De autosalon van Genève heeft dinsdag de deuren geopend voor de wereldpers. In Zwitserland zijn drie nieuwe productiemodellen van Subaru, Volkswagen en Volvo gepresenteerd die nog dit jaar in de showroom staan.
------
Klik hier voor alle nieuwe Volkswagens op Marktplaats.
------
Subaru XV
In onze
vooruitblik op Genève speelde de crossover al een hoofdrol en dit relatief nieuwe autotype blijft hét modewoord in autoland. Subaru presenteert de zojuist in Zwitserland onthulde XV ook al als een crossover. Het woord wordt tegenwoordig nogal eens foutief gebruikt, maar in dit geval klopt het volgens de definitie als een bus, want de XV is in feite een wat hoger op zijn poten staande en uiterlijk opgeruigde
Subaru Impreza hatchback. De XV deelt zijn onderstel dan ook met dat van de pas geïntroduceerde Subaru Impreza. Dat zorgt volgens de fabrikant voor een met 70 tot 100% verbeterde stijfheid in vergelijking met het vorige model. Subaru heeft als eerste motorvariant een 2,0 liter boxermotor met een vermogen van 156 pk en 196 Nm trekkracht voorgesteld. In de tweede helft van dit jaar staat hij bij de dealers om de concurrentie aan te gaan met modellen als de
Nissan Qashqai en de
Kia Sportage.
Volkswagen Arteon
Dat de opvolger van de
Volkswagen Passat CC (later: Volkswagen CC) Arteon ging heten (zie ook de openingsfoto), wisten we al, maar nu is het nieuwe model er dan ook echt. Ondanks de andere naam heeft Volkswagen dezelfde werkwijze toegepast als bij de overgang van de Passat naar de (Passat) CC: een sportief kleed over het raamwerk van de
Passat. Het uiterlijk van deze 'vierdeurs coupé' (ook al zo'n hip nieuw autotype van de laatste jaren) verschilt veel meer met dat van de Passat vergeleken met zijn voorgangers. De term zal wel ouderwets zijn, maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon een hatchback. Want de achterbank kan plat en de achterruit scharniert bij het openen van de kofferklep gewoon omhoog. De inhoud van de bagageruimte varieert zodoende van 563 tot 1.557 liter. In het dashboard herkennen we duidelijk de erfenis van de Passat, hoewel hier een 9,2 inch display centraal staat dat we uit dat model nog niet kennen, maar op termijn waarschijnlijk ook daarin terugvinden. Het aanbod motoren dat in ons land beschikbaar komt, is nog niet precies bekend, maar in het internationale persbericht loopt het van een 150 pk 1.5 TSI tot een 280 pk 2.0 TSI. Bij de diesels geeft Volkswagen een 150 pk en een 190 pk 2.0 TDI aan. Deze zomer staat de Arteon bij de Volkswagen-dealer om de strijd aan te binden met auto's als de
BMW 4-serie Gran Coupé, de
Audi A5 Sportback en de dit voorjaar te introduceren Kia Stinger.
Volvo XC60
De looptijd van de
Volvo XC90 (twaalf jaar) haalt hij niet, maar met negen jaar gaat de
XC60 al zo'n twee jaar langer mee dan in autoland gebruikelijk is. Het nieuwe model staat op dezelfde modulaire bodemplaat als de
Volvo 90-serie, de later dit jaar te introduceren Volvo XC40 krijgt een andere basis. Met het uiterlijk borduurt Volvo duidelijk voort op de met de XC90 ingeslagen weg, maar ook de uitgaande XC60 is er nog wel in te herkennen. Zoals Volvo aan zichzelf verplicht is, zit ook dit nieuwe model boordevol (veiligheids)technologie, zoals een nieuw systeem dat frontale botsingen helpt voorkomen. Bestuurders kunnen met de nieuwe XC60 op bepaalde wegsoorten zelfs tot snelheden van 130 km/h toekijken hoe de XC60 zichzelf bestuurt. Het dieselaanbod bestaat uit een D4 (190 pk) en een D5 (235 pk). Benzinemotoren zijn er als T5 (254 pk) en T6 (320 pk). Evenals bij de Volvo XC90 is het topmodel de T8 die met zijn 'Twin Engine'-hybride aandrijflijn 407 pk op het asfalt zet. De eerste proefritten kunnen deze zomer in ons land worden gemaakt. De voornaamste concurrentie van de XC60 komt uit de hoek van de
Audi Q5, de
BMW X3 en de Mercedes GLK.