Europees onderzoek van Marktplaats onder autokopers

Nederlandse bestuurder ongevoelig voor imago en snelheid

Hoewel de zoekopdrachten op Marktplaats Auto’s anders doen vermoeden, zijn de meeste Nederlanders niet zo avontuurlijk als het op hun autokeuze aankomt. Dat blijkt uit Europees onderzoek dat de autosite onder 10.000 Europese autokopers heeft laten uitvoeren.

Daaruit komt naar voren dat Nederlanders bij aanschaf van een andere auto de meeste waarde hechten aan betrouwbaarheid, lage vaste lasten en prijs. Ook hebben landgenoten vaker dan gemiddeld een auto van vijf jaar of ouder gehad. Opvallend is dat de zoekopdrachten op Marktplaats Auto het tegendeel aangeven. Daarin voeren merken als BMW en Mercedes de boventoon aan. De meeste mensen kopen echter een Opel, Peugeot of Renault. Volgens het onderzoek is 34% van de Nederlanders ‘liefhebber van betrouwbaarheid en efficiëntie’, 24% valt onder de zogenaamde ‘noodzaakrijders’ die hun auto vooral zien als vervoermiddel om van A naar B te komen.

Onze tegenpolen

Niet geheel onverwacht zijn Italianen op autogebied onze tegenpolen. Kopers uit het land van Alfa Romeo en Ferrari vinden imago het belangrijkst, terwijl het grootste percentage van de Duitsers (19%) zegt te gaan voor de snelheid en de wegligging van Audi en BMW. Ook daar komt de wens echter niet overeen met het daadwerkelijke koopgedrag. In de praktijk staat bij onze oosterburen het vaakst een Volkswagen, Peugeot of Citroën op de oprit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam