Samen met de autobeurzen in Genève, Tokyo en Detroit behoort de IAA in Frankfurt (van 17-27 september) tot de belangrijkste plekken om nieuwe modellen te introduceren. We laten enkele belangrijke uit het meest populaire segment van ons land de revue passeren.
Renault Mégane en Opel Astra
In de compacte middenklasse komt het nieuws niet van de minsten: de nieuwe
Opel Astra circuleert al sinds juni op het net, maar deze week zijn ook foto's van de stationwagon, de Opel Astra Sports Tourer verschenen. Een knappe verbetering is dat Opel dat model maar liefst 200 kg lichter dan zijn voorganger heeft weten te maken, terwijl de buitenmaten nagenoeg hetzelfde zijn en de laadruimte groter is (max. 1.630 liter). Dat scheelt brandstof en wegenbelasting. Het motorenaanbod is hetzelfde als van de hatchback en bestaat in eerste instantie uit benzine en diesels van 105 tot 200 pk. Handig is de elektrisch bedienbare achterklep die met een voetbeweging onder de achterbumper te openen en te sluiten is.
Enkele dagen geleden zijn ook de eerste opnamen van een van de voornaamste uitdagers van de Astra getoond, de vierde generatie
Renault Mégane. In het uiterlijk van de Fransman is duidelijk de verwantschap met de grotere Renault Talisman (de opvolger van de Renault Laguna die het opneemt tegen onder meer de Volkswagen Passat) te zien. Het nieuws van de Mégane is zo vers, dat er over de techniek verder nog niets bekend is. Wel is bekend dat hij zijn bodemplaat deelt met de Renault Kadjar en de Nissan Qashqai.
Volkswagen Golf GTI Clubsport, Seat Leon Cupra en Peugeot 308 GTI
In hetzelfde segment presenteren de twee grootste concurrenten van de voorgaande merken hun nieuwe topmodellen en heeft Seat zijn
Leon Cupra 10 pk sterker gemaakt.
De
Peugeot 308 en de
Volkswagen Golf zijn al even op de markt, maar zoals het volgens de afroomwetten van de automarketing gaat, komen de topmodellen vaak als laatste. Volkswagen maakte eergisteren bekend het 40-jarig jubileum van de GTI op passende wijze te vieren; de Volkswagen Golf GTI Clubsport is met 265 pk de sterkste en snelste Golf GTI ooit (0-100 km/u in 5,9 sec. en een top van 250 km/u). Bij plankgas heeft de bestuurder zelfs tien seconden lang de beschikking over 290 pk.
Dezelfde 2.0 TSI-motor lepelt het VW-concern ook in de afgelopen week vernieuwde Seat Leon Cupra. Het 290 pk (zonder het gaspedaal te hoeven planken) sterke topmodel klaart de sprint in maar liefst 5,7 seconden.
Peugeot levert zijn 308 GTI in twee versies: een met 250 en een met 270 pk. Deze laatste klaart de sprint naar 100 km/u in 6 seconden.