Een maatje groter voor dezelfde prijs

Uit het septembernummer 2015 van Auto Review Tekst: Remco Nieuwenbroek Met een bedrag van om en nabij de tien mille is het mogelijk een nieuwe stadsauto te kopen. Voor hetzelfde geld koop je echter een tweedehands exemplaar van een maatje groter. Het kopen van een nieuwe auto biedt een aantal mooie voordelen. De techniek is hagelnieuw en er staan hooguit een paar kilometers op de teller. Kortom, je hoeft geen angst te hebben voor verborgen gebreken. Daarbij kun je een beroep doen op twee, drie of zelfs nog meer garantiejaren. Nadelen zijn er ook. Voor een nieuwe auto ben je al gauw minimaal tien mille kwijt. En van dat bedrag blijft na een jaar of vijf hooguit de helft over. Voor 10.000 euro koop je een leuke nieuwe stadsauto. Maar voor het bedrag van een nieuwe Hyundai i10 kun je natuurlijk ook een paar jaar oude i20 overwegen. En waarom geen tweedehands Polo in plaats van een nieuwe Up? We surfen naar Marktplaats.nl en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zoeken

De zoektocht is dit keer niet zo'n ingewikkelde opgave. We kiezen voor de vijf merken die in de vergelijkende stadsautotest op pagina 46 van ons magazine voorbijkomen. We gaan op zoek naar benzineversies die een klasse groter zijn: de Hyundai i20, de Opel Corsa, de Renault Clio, de Volkswagen Polo en de Citroën C3/DS3. We gaan bij het bedrag uit van de basisprijs van hun nieuwe kleinere broertjes. Dat wordt de maximumprijs. Voor de rest laten we ons verrassen.

De vijf

Auto's uit het B-segment verkopen goed in ons land. Dat wordt ook duidelijk als we kijken hoeveel tweedehands Polo's, Corsa's en Clio's er te koop staan op Marktplaats.nl. Zelfs het aanbod van gebruikte Hyundai i20's, niet bepaald een verkooptopper, is groot. Daardoor kunnen we extra kritisch zijn en een afgewogen keuze maken. De vijf geselecteerde auto's gaan we vervolgens met elkaar vergelijken om zo tot een top-5 te komen.
Citroân DS3_11. Waarom zou je 10.000 euro (of meer) uitgeven aan een nieuwe Citroën C1 als je voor datzelfde bedrag een tweedehands DS3 kunt aanschaffen? Het Franse merk lanceerde de 'déesse trois' in 2010 en scoorde gelijk bij pers én publiek. Technisch gezien stamt hij af van de brave C3. De besturing is helaas wat afstandelijk en het is niet de meest overzichtelijke auto die er bestaat. De gebruikte materialen en vormgeving zijn pluspunten. Ga je met vier personen op pad, dan biedt de auto voldoende ruimte. We vinden een 1.4 VTi Chic-uitvoering die iets meer dan 92.000 km gereden heeft. De auto is in 2010 op kenteken gezet en heeft alles aan boord wat je nodig hebt. Merk: Citroën Type: DS3 1.4 VTi Bouwjaar: 2010 Prijs: 10.495 euro Nieuwprijs toen: 18.340 euro Kilometerstand: 92.581 km Motor: 1.397 cc, viercilinder, benzine, 95 pk Topsnelheid: 184 km/h 0-100 km/h: 11,0 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: ja, 6 maanden BOVAG-garantie Belasting (3 mnd.): 94 euro Apk tot: juli 2016 Plus en min + Eyecatcher + Acceptabele kilometerstand + Met garantie – Iets ouder dan de andere vier
VW Polo_1
2. De Polo is al zijn hele leven een van de meest succesvolle auto's in het B-segment. Volkswagen bouwt waardevaste auto's, maar ze zijn doorgaans niet het toppunt van frivoliteit. Zo ook de Polo niet. Dat heeft ook voordelen. Het uiterlijk wordt nooit heel erg onder handen genomen, waardoor het niet opvalt dat je met een oudere versie op pad bent. We vinden voor bedragen rond de tien mille vooral versies met de 1,2-liter driecilinder. Het meest in het oog springend is deze grijze Polo uit 2012, vooral vanwege de lage kilometerstand (27.000!). Je moet alleen geen haast hebben, want met 60 pk is hij wel wat aan de trage kant. Merk: Volkswagen Type: Polo 1.2 TSI Bouwjaar: 2012 Prijs: 9.500 euro Nieuwprijs toen: 16.124 euro Kilometerstand: 27.270 km Motor: 1.198 cc, driecilinder, benzine, 60 pk Topsnelheid: 157 km/h 0-100 km/h: 16,1 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: nee Belasting (3 mnd.): 94 euro Apk tot: oktober 2016 Plus en min + Lage kilometerstand + Waardevast + Veel keuze – Tikkeltje saai en traag
Opel Corsa_1
3. De Opel Corsa heeft jarenlang uitstekend verkocht, het tweedehands aanbod is dan ook groot. De nieuwe Karl staat voor 10.595 euro bij de dealer. Met dat bedrag in gedachten gaan we op zoek. We zullen op zoek gaan naar een Corsa van de vorige generatie (2006-2014). In de basis ziet deze Corsa er wat ingetogen uit. We gaan voor een driedeurs versie uit 2012. Iets meer dan 41.000 kilometer staat er op de teller van deze 1.4 met 100 pk. In tegenstelling tot de latere 1.4 heeft deze versie nog geen turbo. De Color Edition heeft een aantal fraaie extra's aan boord die hem onderscheiden van de brave broeders, waaronder zwarte 17 inch lichtmetalen wielen, sportstoelen en een sportstuur, getint glas en een zwart dak. Merk: Opel Type: Corsa 1.4 16V Bouwjaar: 2012 Prijs: 9.845 euro Nieuwprijs toen: 17.495 euro Kilometerstand: 41.790 km Motor: 1.398 cc, viercilinder, benzine, 100 pk Topsnelheid: 180 km/h 0-100 km/h: 11,9 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: ja, 1 jaar Belasting (3 mnd.): 94 euro Apk tot: juli 2016 Plus en min + Weinig kilometers op de teller + Een goed uitgeruste uitvoering + Groot aanbod – Niet de 1.4 Turbo
Renault Clio_1
4. De huidige Renault Twingo ziet er geslaagd uit maar het is bepaald geen ruime auto. Voor 10.790 euro kun je op Marktplaats.nl heel wat Renaults uitzoeken die een stuk praktischer zijn. Zoals de Clio bijvoorbeeld. De eerste generatie kwam in 1991 op de markt en werd tijdens zijn leven tweemaal gekroond tot 'Auto van het jaar'. We zoeken vanaf 9.000 euro. Het aantal resultaten is wat kleiner dan bij de Polo en de Corsa, maar met 39 benzinemodellen zijn we dik tevreden. De oudste werd in 2007 op kenteken gezet, de nieuwste komt uit 2012. We gaan voor een 1.2 met 75 pk uit 2012. De auto heeft 66.000 kilometer op de teller en wordt met Bovag-garantie geleverd. Merk: Renault Type: Clio 1.2 16V Bouwjaar: 2012 Prijs: 10.750 euro Nieuwprijs toen: 16.890 euro Kilometerstand: 66.823 km Motor: 1.149 cc, viercilinder, benzine, 75 pk Topsnelheid: 167 km/h 0-100 km/h: 13,4 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: ja, 6 maanden Belasting (3 mnd.): 115 euro Apk tot: januari 2016 Plus en min + Nog jaren voor de boeg + Comfortabel geveerd + Genoeg keuze – Vorige generatie
Hyundai i20_1
5. De Hyundai i20 kwam in 2008 op de markt, als opvolger van de Getz. Inmiddels staat de tweede generatie in de showrooms. Die ziet er een stuk leuker uit dan z'n voorganger, maar werd ook wat duurder. De i20 biedt relatief veel ruimte. De zit is wat hoger dan bij veel van zijn concurrenten. Het stuurgevoel is goed. Hij stuurt zelfs een tikkeltje scherp en sportief. Hyundai biedt standaard vijf jaar fabrieksgarantie. Een groot aantal van de gevonden occasions vallen nog binnen deze periode. Ons oog valt op een vijfdeurs 1.2i uit 2013 met slechts 36.000 km op de teller. De auto ziet er netjes uit en heeft één eigenaar gehad. De 1.248 cc grote motor is goed voor 86 pk. Tot en met 2018 ben je gegarandeerd van fabrieksgarantie. Prima deal! Merk: Hyundai Type: i20 1.2i Bouwjaar: 2013 Prijs: 10.995 euro Nieuwprijs toen: 15.495 euro Kilometerstand: 36.000 km Motor: 1.248 cc, viercilinder, benzine, 86 pk Topsnelheid: 168 km/h 0-100 km/h: 12,7 sec. Aanbieder: autobedrijf Garantie: ja, tot 2018 Belasting (3 mnd.): 73 euro Apk tot: februari 2017 Plus en min + Lage kilometerstand + Garantie tot 2018 + Uit 2013 – Vorige generatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam