4 klapdakcabrio’s voor minder dan 5.000 euro

De coupécabriolet oftewel 'klapdakcabrio' is sinds de introductie van de Mercedes SLK in 1996 een nieuw soort cabriolet. Voor mensen die zomers willen genieten van open rijden, zonder in de winter de nadelen van een cabriolet te ervaren. Bij traditionele cabriolets (met een kap van stof of vinyl, een zogenaamde softtop) zijn die nadelen legio. Wat te denken van de kou die in de winter door het stoffen dak dringt of het lawaai op snelwegsnelheid als je vanwege slecht weer altijd met het dak dicht moet rijden. En dan hebben we het nog niet niet eens over de kunststof achterruitjes die nauwelijks zicht naar achteren bieden. Al deze dingen maken dat traditionele cabriolets vaak als tweede of zelfs derde auto worden gereden. Echte luxeproducten dus.

Goed compromis, maar niet voor iedereen

Bij coupécabriolets is een aantal van deze nadelen afwezig. Ze zijn beter geïsoleerd en hebben altijd een verwarmbare glazen achterruit. Handig is bovendien dat het dak altijd elektrisch bedienbaar is. Ook maken ze tijdens het rijden vrijwel altijd minder lawaai. Cabriopuristen vinden hierdoor echter de rij-ervaring in veel klapdakcabrio's minder. Voor hen hoort een beetje afzien bij het rijden in een cabrio. Er is ook kritiek op de vormgeving van klapdakcabrio's en daar valt in het algemeen meer voor te zeggen. Vooral vroege coupécabriolets, zoals de Peugeot 206 CC, de Peugeot 307 CC en de Renault Mégane CC hebben een enorm ver naar achteren doorlopende voorruit om de klapdakconstructie mogelijk te maken. Daarnaast is de kofferbak naar verhouding vaak te groot vormgegeven om plaats te bieden aan de stalen dakconstructie. Over de esthetiek van deze designkenmerken kun je al twisten, maar daarnaast zorgt die ver overhangende voorruit er bij open rijden voor dat de voorste inzittenden voor een belangrijk deel worden overkapt. Dit gaat bij open rijden ten koste van het buitengevoel. Voorstanders kunnen daar echter tegenin brengen dat je met zo'n lange vooruit iets minder last hebt van de elementen.

Meer cabriogevoel

De trend naar klapdakcabrio's heeft de laatste jaren bij steeds meer merken navolging gekregen. Mede hierdoor is de toepassing van het klapdak verbeterd. Zo loopt de voorruit bij de meeste moderne versies minder ver door, wat zorgt voor meer cabriogevoel. Voorbeelden hiervan zijn de BMW 3-serie E90 cabriolet (vanaf 2007) en de Volvo C70 II (vanaf 2005). Deze auto's zijn te jong en daardoor nu nog te kostbaar voor het maximum bedrag dat we hier gesteld hebben. Andere coupécabriolets die om deze redenen buiten de boot vallen: de Ford Focus CoupéCabriolet (vanaf 2006), de Opel Astra TwinTop (eveneens 2006) en de Peugeot 308 CC (sinds 2009).

Weinig verschillen

Goed, tot zover de achtergrondinfo. Op naar de 4 klapdakcabrio's voor minder dan vijf mille. Een top 4 is eigenlijk moeilijk van deze auto's te maken. Ze bieden allemaal min of meer hetzelfde en blinken nergens echt in uit. De volgende lijst mag je dus in willekeurige volgorde lezen. Een uitzondering vormt de Mercedes SLK, die een meer uitgesproken, sportief karakter heeft, maar aangezien hij al voorbij is gekomen in de Roadster top 5, laten we hem hier verder buiten beschouwing.

1. Opel Tigra TwinTop (2004-2010)

wk 21 Opel Tigra TwinTop Gezien zijn naam introduceerde Opel de Tigra TwinTop als opvolger van de normale Tigra, een kleine coupé die van 1994 tot 2001 in productie was. Feitelijk hadden de modellen echter helemaal niets met elkaar te maken. De Opel Tigra deelde zijn basis met de tweede generatie Opel Corsa, terwijl de Tigra TwinTop gebaseerd was op de Opel Corsa C. Kopers konden kiezen uit een 1,4- of 1,8-liter benzinemotor. In buurland Duitsland was daarnaast nog een 1,3-liter diesel leverbaar. De 1.4 was zowel leverbaar met een handbak als een automaat, voor de grotere motorvariant had Opel alleen een handbak beschikbaar. Leuk om te vermelden is dat het klapdak is ontworpen door dezelfde firma die ook het dak voor de Peugeot 206 CC voor zijn rekening heeft genomen; het Franse Heuliez. Op Marktplaats staan een tiental Opel Tigra TwinTop occasions te koop. Prijzen starten vanaf zo'n 4.000 euro.

2. Peugeot 206 CC (2001-2007)

wk 21 Peugeot 206 CC De Peugeot 206 CC was de tweede moderne (het merk had in de jaren 30 al een auto met een stalen klapdak) klapdakcabrio, na de Mercedes SLK van 1996. Omdat de Duitser een stuk duurder uitviel, was de Peugeot 206 de eerste coupécabriolet voor een groot publiek. Hij was leverbaar met 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren. De dikke motoren en de rijeigenschappen van de 206 CC schurkten eigenlijk dichter tegen die van de 206 GTI aan dan tegen de meer bescheiden motoriseringen van de normale 206. Ondanks het stalen dak, produceerde de 206 in dichte toestand best veel windgeruis. Ook was hij niet altijd waterdicht. Let op deze zaken voor en tijdens de proefrit om te kijken of je ermee kunt leven. Met de 206 CC voorzag Peugeot overduidelijk in een behoefte, want ze gingen als warme broodjes. Als gevolg daarvan is het aanbod Peugeot 206 CC occasions op Marktplaats enorm: bijna 300 exemplaren. Prijzen starten vanaf zo'n 1.500 euro. Ook de opvolger van de 206 CC, de Peugeot 207 CC (2006-2014), is al voor minder dan 5 mille te koop, zij het door zijn jongere leeftijd nog maar enkele exemplaren.

3. Peugeot 307 CC (2003-2009)

wk 21 Peugeot 307 CC Twee jaar na de 206 CC introduceerde Peugeot een grote broer op basis van de 307, de Peugeot 307 CC. Zelfde concept, zelfde tweedelige dakconstructie, maar groter, iets luxer en leverbaar met meer motoren. Kopers konden gedurende zijn levenscyclus kiezen uit drie benzineversies en zelfs een diesel (vanaf de facelift in 2005). Op dat moment was dit type motor nog vrij uniek voor cabriolets. Net als in het geval van de 206 CC waren de motoren standaard gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Een automaat was echter optioneel leverbaar. Op Marktplaats staan enkele tientallen tweedehands Peugeots 307 CC te koop vanaf zo'n 3.500 euro.

4. Renault Mégane CC (2003-2009)

wk 21 Renault Mégane CC De eerste Renault Mégane cabriolet had nog een softtop, het klapdak maakte zijn intrede met de tweede generatie. De Renault Mégane CC was leverbaar met 1,6 en 2,0 liter benzinemotoren. Net als concurrent Peugeot met de 307, bood Renault echter ook een diesel aan, de 1.9 dCi (met 120 of 130 pk). Na de facelift van 2006 kwam daar bovendien een 1.5 dCi bij. Vrijwel alle motoren waren leverbaar met zowel een handbak als een automaat. In tegenstelling tot het dak van de 307 CC bestaat dat van de Mégane CC vooral uit glas. Met een geïntegreerd zonnescherm is de warmte van de zon buiten te houden. De prijzen van Mégane CC occasions op Marktplaats beginnen bij 3.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam