Aankooptips occasions: Mitsubishi Outlander (2003-2006)

De eerste generatie Mitsubishi Outlander is een SUV gebaseerd op het onderstel van de Mitsubishi Lancer. In 2007 kwam de tweede generatie op de markt. Concurrenten van de Mitsubishi Outlander zijn de Hyundai Tucson, de Kia Sportage, de Toyota RAV4, de Suzuki Grand Vitara en de Nissan X-Trail. De Mitsubishi Outlander werd vorig jaar bij het grote publiek bekend door de populariteit van de plug-in hybrid, de Outlander PHEV, een zogenaamde stekkerhybride. Van deze auto zijn nog geen apk- of wegenwachtgegevens bekend, maar wel van deze eerste generatie van Mitsubishi's middenklasse SUV. Hoe houdt die zich als tweedehands auto?

Comfort

De eerste Outlander staat weliswaar veel hoger op zijn wielen dan de Mitsubishi Lancer waarvan hij is afgeleid, maar zijn terreincapaciteiten zijn zonder vierwielaandrijving bescheiden. Eigenlijk is deze vooral op comfort gerichte Outlander eerder een verhoogde stationwagon dan een terreinauto. Toch was – in tegenstelling tot enkele concurrenten – de basismotorisering wel leverbaar met vierwielaandrijving, waarmee de eigenschappen op onverhard wegdek belangrijk toenamen.

Geen diesel

Bij ons was de eerste Mitsubishi Outlander minder populair dan enkele concurrenten. Dit, omdat Mitsubishi geen dieselmotor in het programma had die bijvoorbeeld Nissan en Toyota wel aanboden. Het motorenaanbod bestond uit een 2,0-liter viercilinder met 136 pk, een 2.4 met 160 pk en een 2.0 Turbo met 201 pk. Deze laatste twee uitvoeringen leverde Mitsubishi uitsluitend met 4WD. Het gemiddeld verbruik van de motoren, liggend tussen de 10 en 12 l/100 km, is vrij hoog, vooral ook door de invloed van de turboversie die bij ons echter nauwelijks is verkocht.

Veiligheid

In autotests kwam de Outlander er goed uit. Slechts de in het interieur overheersende harde kunststof kwam steevast als nadeel naar voren. De karige veiligheidsuitrusting van deze SUV van Mitsubishi is niet meer van deze tijd. Slechts ABS en airbags voor en opzij waren de belangrijkste standaardzaken.

Getande riem

De wegenwacht geeft goede cijfers aan de Mitsubishi Outlander. Met dien verstande dat de getande riem iedere 90.000 km is vervangen. Ga dit na in het onderhoudsboekje. Is dit niet tijdig gebeurd, dan neemt de kans op motorschade aanzienlijk toe. Verder kan de koppeling van de Outlander bij verhoudingsgewijs veel deelname aan het stadsverkeer problemen geven. Ook de lambdasonde (sensor in de uitlaat) geeft nog wel eens de geest en tenslotte kan slijtage aan de dubbele draagarmen een punt van afkeur zijn. Tijdens de proefrit is dit te merken aan geklapper van de vooras.

Tweedehands Mitsubishi Outlander

Een Mitsubishi Outlander van de eerste generatie is een betrouwbare, comfortabel rijdende SUV. Op Marktplaats staan momenteel 65 exemplaren van deze Mitsubishi Outlander. Prijzen starten vanaf zo'n 2.500 euro. wk 35 Mitsu Outlander achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam