Uit het juli-nummer 2014 van Auto Review
Tekst: Jaap Peters, Remco Nieuwenbroek • Foto’s: Jeffrey van der Vaart, Citroën, Peugeot
De Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107 liepen na bijna negen jaar op hun laatste benen en konden niet meer opboksen tegen concurrerende stadsauto's als de Hyundai i10 en de Volkswagen up!. De gloriejaren waarin de drie modellen samen goed waren voor tien procent van alle in Nederland verkochte auto's, behoren tot het verleden. Er was dus werk aan de winkel.
Net als negen jaar geleden sloten de Japanners en de Fransen een pact. En terwijl Toyota en Citroën vasthielden aan hun namen Aygo en C1, heet Peugeots kleinste voortaan geen 107 meer, maar 108.
Wil je meteen op zoek naar een tweedehands Toyota Aygo, Citroën C1 of Peugeot 108, klik dan hier, hier of hier voor het aanbod!
Basisprijs: 9.695 euro
Motor: Benzine, driecilinder
Vermogen: 69 pk
0-100 km/u: 14,3 sec.
Cilinderinhoud: 998 cm³
EU-verbruik: 3,8 l/100 km
Co2-uitstoot: 88 g/km
Plus en min
+ Weer bij de tijd
+ Geslaagd interieur
– Steun van de stoelen
– Alleen leverbaar met 68 pk
Basisprijs: 14.340 euro
Motor: Benzine, driecilinder
Vermogen: 82 pk
0-100 km/u: 11,0 sec.
Cilinderinhoud: 1.199 cm³
EU-verbruik: 4,3 l/100 km
Co2-uitstoot: 99 g/km
Plus en min
+ Verbeterd comfort
+ De 1.2 VTi is geweldig ...
– … maar duur
– Navigatie alleen i.c.m smartphone
Basisprijs: 9.690 euro
Motor: Benzine, driecilinder
Vermogen: 69 pk
0-100 km/u: 14,6 sec.
Cilinderinhoud: 998 cm³
EU-verbruik: 3,8 l/100 km
Co2-uitstoot: 88 g/km
Plus en min
+ Leuke ontwerpdetails
+ Korte draaicirkel
– 1.0-motor heeft er weinig zin in
– Ruimte achterin
Uiterlijk
Het woord 'X-factor', dat tijdens de ellenlange vergaderingen bij Toyota waarschijnlijk veelvuldig viel, is wel erg letterlijk genomen bij het ontwerp van de Aygo. De prominente X beslaat de hele voorkant van de auto. Bij de goedkoopste uitvoering is die zwart, maar er zijn ook andere kleuren mogelijk, waaronder felblauw en oranje.
De C1 is de meest guitige van het stel. Hij heeft een paar typische Citroën-designelementen, zoals de ronde koplampen en de led-dagrijverlichting erboven. Erg masculien is het allemaal niet, maar het gros van de kopers van deze stadsauto's is vrouw, en die gaan nu eenmaal eerder voor schattig.
De Peugeot heeft een wat serieuzere uitstraling. Op het eerste gezicht is hij het meest gewoon, maar het zijn juist de details die je later ontdekt waardoor hij extra opvalt. Denk daarbij aan de verchroomde strip bij de zijspiegels, die de vorm heeft van een klein zwaard. Ook de achterlichten, in de vorm van een leeuwenklauw, zijn aardig bedacht.
Het allerleukste is dat het drietal leverbaar is met een groot canvas vouwdak, dat je volledig kunt openen. Het doet denken aan de Citroën 2CV en op zomerse dagen is het een bijzonder prettige toevoeging.
Het dashboard van alle drie de auto's is enorm verbeterd. Bij de oude modellen leek het alsof je de Action was binnengestapt. Denk aan de malle toerenteller die als een voelspriet boven het instrumentarium uitstak, of de rommelige middenconsole met plastic knoppencluster. Het dashboard is nu eenvoudig en modern, met weinig knoppen en een simpele bediening.
Motoren
De Toyota Aygo is alleen leverbaar met een bescheiden 1,0-liter driecilinder met 69 pk – in eigen huis ontwikkeld en bekend van de vorige generatie. Die kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde vijfbak of een semi-automatische x-shift transmissie voor 1.555 euro extra.
De nieuwe Aygo rijdt verrassend dynamisch, maar verwacht geen razendsnelle prestaties. Wil je invoegen op de snelweg zonder dat je medeweggebruikers op je dak krijgt? Schakel dan terug naar de vierde (of zelfs derde) versnelling. Aan de andere kant is 'ie wel erg zuinig.
De C1 en de 108 hebben deze motor eveneens, maar zijn ook leverbaar met een 1,2-liter driecilinder. Deze motor levert 82 pk en het verschil met de 1.0 is levensgroot. Je bent lekker vlot weg bij het stoplicht en ook op de snelweg kan hij prima meekomen. Met 160 km/h over de linkerbaan rijden is geen enkel probleem.
Nadeel van de 1.2 is dat hij bij lage toerentallen gaat horten en stoten. Ook op financieel gebied is er stof tot nadenken. De 1.2 is alleen leverbaar in combinatie met de duurste uitrustingsvariant, die zo'n 4.500 euro meer kost dan het basismodel.
Comfort
De Aygo, de 108 en de C1 zijn op veel onderdelen een stuk volwassener geworden. Het onderstel reageert beter op slecht asfalt, drempels en andere oneffenheden. Het comfort dat de stoelen bieden is heel wat beter dan voorheen, al ontbreekt het nog steeds aan zijdelingse steun. De bagageruimte groeide met 29 liter. Op de achterbank zit je, net als voorheen, met je benen in je nek.
Ook op andere wijze wordt het comfort in de auto op peil gehouden, bijvoorbeeld met veel omvangrijkere uitrustingsmogelijkheden. Zo kun je de drie auto's bestellen met sleutelloze toegang, stoelverwarming, een achteruitrijcamera en een uitgebreid multimediasysteem. Het systeem, waar de navigatie ook onder valt, werkt bij de Peugeot en de Citroën alleen met je smartphone. De inhoud van de telefoon wordt dan gekopieerd en op het scherm weergegeven.
Prijzen/Uitrusting
De prijzen van de driedeurs Aygo beginnen bij 9.695 euro, portieren achter kosten 355 euro. De instap-Aygo beschikt standaard over ESP, tractiecontrole, zes airbags en LED-dagrijverlichting, maar het ontbreekt aan een aantal essentiële zaken.
Pas vanaf 10.895 euro wordt het interessant, met elektrisch bedienbare spiegels en ramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een radio met aux- en usb-aansluitingen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Voor de 108 en de C1 geldt grotendeels hetzelfde, alleen kost de e-VTi-basisversie van de Citroën C1 9.490 euro, waarmee hij zelfs 300 euro goedkoper is dan de oude. Maar geen van de drie is de goedkoopste aanbieding in de Nederlandse prijslijsten; de
Fiat Panda, de
Seat Mii en de
Kia Picanto zijn bijvoorbeeld voordeliger.
Oordeel
De indruk die de drie auto's achterlaten, is tweeledig. Ze zijn flink verbeterd en hebben nu meer een eigen gezicht. Maar ze maken niet de indruk die de Volkswagen up! en de Hyundai i10 bij de eerste kennismaking wél maakten. Of je een Aygo, een C1 of een 108 kiest, is een kwestie van smaak. Technisch is alles hetzelfde, op de fijne 1.2-motor van de Peugeot en de Citroën na. Uiterlijk verschillen de drie veel meer dan vroeger. In dat opzicht valt er echt wat te kiezen.