Aankooptips occasions: Volkswagen Golf VI (2008-2012)

De Volkswagen Golf VI loste vanaf 2008 de vijfde generatie af. De zevende generatie nam vervolgens in 2012 het stokje over. De allemansvriend blijft een van de meest populaire occasions. Als je in de markt bent voor een tweedehands VW Golf, kun je ook enkele van zijn concurrenten overwegen: de Opel Astra, de Audi A3, de Peugeot 307 en de Renault Mégane. De zesde generatie Volkswagen Golf is in vele gedaanten geleverd. Als drie- en vijfdeurs hatchback, als Volkswagen Golf Plus (echter nog gebaseerd op voorganger Golf V) met een hogere carrosserie (vanaf 2005), als stationwagen (Volkswagen Golf Variant, van 2009 tot 2013) en zelfs als cabriolet (sinds 2011). Alle varianten hebben standaard voorwielaandrijving, maar optioneel is ook Volkswagens vierwielaandrijving 4Motion op de Golf geleverd. Andere interessante opties om bij de zoektocht naar een geschikte tweedehands Volkswagen Golf mee rekening te houden zijn een parkeerassistent, een achteruitrijcamera, het elektronische onderstel DCC en bi-xenon koplampen.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de zesde Golf was in 2008 helemaal bij de tijd. Ieder model is voorzien van airbags voor, hoofdairbags, zij-airbags voor, een knie-airbag, actieve hoofdsteunen. ESP en tractiecontrole waren vanaf mei 2009 eveneens standaard. Zij-airbags achterin waren optioneel leverbaar. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de zesde generatie moeiteloos de hoogste score van vijf sterren.

Volkswagen Golf R

Het motorenaanbod van de zesde Golf bestond louter uit viercilinders. Het vermogen varieerde van 80 pk in het basismodel met 1,4-litermotor tot 270 pk in het sportieve topmodel, de Volkswagen Golf R. De diesels leveren 105 tot 170 pk. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak was standaard, maar een automaat behoorde op veel versies tot de mogelijkheden.

Kwaliteit

De kwaliteit van de zesde Golf staat (net als die van de vijfde generatie) als uitstekend bekend en de apk-statistieken bevestigen dit. Slechts de lagers van de dubbele driehoekige draagarmen en van de stabilisatorstangen kunnen het op slecht wegdek nog wel eens begeven. Daarnaast valt sommige keurmeesters bovenmatige slijtage van de remschijven en -blokken op, maar dit kan ook met de rijstijl van de bestuurder te maken hebben.

Aandrijfriem

De wegenwacht heeft eveneens vrijwel uitsluitend lovende woorden over de zesde Golf. Het model staat in de top van de compacte middenklasse en scoort op het gebied van betrouwbaarheid goed tot zeer goed. Helemaal storingsvrij is hij echter ook weer niet. Het motorprobleem van de VW Groep waarbij aandrijfkettingen van de 1.4 TSI-motoren breken, met schade als gevolg, kan ook voorkomen bij de Volkswagen Golf 1.2 benzine. Wie vooral in de stad rijdt of een zo voordelig mogelijke Golf VI wil rijden, kan het beste kiezen voor de basismotor, de Golf 1.4 met 80 pk benzinemotor. Het gemiddelde verbruik komt daarmee in de praktijk uit op ongeveer 7-7,5 l/100 km. Meer plezier bij nota bene een lager verbruik bieden de 1.2 TSI met 105 pk en de 1.4 TSI (122 pk). De diesels zijn uiteraard zuinigheidskampioen van de modellenreeks: de TDI's met 105 en 140 pk nemen genoegen met 5-5,5 l/100 km. De voorheen gevoelige aandrijfriemen, die korte en kostbare service intervallen hadden, zijn bij de TDI-motoren in de Golf VI geen probleem meer. Ze hoeven afhankelijk van het motortype pas om de 180.000 of zelfs 300.000 kilometer te worden vervangen.

Tweedehands Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI occasions zijn op Marktplaats talrijk. Er staaner momenteel meer dan 1.500 te koop, met prijzen vanaf zo'n 4.500 euro.
De Golf Plus.

De Golf Plus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam