Verkoopstrijd: halfjaarcijfers Audi, BMW en Mercedes bekend

Traditioneel zijn De Duitse Drie zeer aan elkaar gewaagd. Kijk naar de prijslijsten: voor elke Audi is ook een BMW- of Mercedes-variant leverbaar. En andersom. Ook qua prijzen en kwaliteit zit het dichter bij elkaar dan ooit. Het meest spannend echter zijn de verkoopcijfers. Er wordt bijna geen duimbreed toegegeven.

Audi

We beginnen met het sportieve luxemerk van de Volkswagen Groep. Audi verkocht dit eerste half jaar 953.200 auto's. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2015 is dat een plus van 5,6%. Met name in Duitsland (+12,4%), Spanje (+14,5%) en Italië (+14,6%) stegen de verkopen aanzienlijk. In Amerika stegen de verkopen ook, zij het in mindere mate (+3,5%). audi-range-2016 Met name de SUV's (Q3, Q5 en Q7) zijn populair in de VS. Kijken we naar de andere kant van de globe, dan is te zien dat ook in China de belangstelling toeneemt voor auto's met vier ringen in de grille. Met 290.126 verkochte exemplaren aldaar is de Chinese markt voor Audi bijna drie keer groter dan de VS. Belangrijkste model in Europa is de nieuwe A4. De verkoop van deze D-segmenter komt goed op gang (+20%). Tegelijkertijd verdubbelde het aantal Q7's en scoort de TT opmerkelijk goed in Engeland (+36,1%). Audi verwacht een goede afsluiting van het jaar. De A5 is net gelanceerd en de gefacelifte A3 is vanaf nu ook te bestellen.

BMW

Ook de Bayerische Motoren Werke hebben een uitstekend eerste halfjaar gedraaid. Met 986.557 (+5,8%) stuks doen ze het zelfs iets beter dan Audi. De cijfers gelden voor BMW als merk, MINI pluste met 5,4% (174.898 stuks) en Rolls-Royce liet een klein minnetje van 4,8% (1.684 stuks) noteren. bmw-suv-range-2016 Bij BMW slaan de nichemodellen goed aan: de nieuwe X1 en Active/Gran Tourer-varianten van de 2-serie verkopen erg goed. BMW kan nog altijd rekenen op de ruggengraat van het gamma: de 5-serie weet aan het einde van de levenscyclus de verkoopcijfers nog te verbeteren. De nieuwe 7-Serie werd ook goed ontvangen, in het eerste halfjaar werden er 6.301 stuks van BMW's vlaggenschip afgeleverd (+92,6%). Komt het aan op de milieuvriendelijke 'i'-lijn van BMW, dan blijkt dat deze het vooral in Nederland en Scandinavië goed doen. Niet geheel zonder diverse financiële prikkels vanuit de overheid. In beide landen plussen de (semi-)elektrische auto's ruim 15%.

Mercedes-Benz

In de tussenstand van de verkochte aantallen in de eerste zes maanden gaat Mercedes aan kop. Het merk uit Stuttgart verkocht namelijk 1.006.619 exemplaren wereldwijd. Het valt op dat Mercedes ondanks een enorme groei van 33,1% (219.999 stuks) in China kleiner is dan Audi. Dit wordt goedgemaakt in de Verenigde Staten, want daar is Mercedes twee keer zo populair als Audi (162.777), ondanks een kleine daling in de verkopen van 1,7%. mercedes-benz-range-2016 Ook bij Mercedes-Benz worden de SUV-modellen telkens belangrijker. Op dit moment is één op de drie verkochte Mercedessen een SUV (GLA, GLC, GLE, GLS en G-Klasse). Tezamen zijn ze verantwoordelijk voor een groei van 46,1%. Mercedes' inhaalslag in het C-segment heeft zijn vruchten afgeworpen en lijkt verantwoordelijk voor het feit dat Mercedes nu het grootste Duitse premium merk is. De A-, B-, CLA- en GLA-klasse zijn samen goed voor 319.626 exemplaren, een plus van 18,6%. Dit wil niet zeggen dat Mercedessen pas goed verkopen als ze compact of een SUV zijn: de C-klasse wist meer dan 200.000 stuks te noteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam