Het eigenzinnige Subaru is een van de laatst overgebleven zelfstandige autofabrikanten. Vierwielaandrijving, boxermotoren en degelijkheid zijn drie van de kenmerken van dit dappere merk. De modellen eindigen steevast hoog in betrouwbaarheidsonderzoeken. Hoe staat dat met de middenklasse SUV van Subaru, de tweede generatie Forester?
De
Subaru Forester is een mix tussen een hoge stationwagon en een SUV. De tweede generatie is geen compleet nieuw model, want enkele wezenlijke onderdelen, zoals de motoren, werden van zijn voorganger (vanaf 1997) overgenomen. Pas de derde generatie (tot 2013) kreeg het wat ruigere uiterlijk dat vaak met SUV's geassocieerd wordt. Hoe dan ook, in de categorie SUV's behoort de Forester tot de auto's met de beste off-road-eigenschappen. Hij heeft een bodemvrijheid van ongeveer 20 cm en de versnellingsbak is voorzien van een lage gearing voor als het heel zwaar wordt. Zoals bij alle Subaru's behoort de permanente vierwielaandrijving tot de standaarduitrusting.
Boxermotor
Vergeleken met concurrenten zoals de Toyota RAV4, de Ford Kuga, de
Suzuki Grand Vitara en de Mazda Tribute biedt de Subaru Forester nog een andere technische bijzonderheid: hij is voorzien van een boxermotor. Bij dit motortype liggen de cilinders plat tegenover elkaar, dus horizontaal, in plaats van verticaal. Dit geeft een lager zwaartepunt wat de wegligging ten goede komt, zoals uit tests steeds opnieuw blijkt. Daarnaast zorgen boxermotoren voor een typische roffel met bijbehorend geluid (denk aan vroege Porsches 911 en de klassieke Volkswagen Kever) wat voor liefhebbers als muziek in de oren klinkt. Het gemiddeld verbruik van de motoren bedraagt 10 l/100 km, met uitzondering van de turboversies die met 15 l/100 km een flinke slok lusten. Om deze reden bood Subaru, om de brandstofkosten te drukken, af-fabriek ook gasinstallaties aan.
Hard kunststof
Het interieur van de Subaru Forester is ruim. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 387 liter en met neergeklapte achterbank groeit dit tot 1.629 liter. De binnenin gebruikte materialen houden echter niet over: hard kunststof overheerst. Daar tegenover staat dat de auto degelijk in elkaar zit en dat het interieur makkelijk schoon te houden is.
ESP niet leverbaar
De veiligheidsuitrusting van de tweede generatie Forester had beter gekund. Airbags voor en opzij zijn standaard, evenals ABS, maar ESP was zelfs optioneel niet leverbaar. EuroNCAP heeft de Subaru Forester nooit aan een botsproef onderworpen.
Uitsluitend benzinemotoren
Subaru leverde deze generatie Forester uitsluitend met benzinemotoren. Diesels kwamen pas bij zijn opvolger voor het eerst in het leverprogramma. De viercilinders leveren vermogens tussen 125 en 210 pk, bij de topversie mede mogelijk gemaakt door een turbo. Na de facelift van 2005 waren nog slechts twee varianten leverbaar; van 158 en 230 pk.
Uitstekend
Voor de wegenwacht is de Subaru Forester maar een saaie auto. Slechts een verstopte brandstoftoevoer komt een enkele keer voor. Ook de apk-keurmeesters kunnen bij Foresters geen uren schrijven. Schade aan het onderstel komt bijvoorbeeld alleen voor als gevolg van uitstapjes in het terrein. Over twee in het algemeen veel voorkomende zaken, de remmen en de verlichting, valt bij de Subaru Forester weinig meer te melden dan dat ze uitstekend zijn. In klanttevredenheidsonderzoeken komen Subaru's (ja, ook de andere modellen) dan ook keer op keer als (een van de) beste naar voren.
Tweedehands Subaru Forester
Ondanks de vele goede eigenschappen en de uitstekende kwaliteit zijn Subaru's verkooptechnisch zelden hardlopers. Op Marktplaats staan 150 Subaru Forester occasions te koop, waarvan eenzesde deel op LPG loopt. Prijzen starten al bij zo'n 1.000 euro voor exemplaren met drie ton op de klok, wat opnieuw iets zegt over de kwaliteit.