Oudgediende: Volkswagen Phaeton

The Ketchup Song stond op één in het jaar dat de Phaeton op de markt kwam. Hij is nog steeds nieuw leverbaar.
Sommige automodellen staan al een flinke tijd in de showroom, zonder dat ze zijn vervangen door een compleet nieuwe generatie. De Fiat Punto, we schreven er laatst al over, is daar een treffend voorbeeld van. Volkswagen heeft ook zo’n oud-gediende in de aanbieding: de hoogste in het modellengamma, de Phaeton!

Luxe vlaggenschip

Volkswagen introduceerde de Phaeton in 2002. Het model is een directe concurrent voor de Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie en de Audi A8. Nog nooit had Volkswagen zo’n grote en luxe limousine in het modellenaanbod. De autokopers in dit segment moesten dan ook flink wennen aan het luxe vlaggenschip uit Wolfsburg. Ook al kwam de Phaeton in meerdere tests als beste luxelimo naar voren: van een groot verkoopsucces was nooit sprake (sinds 2000 minder dan 400 verkocht in ons land) Zodoende heeft Volkswagen het nooit aangedurfd om veel middelen te steken in de ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie. In plaats daarvan kwam Volkswagen om de zoveel jaar met een vernieuwde versie op de proppen. De laatste facelift is van 2010. Er zijn nu overigens toch weer geruchten dat er nieuwe aan komt. Volkswagen broedt daarbij ook nog op een sedan tussen de Passat en Phaeton in.
Het grote VW-logo: bekend van onder meer de Up. Past dit nu op zo’n topsegment-auto? De meesten vinden van niet.

Het grote VW-logo: bekend van onder meer de Up. Past dit nu op zo’n topsegment-auto? De meesten vinden van niet.

Vanaf zo’n vijf mille

Een gebruikte Volkswagen Phaeton koop je anno 2015 vanaf zo’n 5.000 euro. Er zijn V6, V8 en zelfs V12-benzinemotoren. Ook op dieselgebied is er uitgebreid keuze, met de 5.0 V10 als topper. Alle Phaetons zijn bijzonder luxe uitgerust: airconditioning, stoelverwarming en cruise control zijn een zekerheidje in dit model. Ook nog luxere opties zoals vierwielaandrijving, parkeersensoren en elektrische stoelverstelling vormen eerder regel dan uitzondering. Een hagelnieuwe Volkswagen Phaeton kopen? Het model is vanaf 142.492 euro beschikbaar. Dat is flink aan de prijs, want een splinternieuwe Audi A8 is er voor minder dan een ton. En daarbij: je kunt dus zo’n 25 gebruikte Phaetons kopen of één nieuwe, maar grotendeels zijn het gewoon dezelfde auto’s. Op wat gebruikssporen na dan…
De nieuwste variant heeft de familielijnen zoals onder andere de huidige die heeft.

De nieuwste variant heeft de familielijnen zoals onder andere de huidige Passat die heeft.

Grootste Lexus ook oud

Volkswagen is overigens niet de enige fabrikant die zijn vlaggenschip al lange tijd voert. Grootste concurrent Toyota heeft namelijk de Lexus LS. En welbeschouwd is ook dit model sinds 2006 niet echt meer veranderd. Goed: de sedan kreeg eens een nieuw neusje, er zijn wat andere hybridevarianten dan in het begin en de auto is vast wat veiliger geworden, maar op een echt nieuwe LS is het nog steeds wachten. Toch grappig dat de twee grootste automerken ter wereld op luxe limousinegebied dezelfde strategie lijken te volgen. Ook in terreinautoland zien we dergelijke dingen gebeuren. Daarover meer in het volgende en laatste blog over oud-gedienden.
De huidige Lexus LS draait ook alweer zo’n negen jaar mee.

De huidige Lexus LS draait ook alweer zo’n negen jaar mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam