Schatkamer Marktplaats: Maserati Ghibli II 2.0 V6

Een Italiaanse sportcoupé met 300+ pk van de hand van een meesterdesigner voor nog geen 20.000 euro. En bovendien met een productieaantal van slechts 2.183 exemplaren vrijwel net zo zeldzaam als menig Ferrari. Dat is in het kort deze Maserati Ghibli. ----- Bekijk hier alle tweedehands Maserati's ----- Met 'Ik heb een Maserati Ghibli', aan de hotelbar ben je er niet, want de Italianen hebben noderhand drie generaties op hun naam staan. De Ghibli I is de klassieke variant met V8 die van 1966 tot 1973 is geproduceerd. De hier getoonde Ghibli II (1992-1997) stamt af van de Maserati's Biturbo die hun oorprong vinden in het begin van de jaren tachtig; en sinds 2013 is de huidige Ghibli op de markt. Zoals veel auto's van het Italiaanse merk, ontleent de Ghibli zijn naam overigens aan een woestijnwind.

Maserati Shamal

De Ghibli II is een wat tammere variant van het topmodel van de Biturbo-serie, de Maserati Shamal die drie jaar eerder op de markt kwam. De vormgeving van beide modellen komt van de hand van de Italiaanse meesterontwerper Marcello Gandini. Deze man heeft ons iconische auto-ontwerpen als de Lamborghini Miura en diens opvolger, de Countach gegeven, alsmede de Lancia Stratos.

Achterkant à la E30 M3

Opvallend aan het ontwerp van de Ghibli zijn de sterk uitgeklopte wielkasten. In combinatie met de koplampen – één rond en één rechthoekig exemplaar achter een stuk rechthoekig glas – gaf dit de auto een agressieve uitstraling, terwijl het chique van Maserati door het ontbreken van spoilerwerk toch behouden bleef. Een ander designkenmerk is de hoge kont waarmee Gandini duidelijk hintte naar de BMW M3 E30 van de jaren tachtig. Bijzonder aan zowel de Shamal als de Ghibli is bovendien de afdekking voor de ruitenwissers. Dit zorgt stilistisch voor eenheid en levert bovendien geen windgeruis op.

Facelift

Om belastingtechnische redenen vanuit de thuismarkt was de Ghibli voorzien van een extreem kleine 2,0 liter V6. Met behulp van twee turbo's komt de auto echter toch aan een indrukwekkend vermogen van 306 pk. Hiermee sprint de Ghibli in 5,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 265 km/u. Een jaar later voegde Maserati voor exportmarkten een 2,8 liter V6 met 284 pk aan het programma toe. In 1994 kreeg de Ghibli een facelift. Deze modellen zijn te herkennen aan bredere bumpers, een gewijzigd Maserati-logo in de grille en andere lichtmetalen wielen. Op technisch gebied kreeg het onderstel een update en voegde Maserati elektrisch gestuurde schokdempers toe. Verder verving het merk de handgeschakelde vijfversnellingsbak door een zesbak.

Distributieriem

Deze Ghibli betreft een oorspronkelijk in Italië geleverd exemplaar dat later naar ons land is geëxporteerd. Een van de zaken om als koper van een gebruikte Ghibli in de gaten te houden is vervanging van de distributieriem. Deze kostbare aangelegenheid is door de vorige eigenaar van dit exemplaar in juli 2016 doorgevoerd. De sportauto-prestaties, het unieke model en de exotische techniek maken de Ghibli een echte liefhebbers-auto met een kleine schare bewonderaars.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Protected by WP Anti Spam