In de lift: de Mercedes SL (1989-2001)

In de rubriek In de lift zetten we toekomstige klassiekers in de spotlight die nu 'op de bodem' zitten. Van deze auto's verwachten we dat de prijzen omhoog gaan. De vierde generatie Mercedes SL is zo'n 'wannahave' auto. Met zijn strakke lijnen is de vierde generatie Mercedes SL (Mercedes R129 voor intimi) een typisch Bruno Sacco-ontwerp. De Italiaan was als ontwerpchef van Mercedes de laatste kwart eeuw verantwoordelijk voor vrijwel alle auto's (waaronder iconen als de Mercedes 190, diverse modellen van de Mercedes S-klasse, de eerste Mercedes C-klasse en de Mercedes SLK) die in Stuttgart van de tekentafel kwamen. Daarnaast heeft deze vierde SL de perfecte verhoudingen voor een sportieve auto (laag en breed) en is hij zoals alle 'Benzen' uit die tijd, gezegend met veel degelijkheid.

Potentiële 'daily driver'

De Mercedes SL van het type R129 heeft een uitstekende bescherming tegen roest, een interieur met hoogwaardige materialen en een voor die tijd vooruitstrevende techniek. Daaronder zijn bijvoorbeeld een automatische rolbeugel, zogenaamde integraalstoelen (die er ook bij auto's zonder b-stijl voor zorgen dat de veiligheidsgordel goed zit), een hoge carrosseriestijfheid en als toegift een aluminium hardtop. (Die laatste wil je erbij, want zonder is de SL enkele duizenden euro's minder waard.) Allemaal eigenschappen die ervoor zorgen dat je lange tijd van een auto kunt genieten. Ook nu nog kan deze SL mee op het gebied van veiligheid, prestaties en rijeigenschappen. Om al deze redenen is het veel meer een potentiële 'daily driver' dan zijn door roest geplaagde voorganger, de Mercedes R107, ooit was. wk 24 Merc SL

Vier kleppen per cilinder

Op de Mercedes 300 SL - die met een vermogen van 190 pk weinig spectaculair presteert – na, maken alle motorvarianten van de eerste serie (tot aan de facelift van 1998) gebruik van vierkleppentechniek. Dit geldt ook voor het topmodel, de Mercedes 600 SL, waarvan de krachtbron uit twee aan elkaar gekoppelde 300 SL 24-exemplaren bestaat. De zes- en achtcilinders van na de facelift kregen drie kleppen per cilinder. Deze varianten lopen minder mooi. Ook enkele uiterlijke aanpassingen, waaronder xenon koplampen achter helder glas, doen het bij liefhebbers minder goed. Met het onderstel van de SL zit het wel goed. Veel onderdelen zijn gelijk aan die van de Mercedes W124 (de 200-300-serie) waardoor de onderdelenvoorziening goed is en de prijzen betaalbaar zijn.

Weinig roest

Hoewel de Mercedes R129 de aanleg voor roest gelukkig niet van zijn ruim 2,7 miljoen keer gebouwde broer geërfd heeft, kan ook bij dagelijks gebruik hier en daar corrosie optreden. Controleer vooral de krikpunten onder de kunststof sierlijsten, de bevestigingspunten van de veerpoten in de voorste wielkasten en – hiervoor heb je een brug nodig – de bevestigingspunten van de multilink achterwielophanging. Uiteraard ook geijkte plekken als de onderkant van de portieren en de wielkastranden niet vergeten.

Proefrit

De vierde Mercedes SL kwam middenin de opkomst van de auto-elektronica ter wereld, wat tot kostbare vervanging van besturingselementen kan leiden. Let er daarom tijdens de proefrit op dat alle controlelampjes uit blijven en dat de motor snel aanslaat, gelijkmatig draait en direct op het gas reageert. wk 24 Merc SL interieur

Regelmatig onderhoud

De motoren zijn duurzaam, maar kennen ook hun zwakke plekken. Bij de vierentwintigkleps zes- en twaalfcilinders zijn dat de koppakkingen en bij de achtcilinders kunnen de kunststof kettinggeleiders voor problemen zorgen. Het spreekt vanzelf dat kostbare en geavanceerde auto's als de Mercedes SL regelmatig onderhoud nodig hebben. Ga daarom voor een exemplaar met een bijgehouden onderhoudsboekje. Wie zich laat verleiden tot een op het oog goed exemplaar aan de onderkant van de markt voor SL's (ze zijn er momenteel vanaf zo'n 6.000 euro), kan erop rekenen dat hij binnen niet al te lange tijd eenzelfde bedrag kwijt is aan achterstallig onderhoud.

Veel aanbod

De vierde Mercedes SL werd eind jaren tachtig vol lof ontvangen. Zozeer zelfs dat er al snel een jarenlange levertijd ontstond. Een probleem dat met het huidige, enorme aanbod onvoorstelbaar lijkt. Mercedes heeft meer dan 200.000 exemplaren van de vierde SL gebouwd. Een kleine honderd daarvan staan momenteel op Marktplaats te koop. Een enorm aantal voor een auto met in 1989 een vanafprijs van 90.000 euro voor het toenmalige basismodel, de Mercedes 300 SL. Het is overigens niet zo dat iedere SL van deze generatie in waarde gaat stijgen. Dat geldt voor de exemplaren met een lage kilometerstand en een sluitende onderhoudshistorie. Bovendien wordt de markt momenteel een beetje vervuild door de import van SL's uit Japan en Amerika. Ga voor originele Nederlandse exemplaren of hoogstens Duitse auto's met weinig eigenaren. De goedkoopste SL's zijn niet de auto's die je moet hebben. Voor enkele duizenden euro's meer zijn echter al goede exemplaren te vinden waar je nog jaren plezier van kunt hebben. Ook financieel gezien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam