Uit het februarinummer 2016 van Auto Review
Tekst: Niels Reuver
In de Auto Review van februari was te lezen welk merk de beste GTI bouwt. Het is alleen jammer dat de geteste auto's allemaal rond de 40.000 euro kosten. Het zette ons aan het denken: kunnen we voor iedere beurs een mooie sportieve hatchback vinden?
Veel mensen willen graag een sportieve auto, maar kunnen om praktische redenen geen coupé aanschaffen. Een
hot hatch, of GTI, is een prima compromis. GTI's hebben eigenlijk alles. Ze zijn snel, dynamisch, rijk uitgerust, geschikt voor vakanties en stoer. Vrijwel ieder merk heeft tegenwoordig een 'GTI-achtige' in het gamma, met vermogens die niet zouden misstaan in auto's van twee klassen hoger.
Zoeken
We maken zes prijscategorieën, variërend van zeer betaalbaar tot behoorlijk aan de prijs. Maar wel ruim onder de 40.000 euro. Daarom vullen we een maximum in van 30.000 euro. Daarbij moeten we nog een aantal zaken extra aanvinken. Zo geven we aan dat we een hatchback willen en kiezen we ook voor auto's op benzine (een GTI met dieselmotor gaat er bij ons toch niet in).
Er staan meer dan genoeg sportieve tweedehands auto's op Marktplaats. Bij een snelle auto is het belangrijk dat er geen schade is gereden (GTI's hebben nogal eens een overmoedige eigenaar) en ook de kilometerstanden mogen niet te hoog liggen. Omdat motoren met flink wat vermogen vaak meer aandacht nodig hebben, willen we dat de volledige onderhoudshistorie bekend is.
2.000 tot 5.000 euro: Volkswagen Golf GTI
Veel autoliefhebbers hebben negatieve associaties met oudere sportieve Volkswagens. We snappen best waar die gedachten vandaan komen: vaak genoeg zien we een
sportieve Golf voorbij scheuren, waar het volledige assortiment van Halfords tegenaan gesmeten is. Gelukkig bestaan er ook nog origineel gehouden GTI's, zoals dit exemplaar. Vierentwintig jaar geleden kwam deze paarse Golf precies zo uit de fabrieken van Volkswagen gerold. Het nadeel is dat de sportiviteit niet van de auto afspat. Deze tweedehands VW Golf GTI heeft weinig kilometers achter de rug, maar stond wel een tijd stil vanwege onderhoud. De motor levert 116 pk. Het lijkt niet veel, maar door zijn relatief lage gewicht is er heerlijk mee te rijden.
Merk: Volkswagen
Type: Golf III GTI
Bouwjaar: 1992
Prijs: 4.475 euro
Nieuwprijs toen: 19.510 euro
Kilometerstand: 109.794 km
Motor: 1.984 cc, vier-in-lijn, benzine, 116 pk
Topsnelheid: 196 km/h
0-100 km/h: 10,4 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: BOVAG garantie
Belasting (3 mnd.): 130 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Lage kilometerstand
+ Volledig origineel
+ Onderhoudsboekje aanwezig
– Heeft een tijd stilgestaan
5.000 tot 10.000 euro: Alfa Romeo 147 GTA
Als je een GTI zoekt die niet te veel mag opvallen, moet je deze auto overslaan. Maar de meeste liefhebbers zullen de
Alfa Romeo 147 GTA in hun harten sluiten. Onder de motorkap ligt Alfa's beroemde V6, die bijvoorbeeld ook in de GTV, de Alfa 75, de Alfa 164 en de zeldzame SZ is toegepast. Het uiterlijk van de 147 GTA laat evenmin twijfel bestaan over de sportieve aspiraties: dikke bumpers gaan gepaard met grote luchthappers, achter de prachtige wielen gaan felgele remklauwen schuil. De gekozen tweedehands Alfa is volledig origineel gehouden en is rijk uitgerust met navigatie, leren bekleding en klimaatbeheersing. Door het geringe gewicht en het stevige vermogen is de auto bijzonder snel.
Merk: Alfa Romeo
Type: 147 3.2 V6 GTA
Bouwjaar: 2003
Prijs: 8.950 euro
Nieuwprijs toen: 42.890 euro
Kilometerstand: 158.822 km
Motor: 3.179 cc, V6, benzine, 250 pk
Topsnelheid: 246 km/h
0-100 km/h: 6,3 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 179 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Soepele V6
+ Handbak
+ Complete uitrusting
– V6 is niet zuinig (fabrieksopg.: 1 op 8)
10.000 tot 15.000 euro: Peugeot 309 GTI 16
Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de Peugeot 205 GTI. Veel minder mensen kennen de 309 GTI, maar onbekend maakt zeker niet onbemind. De motor van deze tweedehands 309 GTI 16 produceert 160 pk, wat voor een GTI weinig lijkt. Schijn bedriegt, want de auto weegt maar 950 kilo. Het lage gewicht heeft nog een groot voordeel: de auto gaat heerlijk de hoek om. Veel exemplaren van de 309 GTI zijn er niet te koop, waardoor liefhebbers hun heil moeten zoeken bij importauto's. Onze keuze is de juiste versie (16V, voor het aantal kleppen), die volledig origineel is gehouden en een lage kilometerstand heeft.
Merk: Peugeot
Type: 309 GTI 16V
Bouwjaar: 1991
Prijs: 10.500 euro
Nieuwprijs toen: 20.569 euro
Kilometerstand: 97.223 km
Motor: 1.905 cc, vier-in-lijn, benzine, 160 pk
Topsnelheid: 220 km/h
0-100 km/h: 7,8 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: -
Belasting (3 mnd.): 82 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ 16V-versie, dus 160 pk
+ Lekker licht, daardoor snel
– Niet erg spectaculair uiterlijk
– Importauto; vraag naar onderhoudshistorie
15.000 tot 20.000 euro: Mazda3 MPS
De gewone Mazda3 van de vorige generatie was al een leuk sturende auto. Deze tweedehands
Mazda 3 MPS is de slagroom op de taart, met 260 pk uit een 2,3-liter turbomotor. De MPS is behoorlijk onbekend in Nederland, maar Mazda heeft er alles aan gedaan om voorbijgangers duidelijk te maken dat het een snelle en sportieve auto is. Kijk maar eens naar de enorme grille, de grote wielen en de dikke dakspoiler. De MPS is erg rijk uitgerust. Zaken als navigatie, climate control, parkeersensoren en dodehoekdetectie zijn bij de prijs inbegrepen. De occasions die op Marktplaats.nl worden aangeboden variëren enorm in prijs. Een model met veel kilometers is véél goedkoper. Het loont dus om goed rond te kijken.
Merk: Mazda
Type: 3 2.3 MPS
Bouwjaar: 2009
Prijs: 19.950 euro
Nieuwprijs toen: 39.195 euro
Kilometerstand: 53.460 km
Motor: 2.261 cc, vier-in-lijn, benzine, 260 pk
Topsnelheid: 250 km/h
0-100 km/h: 6,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: ja, 6 maanden
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk tot: bij aflevering
Plus en min
+ Lage kilometerstand
+ Complete uitrusting
+ Sportief uiterlijk
– Weinig aanbod, uiteenlopende prijzen
20.000 tot 25.000 euro: Renault Clio RS
Wie een
Renault Clio RS occasion zoekt, kan kiezen tussen een Clio met en een Clio zonder Cup-pakket. De meest sportieve versie, de Clio Cup, heeft grotere remschijven, zwarte wielen met rode remklauwen en een harder afgestemd onderstel. Welke van de twee je ook kiest, de 1.6 Turbo met 200 pk is altijd gekoppeld aan een automatische transmissie. Van buiten ziet de Clio er ontzettend dik uit: in de voorbumper zit een grote splitter, achter zijn twee uitlaatpijpen te vinden en een flinke achterspoiler ontbreekt evenmin. Alle RS'en zijn rijk uitgerust, met airco en navigatie.
Merk: Renault
Type: Clio RS
Bouwjaar: 2013
Prijs: 22.845 euro
Nieuwprijs toen: 29.174 euro
Kilometerstand: 21.744 km
Motor: 1.618 cc, vier-in-lijn, benzine, 200 pk
Topsnelheid: 230 km/h
0-100 km/h: 6,7 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: ja, 6 maanden
Belasting (3 mnd.): 155 euro
Apk tot: n.v.t.
Plus en min
+ Net ingereden
+ Cup-onderstel
+ De kleur!
– Automatische transmissie
25.000 tot 30.000 euro: Ford Focus RS
Voor 25.000 tot 30.000 euro zijn heel wat sportieve hatchbacks te koop. Toch stijgt één model flink boven alle andere auto's uit, en niet alleen door zijn gifgroene kleur: de
Ford Focus RS. Het is een van de laatste auto's die met een 2,5-liter vijfcilinder is geleverd. In de Focus RS levert deze motor 305 pk. Geef je flink gas, dan opent er een klep in de uitlaat en wordt het geluid nog een stuk bruter. Een GTI-achtige met meer vermogen is er niet. Zoals het een Ford betaamt, zijn de rijeigenschappen uitmuntend en er is zelfs bij deze RS nog aan comfort gedacht. De Recaro-racestoelen zitten standaard op iedere RS.
Merk: Ford
Type: Focus RS
Bouwjaar: 2011
Prijs: 26.900 euro
Nieuwprijs toen: 50.000 euro
Kilometerstand: 79.680 km
Motor: 2.522 cc, vijf-in-lijn, benzine, 305 pk
Topsnelheid: 263 km/h
0-100 km/h: 5,9 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: bijkopen
Belasting (3 mnd.): 204 euro
Apk tot: 29 juni 2017
Plus en min
+ Heerlijke vijfcilinder
+ Geweldige rijeigenschappen
+ Complete onderhoudshistorie
– Garantie moet worden bijgekocht