Als de belangrijkste autobeurs voor ons deel van de wereld bepaalde de autosalon van Genève de afgelopen weken het autonieuws. We hebben tot nu vooral aanstaande productiemodellen laten zien, maar in Zwitserland worden traditiegetrouw ook altijd studiemodellen onthuld die ons een blik in de automobiele toekomst bieden.
Volkswagen T-Cross Breeze
De Volkswagen T-Cross Breeze is er een van een bijzonder slag: dat van de crossover cabrio's zoals de Nissan Murano CrossCabriolet en de Range Rover Evoque Convertible. Zou hier ooit marktonderzoek naar gedaan zijn waaruit kwam dat mensen die kiezen voor een crossover/SUV-achtige dit bij gelegenheid graag dakloos doen? Het blijft een rare combi, maar aan de andere kant: hoeveel mensen nemen hun avontuurlijk ogende auto echt mee de natuur in? Maar goed, over de Volkswagen T-Cross Breeze. Hij is een slag kleiner dan voornoemde twee; denk formaat
Volkswagen Polo. De fabrikant zegt het SUV-aanbod naar onderen te willen uitbreiden, dus de Touareg en de Tiguan krijgen binnen afzienbare tijd gezelschap. Het is alleen wel de vraag of de stoffen cabriokap het productiestadium haalt, maar bij die beslissing gaan de reacties op dit studiemodel vast meespelen. Aan de voorkant springt de vierkante led-dagrijverlichting in het oog, achter is de T-Cross Breeze vooral hoog. Dat komt door de opbergruimte voor de cabriokap. Daaronder herbergt het studiemodel nog een kofferbak met een inhoud van 300 liter. De aandrijftechniek van de T-Cross Breeze bestaat uit een 1.0 TSI met 110 pk en 175 Nm gekoppeld aan een zeventraps DSG-versnellingsbak (automaat met dubbele koppeling). De conceptcar weegt 1.250 kilogram en is met deze aandrijflijn in staat om de sprint naar 100 km/u in 10,3 seconden te klaren. De topsnelheid bedraagt 188 km/u.
Honda Civic Hatchback Concept
De eerste teaser van Honda's nieuwe strijder in de compacte middenklasse konden we half februari al presenteren, maar dat betrof slechts de achterkant. Dit is de voorkant van het studiemodel Honda Civic Hatchback Concept. Dat 'Concept' in de naam kunnen we hier overigens met een korrel zout nemen, want zonder de grote wielen, de spoilers en de side skirts is dit de tiende generatie Civic zoals hij vanaf dit jaar in Engeland geproduceerd zal worden. Begin 2017 staat de vijfdeurs
Honda Civic vervolgens in de showrooms. Het spacy uiterlijk van het huidige model heeft Honda met de nieuwe Civic gelaten voor wat het is. Het model oogt door de schuin aflopende achterruit langer maar dat is niet alleen optisch. Honda heeft bevestigd dat de nieuwe Civic maar liefst dertien centimeter langer wordt dan het huidige model. Als krachtbronnen hebben de Japanners verder twee nieuwe turbomotoren aangekondigd met een inhoud van achtereenvolgens 1,0- en 1,5-liter. Ook komt er een diesel in de vorm van de bekende (maar wel vernieuwde) 1.6 i-DTEC.
Subaru XV Concept
De Subaru XV Concept is het studiemodel van de crossover-variant van de Subaru Impreza 5 Door Concept. Die heeft het Japanse merk in de herfst van vorig jaar onthuld. Het studiemodel is 4,52 meter lang, 1,92 meter breed en 1,57 meter hoog. Over de aandrijflijn rept Subaru niet, maar die bestaat bij Subaru in ieder geval uit vierwielaandrijving en boxermotoren met de voor het merk zo karakteristieke uitlaatroffel. De nieuwe
Impreza verschijnt nog dit jaar op de markt. Hij staat op een compleet nieuwe, modulaire bodemplaat die het merk Subaru Global Platform heeft gedoopt en waar alle toekomstige modellen op verschijnen. Deze vergroot volgens Subaru de stijfheid van de carrosserie en het onderstel met 70 tot 100 procent in vergelijking met de huidige modellen. Andere voordelen zijn minder geluid en trillingen, een groter comfort en 50 procent minder rolneiging om de lengte-as. De nieuwe basis draagt ook bij aan de veiligheid doordat deze bij een botsing 40 procent meer kracht kan absorberen. Hiermee is het merk naar eigen zeggen al klaar voor veiligheidseisen die pas rond 2025 gaan gelden.