Aankooptips occasions: derde generatie Seat Ibiza (2002-2008)

De derde Seat Ibiza deelde zijn technische basis met de Skoda Fabia en net als zijn voorganger ook met de Volkswagen Polo. Het model is geleverd als drie- en vijfdeurs hatchback en kreeg een kleine facelift in 2006. Het Spaanse merk leverde onder de naam Seat Cordoba de Ibiza ook als sedan. Concurrenten zijn onder meer de Opel Corsa, de Peugeot 207 en de Ford Fiesta. Seat leverde de Ibiza met drie- en viercilindermotoren, zowel benzine als diesel. Het vermogensspectrum van de benzinemotoren begint bij 54 pk, en eindigt bij 180 pk voor het sportieve topmodel, de Seat Ibiza Cupra. Bij de diesels loopt het spectrum tussen de 70 en 160 pk. De benzinemotoren met de beste aanbeveling zijn de viercilinders met vermogens van 75 tot 101 pk. In het dagelijks verkeer ligt het gemiddeld brandstofverbruik van deze varianten zo tussen de 7 tot 7,5 l/100 km. De driecilinders zijn minder aan te raden vanwege hun wat rauwe en onrustige motorloop.

Seat Ibiza Cupra

Voor men tot aanschaf van het topmodel Ibiza Cupra overgaat, is het verstandig om goed in de geschiedenis van de betreffende auto te duiken. Hoeveel eigenaren heeft hij gehad, hoe zijn ze ermee omgegaan en vooral, is het onderhoudsschema goed opgevolgd? Hetzelfde geldt voor de iets minder sportieve Seat Ibiza FR en de Ibiza Sport. Al deze modellen nodigen uit tot hard rijden en er is daardoor meer van ze gevergd dan van de doorsneemodellen. Kopers die een zuinige auto zoeken zitten met het aanbod diesels in de Ibiza goed. De 1,9-liter TDI-motoren zijn sterk en zuinig. Ze nemen al genoegen met 5 l/100 km. Let er bij deze motoren wel op of de distributieriem tijdig vervangen is of beding bij koop dat de verkoper (een deel van) deze kostbare reparatie voor zijn rekening neemt.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de derde Ibiza is met airbags voor, zij-airbags, ABS en spankrachtbegrenzers op de veiligheidsgordels in orde. De Ibiza Cupra is als sportief topmodel bovendien standaard uitgerust met ESP. Op enkele andere versies moest hiervoor worden bijbetaald. Bij de botsproeven van EuroNCAP behaalde de Ibiza vier van de vijf sterren.

Kwaliteit en betrouwbaarheid

Op het gebied van kwaliteit scoort de derde generatie Ibiza goed. Wel maken de apk-keurmeesters een voorbehoud voor de wielophanging van de vooras. Hiervan slijten de verschillende lagers en ophangpunten wat sneller dan gemiddeld. Reden hiervoor is het vrij hard afgestemde onderstel en het feit dat de door Seat beoogde doelgroep misschien wat enthousiaster met een Ibiza rijdt dan de gemiddelde automobilist. Ook meer dan gemiddelde motorolielekkage komt voor. Verder zijn notities gemaakt van versleten remmen en defecte ruitensproei-installaties. De wegenwacht geeft de Ibiza weliswaar geen topklassering, maar de Spanjaard handhaaft zich op het gebied van pechgevallen wel in de middenmoot. Daarmee is de betrouwbaarheid nog altijd dik in orde. De mobiele reparatiedienst is vooral te spreken over de zwakker gemotoriseerde varianten. De sterkere motoren zijn zij relatief vaak tegengekomen met kapotte turbo's of een gescheurde distributieriem.
Seat Ibiza 6L Sinds 2008 levert Seat alweer de vierde generatie van zijn model in de compacte klasse. Om de verschillende Ibiza's uit elkaar te houden, maken verkopers van Seat Ibiza occasions en van onderdelen gebruik van de interne code van de fabriek. De vier opeenvolgende generaties staan volgens deze notering bekend als Ibiza 021A, Ibiza 6K, Ibiza 6L en Ibiza 6J. Op Marktplaats worden deze toevoegingen veelvuldig gebruikt, wat het zoeken naar een specifieke modelgeneratie vergemakkelijkt.

Conclusie

De derde generatie Seat Ibiza is een kwalitatief goede auto in de klasse van de Volkswagen Polo en Ford Fiesta. De krachtigste benzinemotoren zijn gevoelig voor kostbare schade en vrij dorstig, maar de diesels daarentegen zijn juist zuinig. De sportief ingestelde automobilist vindt op Marktplaats meer dan 600 Seat Ibiza occasions van deze modelgeneratie. Prijzen starten momenteel vanaf zo'n 1.500 euro. wk 25 Seat Ibiza vijfdeurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam