Het tweede turbotijdperk zal niet lang duren…

Porsche werd voor gek verklaard toen het midden in een (energie)crisis op de proppen kwam met een 911 turbo. Maar we weten allemaal waartoe deze moedige stap heeft geleid. Vanaf dat moment was ‘turbo’ (feitelijk ging het om een turbocompressor) een toverwoord. Je kwam het tegen op stofzuigers (nog niet eens zo heel raar…), op kinderwagens en op flessen schoonmaakmiddel. Nu zijn we dan zo ver dat een turbocompressor niet meer zozeer een snelmaakmiddel als wel een schoonmaakmiddel voor automotoren is. Motoren met een relatief kleine cilinderinhoud (‘downsizing’ is/was de trend), die met behulp van een (kleine) turbocompressor relatief eenvoudig minder vervuilend te krijgen zijn qua uitstoot van schadelijke gassen, scoren goed in de achterhaalde rollenbank-test waarmee het brandstofverbruik wordt gemeten. Achterhaald, omdat zo'n motor bij geringe belasting minder brandstof nodig heeft dan een grotere motor die de lucht zelf moet aanzuigen. Het verbruik neemt echter welhaast exponentieel toe als het gaspedaal in het dagelijkse verkeer steviger wordt ingetrapt. Wellicht het beste voorbeeld hiervan is het tweepits turbotorretje van de Fiat 500. Op papier heel erg zuinig, maar in de praktijk moet je héél erg je best doen om 1 op 15 te scoren. Slimme 500-kopers nemen daarom de ‘ouderwetse’ 1,2 liter viercilinder. Die is in de praktijk zuiniger dan de TwinAir en hij loopt nog veel mooier ook. Maar dit ‘leed’ is binnen niet onafzienbare tijd weer geleden. Net nu bijna alle Porsches om voornoemde redenen een Porsche turbo zijn, is er in Europa een nieuwe, realistischer emissietest in aantocht waarbij ‘atmosferische’ ofwel compressorloze motoren waarschijnlijk weer beter zullen presteren. Dat zullen efficiënte benzinemotoren met een extreem hoge (eventueel zelfs variabele) compressieverhouding zijn. Jazeker, zoals Mazda ze momenteel in het programma heeft. Dat eigenwijze merk heeft nooit geloofd in het tweede turbotijdperk en hield halsstarrig vast aan motoren met een normale cilinderinhoud. Mazda’s scoren dan ook consequent erg goed waar het gaat om het verschil tussen het beloofde verbruik en het praktijkverbruik. ------ Op zoek naar een auto met turbo of toch een model met een traditionele atmosferische motor? Klik hier voor al het aanbod op Marktplaats!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam