De Mazda 3 kwam in 2003 op de markt als opvolger van de Mazda 323. De compacte middenklasser was leverbaar als vijfdeurs hatchback en vanaf begin 2004 als vierdeurs sedan. Het model kreeg in de zomer van 2006 een facelift. De Mazda 3 concurreert in een sterk bezet segment waar modellen als de Volkswagen Golf, de Renault Mégane en de Toyota Auris veel kopers trekken.
Bekijk alle Mazda 3 occasions op Marktplaats
Voor veel kopers zal het als een verrassing komen dat deze generatie Mazda 3 en zijn opvolger familie zijn van de
Ford Focus en de
Volvo S40/V50 die beide in 2004 op de markt kwamen. De modellen delen niet alleen hun techniek, maar ook de bodemplaat en enkele andere onderdelen.
Interieur
Opvallend is dat de Japanner wel iets groter is dan enkele concurrenten. De aloude Golf legt in de lengte bijvoorbeeld maar liefst 22 cm op de Mazda 3 toe. De inhoud van de bagageruimte daarentegen is met 300 liter juist weer wat kleiner dan gemiddeld. De afwerking van de passagiersruimte is goed; Mazda heeft prettige materialen gebruikt en alles steekt bovendien goed in elkaar.
Mazda 3 MPS
Mazda heeft de 3 geleverd met verschillende viercilindermotoren, zowel benzine als diesel. De benzineversies hebben vermogens van 84 tot 150 pk. Een uitzondering daarop vormt het sportieve topmodel, de Mazda 3 MPS. Deze beschikt over dezelfde 260 pk sterke turbomotor als de grotere en zwaardere Mazda 6 MPS. De diesels, met vermogens tussen de 90 en 143 pk, blinken dankzij hun turbotechniek uit in trekkracht. Dat geldt in het bijzonder voor exemplaren van na de facelift. De benzineversies hebben een gemiddeld verbruik van 8 l/100 km, de diesels zijn twee liter zuiniger.
Uitrusting
De standaard veiligheidsuitrusting van de Mazda 3 bestaat uit ABS, tractiecontrole en een serie airbags waaronder zij-airbags en hoofd-/gordijnairbags. Handig voor het comfort van de bestuurder zijn de hoogteverstelling van diens stoel en de lengte- en hoogteverstelling van het stuur. Bij de botsproeven van EuroNCAP haalde de Mazda vier van de vijf sterren; een goed testresultaat.
Betrouwbaarheid
De wegenwacht is vol lof over de Mazda 3. Slechts de spanrol van de distributieketting wordt wel eens te slap, waardoor de ketting de bedrading kan beschadigen en de motor stilvalt. Bij de apk's vinden we eenzelfde positief beeld. De verlichting duikt wel eens op als spelbreker, maar verder ook hier vooral witte bladzijden. De bouwjaren 2008 en 2009 stonden op het gebied van betrouwbaarheid zelfs aan de top van hun segment. Daarbij tekenen we echter wel aan dat de Mazda 3 met het ouder worden helaas bovengemiddeld gevoelig wordt voor roest. Controleer hiervoor vooral de onderkanten van de portieren en de wielkasten achter.
Tweedehands Mazda 3
Zoals veel andere Japanse auto's is de Mazda 3 op het gebied van betrouwbaarheid een uitstekende koop. Omdat de vraag naar dit model bovendien wat achterblijft, zijn Mazda 3 occasions bovendien heel schappelijk geprijsd. Op Marktplaats staan momenteel 130 exemplaren te koop. Prijzen starten al rond de 1.500 euro voor exemplaren met ongeveer 200.000 kilometer; een hoeveelheid waarvan je bij deze auto helemaal niet wakker hoeft te liggen.