10 goedkope auto’s als occasion: waar let je op? (deel 2)

In deel 1 van dit tweeluik vertelden we waar je bij de aanschaf van drie jaar oude budgetauto's van Dacia en Fiat op moest letten. In dit deel 2 komen de zeven andere modellen van auto's aan bod die nieuw als budgetmodellen door het leven gaan.

Fiat Punto

De Fiat Punto (nieuw vanaf 12.000 euro) verwisselt na drie jaar op Marktplaats voor zo'n 5.000 euro van eigenaar. Ook hiervan heeft de TÜV een vrij lange lijst met potentiële gebreken: gebroken veren, olielekkage, defecte remmen, een roestige uitlaat en niet goed functionerende verlichting. Daarnaast zitten er wat zwakke punten in de elektronica: problemen met de startmotor, het motormanagement, lege accu's en kapotte dynamo's komen relatief vaak voor.

Ford Ka

wk 07 Ford Ka Om de ontwikkelingskosten laag te houden, heeft Ford de Ka gebaseerd op de Fiat Panda en Fiat 500. Ook deze auto heeft op de besturing en de verlichting na, bovengemiddeld veel storingen en verdient voor aankoop een grondige aankoopkeuring. Daarentegen kent dit model weinig pechgevallen. Slechts de veel voorkomende lege accu en kapotte schakelstangen komen voor. Als drie jaar oude occasion te koop vanaf iets onder de 5.000 euro.

Ford Fiesta

Een drie jaar oude Ford Fiesta is er op Marktplaats vanaf 6.000 euro. De Duitser presteert goed. Slechts de koplampen laten het nogal eens afweten. Pas na vijf jaar treden andere mankementen op zoals versleten stuurinrichtingen, aldus de TÜV. De ADAC is wat minder positief en noemt bij bouwjaren tot en met 2013 defecte contactsloten en door marters aangevreten ontstekingskabels. Fiesta's van een jaar ouder hebben vaak vochtige bougies en lege accu's. Exemplaren van 2011 komen nogal eens stil te staan door een kapotte brandstofpomp.

Suzuki Swift

wk 07 Suz Swift Suzuki Swift occasions van drie jaar oud zijn er vanaf dik 7.000 euro. Ook deze Japanner presteert uitstekend en laat als enige mankement bij de apk de koplampen zien. De wegenwacht treft hem helaas vaker dan gemiddeld aan, maar dat is vooral vanwege lege accu's.

Seat Ibiza

De Seat Ibiza is technisch gebaseerd op de Volkswagen Polo. Je zou dus dezelfde sterke en zwakke punten verwachten, maar dat is niet het geval; bij de apk valt de Ibiza veel vaker door de mand. Oorzaken zijn olielekkage, de remmen en de verlichting. Laat bij aanschaf door een onafhankelijke partij de variabele turbo controleren, want de verstelling daarvan gaat nogal eens kapot (duur!). Ook de aandrijfketting van de TSI-motoren laat het nogal eens afweten. De wegenwacht noteert hetzelfde beeld: bovengemiddeld veel pechgevallen door lege accu's, vochtige bougies en aangevreten ontstekingskabels. Een tweedehands Seat Ibiza van drie jaar oud is er vanaf een dikke 3.500 euro.

Nissan Micra

En hoe zit het in de compacte klasse met de welhaast traditionele betrouwbaarheid van enkele Japanse merken? De drie jaar oude Nissan Micra presteert goed: slechts verlichting en olielekkage worden door de keurmeesters genoemd. De wegenwacht komt de Micra nauwelijks tegen en als dat al gebeurt gaat het om eenvoudige zaken als een lege accu of vochtige bougies. Ook de bougiekabels van de Micra schijnen marters smakelijk te vinden. Een drie jaar oude Nissan Micra staat op Marktplaats vanaf zo'n 7.000 euro.

Honda Jazz

wk 07 Honda Jazz De Honda Jazz is vanwege zijn relatief hoge nieuwprijs (vanaf 15.000 euro) nooit zo'n hardloper geweest, maar die prijs werkt door in de apk-gegevens. Slechts de remschijven vallen negatief op doordat ze na drie jaar al versleten zijn. De wegenwacht meldt meer problemen: vochtige bougies, lege accu's en kapotte verlichting. Een tweedehands Honda Jazz uit 2011 is onder invloed van die nieuwprijs ook stevig aan de prijs: uit 2011 vanaf 8.500 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam