Aankooptips occasions: vierde generatie Suzuki Swift (2005-2010)

Met de in 2005 gepresenteerde vierde generatie Swift gooide Suzuki het met zijn compacte model over een andere boeg. Het imago was veel meer dan voorheen op emotie en lifestyle gericht. De eerste drie generaties van de Suzuki Swift waren behoudend vormgegeven en reden ook als zodanig. Door scherpe lijnen in de hoekige vormgeving en de ver op de hoeken geplaatste wielen zag de vierde Swift er een stuk moderner en 'dikker' uit. Kopers konden hierbij kiezen uit een drie- of vijfdeurs hatchback. De nieuwe designrichting werd lovend ontvangen. Daarom besloot Suzuki bij de facelift van drie jaar later alleen de bumpers licht te wijzigen. Het nieuwe sportieve uiterlijk ging gepaard met een bijpassend hard onderstel, iets dat het model in de vakpers op zowel kritiek (vanwege een gebrek aan comfort) als complimenten (vanwege een sportief rijgedrag) kwam te staan. Potentiële kopers kunnen dit het best zelf ervaren tijdens een proefrit en dan bepalen of het weg- en stuurgedrag van deze vierde Swift hen aanspreekt.

Suzuki Swift Sport

Op technisch vlak was er keuze uit twee benzinemotoren met een inhoud van 1,3 (vermogen: 92 pk) of 1,5 liter (102 pk) en een 1,3-liter turbodiesel (eerst 69 pk, na de facelift 75 pk). Verder introduceerde het merk in 2006 de Suzuki Swift Sport. Deze had een 125 pk sterke 1,6-litermotor en was vanwege zijn sportievere karakter alleen leverbaar als driedeurs hatchback. Bijzonder is verder dat Suzuki ook een versie met vierwielaandrijving in het programma had. Deze Swift 4Grip was alleen leverbaar met de 1.3 benzinemotor in combinatie met de vijfdeurs carrosserie. De Swift diesel, de Swift Sport en de Swift 4Grip waren alleen leverbaar met een handbak, de twee benzinevarianten van de standaard Swift waren optioneel te bestellen met een automaat. Het brandstofverbruik van de Swift zit voor een dergelijk kleine auto aan de hoge kant. De kleine benzinemotoren hebben gemiddeld 7 l/100 km nodig, de grotere versies verbruiken 1,5 liter meer. De diesel zit op zo'n 6-7 l/100 km.

Voldoende binnenruimte

In vergelijking met concurrenten als de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta is de Suzuki Swift nog wat compacter. Dit gaat echter niet ten koste van de binnenruimte van de inzittenden. Suzuki heeft er in plaats daarvan voor gekozen de bagageruimte wat kleiner te houden. Die meet slechts 201 liter, wat met de achterbank neergeklapt is uit te breiden tot 494 liter.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van deze Swift-generatie was in orde. Naast ABS kreeg het model een serie airbags mee: twee voor, twee opzij en hoofdairbags voor en achter. ESP schitterde aanvankelijk helaas door afwezigheid (pas vanaf latere modeljaren werd het optioneel leverbaar) en zat standaard slechts op de Swift Sport. EuroNCAP beoordeelde de Swift in de botsproeven met vier van vijf sterren.

Zeer betrouwbaar

De wegenwacht is zeer te spreken over de betrouwbaarheid van de Swift. Wel maakt de organisatie gewag van af en toe de kop opstekende elektronicastoringen die startproblemen kunnen geven. Daarnaast waren de eerste bouwjaren gevoelig voor schade aan de versnellingsbak, waarvan de reparatie vaak kostbaar is. Bij de apk valt de ophanging van zowel de voor- als achteras door de mand met te snelle slijtage. Daarnaast zijn bij de apk versleten remmen vaak genoteerd, iets dat echter vaak was terug te voeren op gebrekkig onderhoud. Zeer positief is de roestbescherming van de carrosserie. Slechts de uitlaat roest snel. Ook bij de apk dus een positief eindoordeel.

Conclusie

In de compacte klasse is een tweedehands Suzuki Swift van de vierde generatie een goede koop. Het model heeft een eigenzinnig uiterlijk, een sportief weggedrag en de inzittenden beschikken over voldoende zitruimte. Minpunten zijn er in de vorm van een relatief hoog brandstofverbruik en enkele elektronicaproblemen. Goede, compacte tweedehands auto's zijn zeer gewild en dat uit zich in het prijsniveau van dit model. Op Marktplaats staan 620 Suzuki Swift occasions te koop (waarvan slechts zes diesels en drie met vierwielaandrijving). Prijzen starten momenteel vanaf 3.600 euro voor exemplaren met tegen de 200.000 kilometer op de klok.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam