Zelfverzekerd…

Autoverzekeringen worden in rap tempo duurder. Dat komt vooral door een toename in het aantal en de hoogte van claims inzake letselschade. Maar ook doordat er meer sensoren in bumpers zijn verwerkt, welke dientengevolge snel sneuvelen. Inmiddels ligt het totaalbedrag dat autoverzekeraars uitkeren ruim boven het miljard per jaar. En intussen is de discussie over de aansprakelijkheid in verband met (gedeeltelijk) autonoom rijdende auto’s in alle hevigheid losgebarsten. Assurantie-experts zijn het er eigenlijk wel over eens dat het aansprakelijkheidsrecht helemaal opnieuw zal moeten worden uitgevonden. Bijkomend probleem: er ontstaat al snel een schemergebied als het gaat over de vraag of de software een foute beslissing heeft genomen of dat de fout bij de bestuurder lag (die zelf had moeten ingrijpen of juist op de verkeerde manier heeft gehandeld en daarbij de elektronica ‘hinderde’). Bovendien wordt er zelflerende software toegepast en zullen er vooralsnog talloze gradaties in autonomie zijn. In hoeverre kan een autofabrikant/softwareontwikkelaar dan verantwoordelijk worden gehouden als er zich ongelukken voordoen? Je ontkomt er dan niet aan uit te zoeken wie je (in het kader van het causaliteitsbeginsel) redelijkerwijs wát kunt aanrekenen. In een bepaald opzicht maakt software het nu al wél makkelijker. De verzekeringspremie gaat bij sommige maatschappijen omlaag als je met een ‘tracker’ gaat rijden, die je rijgedrag via de O(n)B(oard)D(iagnosis)-stekker registreert. Ook gaat de premie omlaag als je auto adaptieve cruisecontrol of lane-assist heeft. Allsecur berekent de ‘score’ op basis van abrupt remmen/accelereren, maar als het veel heeft geregend zijn ze wat minder streng. Da’s dan weer een hele meevaller. Maar de ontwikkelingen gaan momenteel dermate snel (een Tesla kan daadwerkelijk al veel zelfstandiger rijden dan je zou verwachten en vooral ook dan is toegestaan…), dat er eigenlijk niet verder dan een jaar of twee vooruitgekeken kan worden. Volvo belooft te zijner tijd als fabrikant de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen indien een ongeluk wordt veroorzaakt door een autonoom rijdende van dit merk. Een tamelijk zelfverzekerde uitspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam