Hier en hier berichtten we al over het nieuws van de IAA. Op de persdagen gaven Porsche, Lamborghini en Mercedes nog acte de présence met een paar knallers.
Porsche Mission E
De Porsche Mission E is wat ons betreft de knapperd van de IAA. Dit is een van de mooiste (vierdeurs) auto's die we ooit hebben gezien. Kijk eens naar de proporties met die lage neus en de korte schuin aflopende achterkant. Je snapt bijna niet hoe ze in de achterste helft nog twee portieren hebben gekregen. Dat maakt de Mission E meer een vierdeurs coupé dan de veel langer ogende productiemodellen als de
Porsche Panamera, de
Audi A7 en de Mercedes CLS. De achterkant is ook al zo bijzonder, door de ver naar binnen liggende achterlichten en de naam Porsche in de lichtunits. Het elektrisch aangedreven studiemodel is voorzien van twee elektromotoren met samen meer dan 600 pk voor alle vier de wielen. Opvallend is dat het elektrisch systeem een spanning heeft van 800 volt, waar de systemen van nu werken op de helft daarvan. Daardoor laadt de Mission E in slechts een kwartier 80% op, goed voor een actieradius van 400 km. Volgens de geruchtenmachine wil Porsche een dergelijk elektrisch aangedreven model in productie nemen. Daarmee neemt het bedrijf dan de Tesla Model S op de korrel.
Lamborghini Huracán Spyder
Zat je je altijd al groen en geel te ergeren aan het zwaartepunt van je Huracán, dan kun je hem volgend voorjaar omruilen voor de Lamborghini Huracán Spyder. De opvolger van de Gallardo is er nu ook met softtop. Dat betekent nóg meer snelheidssensatie als je de geldende snelheidslimieten overschrijdt. De motor is dezelfde 5.2 V10 met 610 pk. Hij is door de elektrisch te bedienen kap en hier en daar ongetwijfeld een versteviging wel 120 kg zwaarder, maar je kunt nog steeds in 3,4 tellen naar 100 km/u knallen. Pas bij 324 km/u stopt de pret.
Mercedes IAA
Nee, de modelnaam staat niet voor
Internationale Automobil Ausstellung, maar voor
Intelligent Aerodynamic Automobile. Intelligent, omdat er vanaf 80 km/u schuifjes, spoilers en flappen tevoorschijn komen ten faveure van een lagere luchtweerstand (die neemt immers kwadratisch toe met de snelheid). Het iets meer dan vijf meter lange apparaat wordt aangedreven door een plug-in hybride-aandrijflijn (benzine en elektro) met een gezamenlijk vermogen van 279 pk. De IAA is een studie naar een coupé-achtige vierdeurs, die wellicht naast de
Mercedes CLS op de markt komt. Ooit.
Thunder Power
Als uitsmijter nog een bericht over, jawel, de Thunder Power. Vergeet 'Thunderbirds are go!', dit is een serieus product van een Taiwanese producent van elektrisch aangedreven auto's. Het merk presenteerde in Frankfurt een vierdeurs sedan die het ooit moet gaan opnemen tegen de Tesla Model S en de toekomstige productieversie van de Porsche Mission E. Nou is het makkelijk om het product van een slechts vijf jaar jonge fabrikant af te kraken, maar we doen het toch. Want de Thunder Power leent zich perfect om te illustreren waarom de Porsche Mission E zo goed is gelukt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de verhoudingen van de Taiwanees in vergelijking met die van de Duitser. Dan zie je de veel te grote overhang voor en een daklijn en kont die te gedrongen zijn. Op de manier waarop het geheel is ingevuld – met een grille die lijkt op een ovale radiator en rare alien-achtige koplampen – zullen we verder maar niet al te diep ingaan. We zijn benieuwd waar de Taiwanezen bij de beloofde Europese marktintroductie van 2017 daadwerkelijk mee op de proppen komen.