Alfa Romeo is een merk naar mijn autohart. De Italianen hebben bekend gemaakt dat ze niet mee gaan in de trend naar meer en meer elektronica om de autorijder tegen alle mogelijke gevaren te beschermen. Dat meldt het Britse Autocar bij monde van Alberto Cavaggioni, de marketingdirecteur van Alfa.
“Wij kunnen naar onze auto's kijken vanuit een emotioneel- of een technisch standpunt”, aldus Cavaggioni in een interview. “Wij geven de Alfisti de elektronische hulpsystemen die zij nodig hebben, maar niets meer. Bij ons staat het rijplezier van de bestuurders voorop. Met uitzondering van de scores in de botsproeven van EuroNCAP [een Europees veiligheidsinstituut dat de botsveiligheid van auto's test] praten wij niet over veiligheid.” Zijn collega Maurizio Consalvo, hoofd product planning, voegt daar nog aan toe, “Klanten willen een mechanische auto auto waarin de elektronica minimaal ingrijpt.”
Eigen verantwoordelijkheid
Eindelijk eens een fabrikant die zich openlijk uitspreekt tegen de groeiende invloed van elektronica op het rijgedrag van de auto. Ferme uitspraken ook, die makkelijk negatief uitgelegd kunnen worden. Het prijst de Italianen daarom dat ze hun nek durven uitsteken. Ze zien het goed, want ik ben me de afgelopen tien jaar in toenemende mate gaan ergeren aan auto-elektronica die zich steeds meer met het rijden bemoeit. Van tractiecontrole die zich niet uit laat zetten (Mercedes, Volvo) tot een hele trits verschillende waarschuwingssignalen (voor verlichting, voor de gordel, voor een openstaand portier etc.) in één auto (Toyota) die de bestuurder bij het rijden moeten assisteren. Dit gaat naar mijn mening wel eens te ver. Met steeds minder eigen verantwoordelijkheid gaan bestuurders zitten dutten. Letterlijk. Bovendien dragen minder elektronische systemen inderdaad vaak bij aan een meer actieve rij-ervaring. Niet in het minst om het gewicht dat al die elektronica en de vele meters kabel in de schaal leggen. Dat moet je als bestuurder wel willen en ik ben er dan ook blij om dat een merk met een sportief imago als Alfa deze keuze maakt.
Alfa's besluit staat dan ook in sterk contrast met de standpunten die eerder genoemde merken innemen. Zij gaan voorop in het toepassen van steeds geavanceerder systemen die de auto vanuit alle hoeken in de gaten houden en zonodig zelfs actief ingrijpen.
Toch omarmt de Fiat groep,
waartoe Alfa ook behoort, de nieuwe technologieën ook. Zo zijn de Panda en 500 voorzien van City Brake Control en biedt Chrysler blind-spot monitoring aan evenals een systeem dat via de parkeersensoren achter bij achteruitrijden waarschuwt voor achteropkomend verkeer.
Alfa Giulietta
Voor optimaal rijplezier blijven Alfa-rijders op wegen zoals deze verschoond van onnodig ingrijpende elektronica.