De Tokyo Motorshow heeft afgelopen weekend haar deuren gesloten. Het nieuws van de jaarlijkse autoshow betrof vooral studiemodellen. Dit waren de hoogtepunten.
-----------
Om de voorgangers van deze auto's te zien, bekijk je de occasions op Marktplaats.
-----------
Lexus LS+ Concept
Met deze voorbode op de nieuwe
LS tekent
Lexus voor het – letterlijk – grootste autonieuws. Het topmodel van het merk verwachten we in 2020, want de Japanners hebben aangekondigd dan hun eerste volledig autonoom rijdende model te introduceren. De kenmerkende grille maakt de LS+ Concept (zie ook openingsfoto) onmiddellijk herkenbaar als Lexus. Nieuw zijn de over lasertechniek beschikkende koplampen. Lexus heeft het deel van de techniek dat voor autonoom rijden gaat zorgen Highway Teammate gedoopt. Wisselen van rijbaan en zowel in- als uitvoegen kan de toekomstige LS zelf. We zijn benieuwd welke functies er tegen 2020 aan dit takenpakket zullen zijn toegevoegd.
Mazda Vision Coupé Concept
Als voorbode van de nieuwe
Mazda 6 kunnen we de Vision Coupé Concept qua formaat net onder de Lexus plaatsen.
Mazda haakt met de vierdeurs coupé op overtuigende wijze in op de trend die de Europese merken niet zo lang na de eeuwwisseling hebben ingezet. Het merk is wat dat betreft laat, maar sjonge jonge, wat vinden we de Vision Coupé met zijn klassieke verhoudingen (lange motorkap, korte kont, brede heupen) goed gelukt. Uit alle hoeken spat de dynamiek van dit model af en dat zonder zaken als een overdadig aanwezige grille, spoilers of windsplitters. Het merk heeft naar eigen zeggen drie jaar aan de Vision Coupé Concept gewerkt. Bijzonder is dat de aandrijfvorm eveneens hint naar meer sportiviteit. Mazda stelt voor het eerst sinds lange tijd, in een ander model dan de MX-5 en de RX-7, weer achterwielaandrijving in het vooruitzicht. 4WD wordt optioneel. De nieuwe Mazda 6 staat voor 2020 op de planning. We zijn heel benieuwd.
Mazda Kai Concept
Dat Mazda designtechnisch in de flow zit, bewijst ook de Kai Concept. Deze voorbode van de nieuwe
Mazda 3, die eind 2018 arriveert, ziet er gelikt uit. Ook hier een vormgeving die gespeend is van schreeuwerige elementen. Mazda meldt dat voor aandrijving onder meer direct ingespoten benzinemotoren gaan zorgen. Als we zien wat er in de productieversie uiterlijk van de Kai Concept overblijft, kunnen we meteen aardig inschatten hoe realistisch het bovenstaande studiemodel van de Mazda 6 is.
Honda Sports EV Concept
Honda stelde enkele maanden geleden in Frankfurt de
Urban EV Concept voor. De Honda Sports EV Concept is het dynamische broertje van deze ode aan de allereerste
Honda Civic. Honda wil ermee laten zien dat elektroauto's ook sportief kunnen zijn. Het merk laat verder weinig over de coupé los, maar feit is dat we de Urban EV in 2019 mogen verwachten. Als die het goed doet, zou deze Sports EV zomaar eens een sportief zustermodel kunnen worden.
Mitsubishi E-Volution Concept
Met de E-Volution zinspeelt
Mitsubishi op een nieuw topmodel. Met de grote
SUV coupé spelen de Japanners in op de crossover-trend waarmee de Europese merken momenteel zo succesvol zijn. Wellicht dat hierin al de invloed van Renault/Nissan te merken is, dat sinds 2016 immers een meerderheidsaandeel heeft in het merk met de Diamanten. Voor aandrijving van de E-Volution Concept zorgen drie elektromotoren in combinatie met intelligente 4WD. Het zou mooi zijn als het merk van icoon Pajero met een nieuw model op de proppen komt waarmee het weer eens kan scoren. Wellicht dat de autoshow van Genève in maart meer licht op Mitsubishi's toekomst werpt.
Bovenstaande auto's zijn in meer of mindere mate voorboden van productiemodellen die binnen enkele jaren op de markt komen. Hier volgen nog enkele conceptcars waarmee de fabrikanten hun fantasie de vrije loop hebben gelaten. Hiervan kunnen we bijvoorbeeld in de toekomst designelementen terugzien in productiemodellen, maar ze kunnen ook compleet in de vergetelheid raken.
Suzuki e-Survivor Concept
Met een elektromotor in elk wiel zou de e-Survivor wel eens elementen van een toekomstige, milieubewuste
Suzuki Jimny kunnen bevatten.
Toyota i-Ride en i-Walk
De i-Ride en de i-Walk zijn nieuwe loten aan
Toyota's Concept-i-stam. Met deze concept cars blikt Toyota vooruit naar een minder nabije toekomst waarin AI (kunstmatige intelligentie) en autonoom rijden een belangrijk onderdeel van ons leven worden. Uiteraard zijn beide toekomstvisies voorzien van elektrische aandrijving. Verder beschikken de i_ride en de i-Walk over snufjes als vleugeldeuren en een joystick in plaats van een stuur. Pedalen schitteren door afwezigheid.
Toyota TJ Cruiser Concept
Deze kartonnen doos op wielen is een wat realistischer studiemodel. Toyota beschrijft de TJ Cruiser (voor 'Tool' en 'Joy') als een auto die de ruimte van een
MPV moet combineren met het stuurgevoel van een
SUV. Of dat iets is dat je als bestuurder moet willen lijkt ons de vraag, maar feit is dat deze mix weer een nieuw soort crossover zou opleveren.