Betaalbare probeercabrio’s

Uit het juli-nummer van Auto Review

Tekst: Gert Wegman

Droom je allang van een open auto, maar kwam het er nooit van? Om je op weg te helpen, presenteren we hier tien leuke probeercabrio’s. Goed voor een zomer lang genieten. Ben je daarna om, dan hou je je cabrio gewoon. Bevalt het minder, dan verkoop je hem in september weer. De afschrijving kost je niet meer dan twee weekendjes cabriohuur.

—–
Bekijk alle tweedehands cabrio’s op Marktplaats.
—–

Cabrio rijden houdt iets magisch, zeker wanneer je in het voorjaar of ’s zomers over mooie binnenwegen rijdt. Maar ook in de herfst of zelfs in de winter kan cabrio rijden verrassend aangenaam zijn. Zolang het maar niet regent, is er eigenlijk niets aan de hand. Om nu te voorkomen dat je eeuwig blijft verlangen naar een eigen cabrio en op je oude dag spijt krijgt dat je er nooit eentje hebt aangeschaft, willen we je graag een eindje op weg helpen. Om het niet ál te spannend en ongewis te maken, stellen we wel een aantal randvoorwaarden.

Op zeker

Een dagje of een weekend een cabrio huren kan, maar is niet heel goedkoop. Bovendien zul je altijd zien dat het op de geplande dag net pijpenstelen regent of dat je in een ellenlange file terechtkomt. Voor een echt goede try-out moet je gewoon wat langer over een cabrio beschikken. Dat lijkt een hele stap, maar als je het vakantiegeld van jezelf en je partner bij elkaar legt, komen er al een heleboel leuke opties in beeld. En mocht het onverhoopt niet bevallen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je bij verkoop na de zomer een vermogen aan afschrijving kwijt bent. Kwestie van een beetje op zeker spelen.

De vijf

Dat doen wij in de eerste plaats door een prijsgrens van 4.500 euro te hanteren. Daarnaast hebben de auto’s in onze selectie allemaal leren bekleding, airco en stoelverwarming en mogen ze niet meer dan 180.000 kilometer op de teller hebben. Waarom leer en stoelverwarming? Mocht er eens een onverwachte bui vallen terwijl je open rijdt, dan veeg je leren stoelen met een handdoek zo weer droog. En stoelverwarming is een heerlijk accessoire als je ook open rijdt wanneer de mussen niet dood van het dak vallen. Een goed werkende airco is met name ’s winters heel fijn om de ruiten snel te ontwasemen. Dat geldt zeker voor cabrio’s met softtop, die bij heel nat weer binnenin toch iets vochtiger worden. De maximale kilometerstand van 180.000 hanteren we opdat je ook na een verre autovakantie bij eventuele vervroegde verkoop nog aan de goede kant van de twee ton blijft zitten, een psychologische drempel waar veel potentiële kopers liever niet overheen willen.

We vinden op Marktplaats 106 kandidaten, waarvan we de volgende tien selecteerden:

Mazda MX-5

Als open rijden je heel leuk lijkt en je graag een bochtje pakt, moet je echt eens een proefrit maken in een Mazda MX-5. Deze tweezits roadster toont aan dat je voor puur rijplezier echt geen 200 pk nodig hebt. Hoewel we bij onze zoektocht de voorkeur geven aan origineel Nederlandse auto’s, durven we deze geïmporteerde MX-5 wel aan. In de eerste plaats omdat zo’n Mazda doorgaans hartstikke betrouwbaar is, in de tweede plaats omdat dit exemplaar al zeven jaar een verblijfsstatus in ons land heeft. Hierdoor is de kilometerstand goed te verifiëren. Waar je bij een MX-5 van deze generatie (NB) wel alert op moet zijn, is roestvorming. Als je langer bent dan twee meter, is deze rappe Jap geen aanrader, tenzij vliegen happen je hobby is. Houd er ook rekening mee dat de bagageruimte niet overhoudt. Maar een origineel bagagerek kan wellicht nog uitkomst bieden.


Merk: Mazda
Type: MX-5 1.6
Bouwjaar: 2000
Prijs: 4.500 euro
Nieuwprijs toen: 28.586 euro
Kilometerstand: 96.000 km
Motor: viercilinder benzine, 1.597 cm3, 110 pk, 134 Nm
Topsnelheid: 191 km/h
0-100 km/h: 9,7 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 99 euro
Apk tot: 14 december 2017

Plus en min
+ Rijdt als een kart, zeer betrouwbaar, met bagagerek
– Niet geschikt voor lange bestuurders, waarvoor denk je dat dat rek nodig is?

Saab 900 Cabriolet

Deze blauwe Saab 900 Cabriolet (zie ook openingsfoto) is een nette verschijning, zonder de veelvoorkomende roestvorming rond de achterste wielkasten. We denken trouwens dat er nog wel iets van de vraagprijs af kan, want de 900 NG is zo’n beetje de minst geliefde Saab Cabrio die er is. En dat terwijl hij als twee druppels water op de latere 9-3 Cabrio lijkt. De toevoeging ‘Turbo’ doet snelle jongens wellicht likkebaarden, maar een kanttekening is wel op zijn plaats. De 185 pk sterke viercilinder zorgt voor vlotte prestaties, maar die komen niet overal tot hun recht. Deze 900 Cabrio wringt en tordeert namelijk aan alle kanten. Zelfs als je over iets onschuldigs als een blokmarkering rijdt, voel je de hele auto wiebelen. Het is niet gevaarlijk of schadelijk, maar je hoort wel het nodige gepiep en gekraak. Kortom, doe in bochten rustig aan. Overigens zouden wij al dat imitatiehout uit het interieur lostrekken, maar dat is een kwestie van smaak.

Merk: Saab
Type: 900 Cabriolet 2.0 T automaat
Bouwjaar: 1997
Prijs: 3.449 euro
Nieuwprijs toen: 49.482 euro
Kilometerstand: 179.985 km
Motor: viercilinder benzine met turbo, 1.985 cm3, 185 pk, 230 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
0-100 km/h: 8,5 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 201 euro
Apk: 24 maart 2018

Plus en min
+ Krachtige turbomotor, tijdloze uitstraling, elektrisch bediende kap
– Zo torsiestijf als een vaatdoek, imitatiehout binnenin, rammels

Mercedes CLK Cabriolet

Mooi groen is niet lelijk en dat geldt zeker voor deze Mercedes CLK. Ook binnenin is het een fraaie, ingetogen verschijning. Je wordt omgeven door chic lichtbeige leer en hebt geen last van opzichtig glanzende houtaccenten. Hoewel deze auto bijna twee keer zoveel vermogen heeft als de MX-5 hierboven, zul je alle zeilen moeten bijzetten om de Mazda op een bochtig traject bij te houden. Rustig toeren is meer de specialiteit van de CLK, al is het geen enkel probleem om af en toe een tussensprintje te trekken. De motor met mechanische compressor biedt lekker veel koppel en klinkt bij een toefje gas ook heel aangenaam. Dat de Mercedes een achterbank heeft, lijkt misschien een voordeel, maar in de praktijk valt dat tegen. Weliswaar kunnen twee kinderen aardig achterin zitten, maar tijdens het rijden vallen ze onmiddellijk ten prooi aan de rondwervelende wind. Dus laat de kids thuis, plaats het windscherm boven de achterbank en trek eropuit voor een zeurloos weekendje met z’n tweetjes.


Merk: Mercedes
Type: CLK Cabriolet 230 Kompressor
Bouwjaar: 1999
Prijs: 4.250 euro
Nieuwprijs toen: 63.257 euro
Kilometerstand: 157.000 km
Motor: viercilinder benzine met mech. compressor, 2.295 cm3, 193 pk, 280 Nm
Topsnelheid: 230 km/h
0-100 km/h: 9,1 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 208 euro
Apk tot: 10 mei 2018

Plus en min
+ Comfortabel, elektrisch bediende kap, hoogwaardig interieur, fatsoenlijke bagageruimte
– Geen bochtenvreter, niet bij iedereen een goed imago

Ford StreetKa

Als je graag te boek staat als macho, moet je dit stukje maar even overslaan. Want met de aanschaf van een Ford StreetKa gooi je je reputatie definitief te grabbel. Het dameskappersimago dat aan dit cabriootje kleeft, heeft alles te maken met het koddige uiterlijk, en helemaal niets met de rijeigenschappen. Want zo bolrond als de carrosserie van de kleine Keulenaar is, zo scherp is zijn besturing. In bochten zul je dan ook menig stoeremannenautobestuurder de bolronde billen van de Ka laten zien. Zo’n grijze Ka oogt aan de buitenkant misschien wat saai, vandaar dat wij er eentje met een knalrood leren interieur hebben uitgezocht. Binnenin heerst het ooit zo baanbrekende New Edge-design, inmiddels heet dat retro. Ruimte biedt de Streetka vooral in de hoogte, met de kap omlaag. Fords van deze generatie zijn niet ongevoelig voor roest, dus onderwerp de carrosserie en de bodem aan een grondige inspectie.


Merk: Ford
Type: StreetKa 1.6
Bouwjaar: 2005
Prijs: 3.950 euro
Nieuwprijs toen: 22.995 euro
Kilometerstand: 52.391 km
Motor: viercilinder benzine, 1.599 cm3, 95 pk, 135 Nm
Topsnelheid: 173 km/h
0-100 km/h: 12,1 sec.
Aanbieder: autobedrijf
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 104 euro
Apk tot: bij aflevering

Plus en min
+ Je blijft lachen, onverwacht compleet
– Dameskappersimago, plastic interieur, krapjes

Peugeot 206 CC

De 206 CC was niet de eerste auto met een hard vouwdak. Dat was in de jaren dertig de 401 D Coupé, ook van Peugeot. Vervolgens verdween het concept in de vergetelheid, totdat Mercedes in 1996 de SLK op de markt bracht. Het was echter de 206 CC die een ware rage ontketende. Voor veel mensen met koudcabriovrees was hij het perfecte compromis tussen een coupé met vast dak en een open auto. Anders dan de stoffen kap van traditionele cabrio’s vraagt het dak van een cabrio-coupé geen extra aandacht. Zolang het hefmechanisme en alle bijbehorende elektronica goed blijven werken, tenminste. Maar dat slimme dak vormt zeker niet de enige charme van de 206 CC. De auto ziet er nog altijd vlot uit en is dat ook. Zeker met zo’n flinke 2,0-liter motor is-ie hartstikke alert, zelfs in de vijfde versnelling. Die achterbank is natuurlijk een lachertje; hier wil en kan geen hond zitten. Oké, een chihuahua dan. Of twee.


Merk: Peugeot
Type: 206 CC 2.0 16V
Bouwjaar: 2002
Prijs: 2.800 euro
Nieuwprijs toen: 23.850 euro
Kilometerstand: 121.025 km
Motor: viercilinder benzine, 1997 cm3, 138 pk, ca. 190 Nm
Topsnelheid: 204 km/h
0-100 km/h: 8,9 sec.
Aanbieder: particulier
Garantie: –
Belasting (3 mnd.): 122 euro
Apk tot: 17 december 2017

Plus en min
+ Elektrisch bediend, onderhoudsvrij klapdak, pittige prestaties, stijve koets
– Krap achterin, stugge vering, vage versnellingsbakbediening

 

Om de top 10 af te maken:

Volkswagen Golf Cabriolet



Het ‘aardbeienmandje’ is nog altijd populair, waardoor het lastig is een goed exemplaar onder de 4,5 mille te vinden. Bovendien is de uitrusting vaak karig.

MG F



Als roadster-specialist van weleer probeerde MG met de F de Mazda MX-5 af te troeven. Dat lukte niet, maar met zijn middenmotor en Britse flair is het wel een geinig ding.

Mitsubishi Colt CZC



Ook Mitsubishi deed mee aan de cabrio-coupé-rage en zo ontstond dit gevalletje. We betwijfelen of de ontwerper ooit een tweede opdracht heeft gekregen.

Chrysler Sebring Cabrio



Wij vinden dit een mooie, ranke cabrio. Maar hij is net zo slap als de Saab en áls je hem koopt, moet je wel zeker weten dat je hem héél lang wilt houden…

Opel Tigra TwinTop



Kijk, Mitsubishi, zo kan het ook! Leuk strak karretje met harde kap. Met de 125 pk sterke 1.8 lekker vlot. Ga voor de tweede generatie (vanaf 2004).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam