Techno Classica Essen: een feest voor het oog (deel I)

De kwaliteit van de klassieke auto's in Maastricht was al boven verwachting, maar de oldtimers in Essen doen er nog een schep bovenop. De zeldzame klassiekers zijn op zichzelf vaak al uniek, maar op de Duitse beurs blinken ze opvallend vaak uit in bijzondere kleurcombinaties en/of extreem lage kilometerstanden.

Lamborghini Countach LP 400

De Lamborghini Countach (zie openingsfoto) heeft een van de meest tot de verbeelding sprekende auto-ontwerpen aller tijden. Hij is getekend door de Italiaan Marcello Gandini die ook verantwoordelijk is voor meer bereikbare auto's als de eerste Volkswagen Polo, de Alfa Alfetta van 1978 en de Citroën BX. In de jaren tachtig en negentig hing de Countach op talloze jongenskamers, maar meestal in wit, rood of zwart. Het donkergrijs van deze LP 400 uit 1977 is zeldzaam en heeft er, in combinatie met de onberispelijke staat en de kilometerstand van slechts 19.000, vast toe bijgedragen dat deze auto op het prestigieuze concours d'elegance van Pebble Beach in 2008 is uitgeroepen tot Best in Class.

Porsche 911

Porsche 911 rood Veel autoliefhebbers hopen ooit eens een garage of schuur aan te treffen met een bijzondere auto. In Essen was een dergelijke Barnfind of Scheunenfund leuk uitgebeeld met deze klassieke Porsche 911.

Ferrari's altijd rood?

Diverse Ferraris Inderdaad lijkt het wel alsof alle Ferrari's rood zijn. Daarom is het ook zo leuk ze in andere – soms verrassend mooi staande – kleuren tegen te komen. Hier zien we van rechts naar links een Ferrari Mondial Spider, een 308, een 328 en een 348 TB in 'alternatieve' kleuren. Of het waar is weten we niet, maar Ferrari is zo zuinig op zijn mobiele erfgoed dat het gerucht gaat dat eigenaren die hun Ferrari een andere kleur geven, op een zwarte lijst van de fabriek komen.

Autobianchi

Autobianchi Lamborghini, Ferrari, Porsche; stonden er dan helemaal geen betaalbare klassiekers? Terechte vraag, maar helaas nee, in ieder geval niet te koop. Deze Autobianchi A112 bijvoorbeeld, stond in de hal waar autoclubs hun opwachting maakten.

Alfa 75 Evoluzione

Alfa 75 Evoluzione Alfa Romeo had het onlangs compleet vernieuwde – vakantietip! – Alfa-museum in Arese leeggetrokken om in Essen de glans van weleer op nieuwe modellen af te laten stralen. Dat lukte wonderwel met deze Alfa 75 Evoluzione die stond te shinen naast de deze zomer te introduceren Alfa Giulia QV.

Verkocht!

Jensen Interceptor mk III Deze Jensen Interceptor mk III cabrio uit 1975 was op de preview-dag al verkocht (zie bordje op de motorkap) voor 155.000 euro.

Volkswagen T1

VW T1 De waarde van de Volkswagen T1 vertoont al vele jaren een stijgende lijn. Goede exemplaren kosten inmiddels vele tienduizenden euro's. De T2, en dan in het bijzonder de exemplaren van 1967 tot 1972, behoren tot de sterkst in waarde gestegen auto's van 2015.

DAF

Daf Dat autoland Duitsland ook modellen van ons bloedeigen DAF op waarde weten te schatten bleek uit deze exemplaren, een DAF 55 en een DAF 44, op de clubstand.

Mercedes 300 SL

Merc 300 SL Gullwing In de Duitse oldtimer-index staat de Mercedes 300 SL 'Gullwing' op de eerste plaats van auto's die van 1999 tot 2015 het meest in waarde zijn gestegen. In het geval van de 300 SL van 150.000 tot 1.150.000 euro.

BMW 6-serie cabrio

BMW 6 cabrio Dat is ook Essen: na afloop van de beurs worden extra bijzondere auto's afgedekt met een beschermende hoes. In dit geval gaat het om een unieke BMW 6-serie cabrio. Letterlijk 'uniek' omdat er slechts één exemplaar van is. Eind jaren zeventig gaf BMW de kleine autofabrikant Lorenz & Rankl opdracht om op basis van de pas geïntroduceerde BMW 6-serie een cabrio te ontwerpen. Er werden twee exemplaren gebouwd, waarvan er één voor botsproeven tegen een muur ging. Dit is het andere exemplaar dat om onbekende redenen nooit navolging heeft gekregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam