C moet je nog altijd 60.000 euro neerleggen.
Zo licht als de 4C zal de nieuwe Renault Alpine (helaas) niet zijn.

Zo licht als de 4C zal de nieuwe Renault Alpine (helaas) niet zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam