Haar fiat én een Abarth

Mijn vriendin heeft al een jaar of twee een Fiat 500C. En ze is er nog altijd heel erg blij mee. ‘Ik zou geloof ik niks anders meer willen’, zegt ze met enige regelmaat. Maar de manier waarop ze altijd naar een Abarth 500, 595 of 695 kijkt (en luistert), verraadt dat er tóch nog ergens een diep verlangen naar iets sportievers sluimert. Vooral die twee dikke uitlaatpijpen vind ze er ‘best wel’ cool uitzien. Het probleem is alleen dat zo’n Abarth zelfs tweedehands best een prijzig karretje is. Maar daar heb ik (al zeg ik het zelf…) een bijzonder slimme oplossing voor gevonden in: een Abarth met twee wielen. Oók een vorm van open rijden en ook voorzien van twee stoere (Akrapovic!) uitlaatpijpen.

Dat Yamaha net als Fiat iets doet met Abarth, komt voort uit de jarenlange sponsorrelatie die Fiat/Abarth heeft met Yamaha/MotoGP. En ik doe al sinds m’n 18e dingen met motorfietsen, heb er alleen niet altijd eentje in de schuur staan. Wél altijd een lichte voorkeur voorkeur voor Yamaha’s gehad en daarnaast een voorliefde voor het type ‘caféracer’. Wát een uitkomst is het dus, dat Yamaha nu de XSR900 Abarth heeft. Echt een heerlijk naakt driecilinder-ding met meer dan genoeg vermogen (115pk), een ietwat ongemakkelijke zitpositie zoals je die je vroeger had met van die ‘clip-on stuurhelften’ en een retro-stuurkuipje uit carbon.

Even voor de goede orde: ik ben bepaald geen bartype noch een kroegtijger, maar ik hou wel erg van (een biertje na het) motorrijden en mijn vriendin vindt het af en toe ook best leuk om achterop te zitten. We zouden hier met haar fiat (…) dus een typische win-win situatie van kunnen maken. Van de 38 mille die een Abarth 695 XSR Yamaha Cabrio edition (ja, die is er uiteraard ook!) zou kosten, kopen we gewoon een mooie nieuwe 500C èn een Yamaha XSR900 Abarth. Iedereen blij. Alleen nog even dat voor een caféracer zo kenmerkende solozadel aanpassen, zodat we er daadwerkelijk met z’n tweeën op kunnen zitten…

Noot: mijn vriendin kan voor het geld van een nieuwe 500C natuurlijk ook gewoon een – iets minder exclusieve – tweedehands 500C Abarth kopen; dan is ze meteen klaar. Maar dat houden we even tussen ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam