De Ford Fusion is een vijfdeurs mini-MPV op basis van de toenmalige Ford Fiesta. In 2005 kreeg de Fusion een facelift. Het model werd pas zeven jaar later opgevolgd door de Ford B-Max. Concurrenten van de Ford Fusion zijn de Renault Modus, de Opel Meriva en de Mazda 2, waarmee hij zijn techniek deelt.
Hoewel Ford in 2008 een nieuwe Fiesta introduceerde, bouwde het merk de
Fusion daarna nog vier jaar door. De, in vergelijking met de Fiesta, hogere carrosserie biedt een gemakkelijkere instap en zorgt voor meer passagiersruimte en vooral een grotere kofferbak. De inhoud daarvan bedraagt 337 liter. Met de achterbank neergeklapt groeit dit naar 1.175 liter. Ter vergelijking: de
Fiesta waarvan de Fusion is afgeleid, zet daar achtereenvolgens 290 en 975 liter tegenover.
Motoren
Ford heeft de Fusion uitsluitend geleverd met viercilindermotoren. De benzineversies leveren vermogens van 75 tot 101 pk, de diesels 68 tot 90 pk. Omdat de Fusion met zo'n 1.100 kilogram schoon aan de haak geen lichtgewicht is, verbruiken vooral de benzineversies met gemiddeld 8 l/100 km relatief veel brandstof. De diesels doen het met gemiddeld 6 l /100 km een stuk beter.
Veiligheid
Met de veiligheidsuitrusting van de Fusion liep Ford destijds precies in de pas, maar meer ook niet. Naast ABS en vier airbags is er extra bescherming tegen botsingen van opzij. ESP was slechts als optie leverbaar en dan alleen op de luxere uitvoeringen. Hetzelfde geldt voor hoofdairbags voor en achter. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Fusion vier van de vijf sterren, een goede beoordeling.
Zeer betrouwbaar
Hoewel de afwerking en de gebruikte materialen niet hoogwaardig overkomen, bereikt de Ford Fusion in de pechstatistieken een goede notering. Hij presteert over het algemeen beter dan zijn concurrenten. Slechts in de beginjaren van zijn productie hadden de benzinemotoren nog wel eens problemen met de motorelektronica, in het bijzonder de bobine (een transformator in het onstekingssysteem). Ook de eerste diesels waren niet storingsvrij. Daarbij speelde de inspuiting nog wel eens op. Het over het algemeen positieve beeld zet zich voort als we de apk-gegevens erop naslaan. Enkele punten van zorg: de grote achterlichten blijken gevoelig voor schade en de uitlaat vertoont al na een jaar of vijf, zes flinke roest. Roest is sowieso een pijnpunt bij de Fusion, want de rot is bij de eerste bouwjaren onderhand al aardig opgetreden in de wielkastranden en de onderkanten van de portieren.
Conclusie
Wie in de subcompacte klasse een auto met net wat meer ruimte en een hoge instap zoekt, doet met de Ford Fusion een goede keus. Sla de eerste bouwjaren over vanwege mogelijke problemen met zowel de benzine- als de dieselmotoren en vooral de voor dit model schijnbaar onvermijdelijke roest. Ons advies is om dan meteen maar voor de faceliftversie (vanaf 2005) te gaan. Op Marktplaats staan bijna 300 Ford Fusion occasions te koop. Prijzen starten momenteel vanaf zo'n 1.500 euro.