Schatkamer Marktplaats: BMW 315 uit 1983 van eerste NL eigenaar

In de rubriek Schatkamer Marktplaats zetten we regelmatig pareltjes in de schijnwerpers. Deze keer een prachtige BMW 315 uit 1983. Extra bijzonder, omdat de auto van de eerste - en tevens Nederlandse - eigenaar afkomstig is. 'Schuurvondst', het is zo'n magisch woord dat bij autoliefhebbers alle zintuigen op scherp zet. Gedachten over een lang voor de onwetende omgeving verborgen schat op vier wielen nemen dan de overhand. Gevolgd door fantasieën over het weer tot leven wekken van een lang verwaarloosde auto. Want vaak zijn ze bedekt onder een dikke laag stof en vuil. Technici weten dat stilstand voor een auto achteruitgang betekent. Niet alleen omdat rubbers uitdrogen, maar ook omdat lopende delen beter regelmatig kunnen draaien. De meeste schuurvondsten komen uit Duitsland. Simpelweg omdat daar meer schuren zijn, maar ook omdat het Duitse wagenpark vijfenhalf keer zo groot is als het onze. Zijn Nederlandse afkomst en ook het feit dat hij van de eerste eigenaar afkomstig is, maken deze BMW 315 extra bijzonder.

Unicum

Volgens de advertentie is die eerste eigenaar – geboren in 1924 – drie jaar geleden overleden en wilde zijn familie de auto pas nu van de hand doen. Een door de BMW-dealer afgestempeld onderhoudsboekje dat de lage kilometerstand verklaart, is aanwezig. Een unicum na zo lange tijd. Verder weet de verkoper te melden dat de auto nog compleet in de in goede staat verkerende originele lak zit. De kleur wit is voor auto's heel lang 'uit' geweest, maar met zijn in Alpinweiss gespoten carrosserie is deze klassieker weer helemaal hip. De lak is nog origineel ook, want de verkoper schrijft dat geen enkel plaatdeel is overgespoten, ook al bijzonder voor een dergelijk oude auto. Een geheel blauw interieur is iets uit de jaren zeventig en tachtig. Misschien is het even wennen, maar het is echt iets om verliefd op te worden. En technisch is de auto helemaal in orde. Hij wordt afgeleverd met een nieuwe apk. wk-42-bmw-315-interieur

Extra zuinig

Dat het overigens een 315 betreft maakt het voor ons land weer wat minder bijzonder, want aan dit specifieke type van de eerste 3-serie zit een klein Nederlands tintje. De importeurs van enkele landen, waaronder dus ons land, vroegen bij BMW in München om een extra zuinig model en speciaal daarvoor kwam de laatste twee jaar van de levenscyclus van de 3-serie de BMW 315 op de markt. Met slechts 75 pk was de 1,6-litermotor de meest bescheiden uit de modellijn (de 1.6 uit de BMW 316 leverde bijvoorbeeld al 90 pk) en dat zuinig kun je naar de maatstaven van tegenwoordig wel met een korreltje zout nemen. Reken op een gemiddelde van 1 op 9 à 10. Vijfversnellingsbakken waren in die tijd nog lang geen gemeengoed en deze 315 doet het dan ook met een vierbak. Alles bij elkaar opgeteld is dit dus geen stoplichtsprint-BMW, maar echt een die je voor zijn uiterlijk en uitstraling koopt. wk-42-bmw-315-achter

Historie BMW E21

Deze BMW 315 stamt van de eerste 3-serie, ook wel bekend als BMW E21, die het merk in 1975 introduceerde als opvolger van de BMW 02-serie. In tegenstelling tot latere generaties was deze alleen leverbaar als tweedeurs sedan. Ook dieselmotoren waren er voor dit model nog niet. In eerste instantie leverde BMW alleen viercilinder benzinemotoren met vermogens tot 109 pk. In 1977 kwam de eerste zescilinder, een BMW 320 met 122 pk. Het topmodel, de BMW 323i (dus met injectie, de voorgaande modellen hadden nog carburateurs), maakte zijn opwachting een jaar later en leverde 143 pk. wk-42-bmw-315-ad ---- Wil je deze of een andere klassieke BMW kopen? Klik dan hier en hier voor het aanbod op Marktplaats!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Protected by WP Anti Spam